×
×

به مناسبت دومین سالگرد درگذشت «محمد نوری» هنرمند فقید ایران

  • کد نوشته: 21255
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۸ام مرداد ۱۳۹۱
  • ۲ دیدگاه
  • محمدرضا صادقی خواننده موسیقی ایرانی به یاد استاد خود زنده یاد محمد نوری تک آهنگی منتشر کرد. در ادامه این قطعه را دانلود کنید

  • موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: محمدرضا صادقی خواننده موسیقی ایرانی به یاد استاد خود زنده یاد محمد نوری تک آهنگی منتشر کرد.

    به گزارش خبرنگار ما، این قطعه به مناسبت نهم مرداد ماه دومین سالگرد درگذشت محمد نوری استاد موسیقی ایرانی با شعری از افشین یداللهی، ملودی محمد سریر و  با صدای محمدرضا صادقی ساخته و منتشر شده است.

    از اینجا می توانید قطعه «یادها» را با اجازه صاحب اثر از طریق سایت موسیقی ایرانیان دانلود نمایید.

    محمد نوری دی ماه ۱۳۰۸ در تهران‌ زاده شد و در جوانی آواز را نزد اولین باغچه‌بان، فریدون فرزانه و اساتید هنرستان عالی موسیقی فراگرفت.

    او شیوه آواز خود را متأثر از بافت و غنای زخمه‌ایِ اساتیدی چون حسین اصلانی، ناصر حسینی، و محمد سریر می‌داند و در دهه بیست که دوران آغاز نوعی تفکر در شعر و موسیقی آوازی درمیان مردم ایران – به‌ ویژه نسل جوان بود – با خواندن اشعار نوینی که برروی نغمه‌های روز مغرب‌زمین و برخی قطعات سروده شده‌بود، کار خوانندگی را آغاز کرد.

    محمد نوری سال‌های بعد نیز با تکیه بر تحصیلات هنرستانی و دانشگاهی خود توانست هویت مستقلی به این اندیشه و گرایش ببخشد و با اجرای آثار اساتید، فضای متفکرانه‌ای به گونه آوازیِ خویش دهد.

    این خواننده طی پنج دهه فعالیت، بیش از ۳۰۰ قطعه آوازی اجرا کرد و همچنین به تقریر و ترجمه مقالات و سرودن اشعاری برای ترانه‌ نیز پرداخت.

    نوری در سال‌های پایانی عمرش چند اجرا به نفع بیماران خاص داشت و ترانه‌های زیادی با تم میهنی چون «جان مریم»، «شالیزار»، «واسونک»، «جمعه بازار»، «ایران» را اجرا کرده‌است.

    یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین ترانه‌های او «جان مریم» نام دارد که آهنگ زیبای آن از ساخته‌های خود نوری است.

    نوری پس از انقلاب اسلامی و مدتی سکوت، فعالیت هنری خود را با آلبوم «در شب سرد زمستانی» همراه با فریبر لاچینی و احمدرضا احمدی در سال ۱۳۶۸ از سر گرفت و این همکاری بعد‌ها با آلبوم «آوازهای سرزمین خورشید» ادامه یافت.

    او در سال ۱۳۸۵ از سوی سازمان صدا و سیما به عنوان چهره ماندگار موسیقی انتخاب و معرفی شد و سرانجام پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان مغز استخوان و وخامت وضعیت جسمانی در شامگاه نهم مرداد ۸۹ در بیمارستان «جم» تهران در گذشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=21255
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *