×
×

از حسین دهلوی چه خبر؟

  • کد نوشته: 21133
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲ام مرداد ۱۳۹۱
  • ۰
  •  حسین دهلوی – آهنگساز پیشکسوت و بنیانگذار ارکستر مضرابی – هم اکنون با اختلال حافظه مواجه شده است. سوسن اصلانی – همسر حسین دهلوی – درباره‌ وضعیت فعلی این هنرمند به خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، توضیح داد: حال همسرم از نظر جسمی نسبت به زمانی که در بیمارستان بستری شده بود بهتر است‌ […]

  •  حسین دهلوی – آهنگساز پیشکسوت و بنیانگذار ارکستر مضرابی – هم اکنون با اختلال حافظه مواجه شده است.

    سوسن اصلانی – همسر حسین دهلوی – درباره‌ وضعیت فعلی این هنرمند به خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، توضیح داد: حال همسرم از نظر جسمی نسبت به زمانی که در بیمارستان بستری شده بود بهتر است‌ اما از نظر حافظه وضعیت خیلی خوبی ندارد و با اختلال حواس مواجه شده است.

    او ادامه داد: دهلوی توانایی انجام فعالیت‌های موسیقی را ندارد و فقط زمانی که بنده مشغول تمرین و ساز زدن هستم کنار من می‌نشیند و گاهی درست یا غلط راجع به کارم نظر می‌دهد.

    اصلانی از ساخت فیلم مستند «حسین دهلوی» خبر داد و افزود: از سال‌ها پیش خانمی به نام رحیمی خانه‌ ما می‌آمد و بخشی از زندگی حسین دهلوی را به تصویر می‌کشید. اکنون ساخت این مستند به پایان رسیده و به زودی در خانه هنرمندان ایران پخش خواهد شد.

    این هنرمند آهنگساز درباره فضای این فیلم مستند توضیح داد: خیلی در جریان کار قرار ندارم اما بخش‌های مختلف زندگی دهلوی از زوایای گوناگون تدوین شده است.

    به گزارش ایسنا، چندی پیش قرار بود بزرگداشت حسین دهلوی در خانه هنرمندان ایران برگزار شود اما به دلیل همزمانی این برنامه با بزرگداشت زنده یاد حمید سمندریان برگزاری آن به تاریخ دیگری موکول شد.

    حسین دهلوی، در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد و آموزش موسیقی را از پنج سالگی نزد پدرش، معزالدین دهلوی که از شاگردان علی اکبر شهنازی بود، آغاز کرد.

    او در دوره‌ی هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه‌اندازی و تعدادی از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد. پس از درگذشت استاد صبا در سال ۱۳۳۶، رهبری این ارکستر که بعداً ارکستر صبا نامیده شد به دهلوی واگذار شد.

    این آهنگساز در سال ۱۳۸۲به عنوان چهره‌ی ماندگار معرفی شد و «محمدرضا شجریان» ـ استاد آواز ایران ـ نیز اواخر سال گذشته در یکی از اجراهای ارکستر آکادمیک تهران از دهلوی تقدیر کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=21133
       
    برچسب ها حسين دهلوي

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *