×
×

در گفتگو با ایسنا عنوان شد

  • کد نوشته: 20946
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۶ام تیر ۱۳۹۱
  • ۰
  • وحید تاج گفت: کنسرت «هم‌نوازان نی داوود» به صورت خیریه و به نفع افراد نیازمند و بیماران برگزار خواهد شد پس لزومی ندارد مسوولان بخواهند سنگی پیش پای ما بیندازند. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این خواننده در سخنانی گفت: بنده همیشه دوست داشتم در کنسرت‌های خیریه شرکت کرده و سهم کوچکی […]

  • وحید تاج گفت: کنسرت «هم‌نوازان نی داوود» به صورت خیریه و به نفع افراد نیازمند و بیماران برگزار خواهد شد پس لزومی ندارد مسوولان بخواهند سنگی پیش پای ما بیندازند.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این خواننده در سخنانی گفت: بنده همیشه دوست داشتم در کنسرت‌های خیریه شرکت کرده و سهم کوچکی در این عرصه داشته باشم. اکنون نیز این اقدام در کنار هم‌نوازان نی داوود اجرا خواهد شد، چرا که بینش این گروه و تفکر آنها در موسیقی‌شان هویداست.

    وحید تاج که برای تشریح جزییات کنسرت «هم‌نوازان نی داوود» ـ ۲۵ تیر ماه در تالار وحدت حضور داشت، در ادامه‌ی سخنانش یادآور شد: سال‌ها پیش زندگی قمرالملوک وزیری را می‌خواندم و به شدت تحت تاثیر زندگی‌اش قرار گرفتم، چرا که بیشتر کنسرت‌هایش‌ به صورت خیریه بود و بنابراین این هنرمند بزرگ را سرلوحه خودم قرار دادم اما چنین کارهایی مستلزم حمایت است.

    او افزود: مجوز اجرای گروه ما همین امروز صادر شده ،‌ این در حالی است که ما سه روز دیگر باید به صحنه برویم و هیچ امکانی برای تبلیغات نداریم بنابراین امیدوارم چنین مشکلاتی در اجراهای بعدی پیش نیاید.

    در ادامه این نشست ،پویان بیگلر – سرپرست هم‌نوزان نی داوود – در سخنانی اعلام کرد: اجرای پیش رو یک کنسرت موسیقی دستگاهی ایرانی است که توسط اعضای همنوازان «نی داوود» اجرا خواهد شد.

    او افزود: این کنسرت منتخبی از آلبوم «خانه غریب» است و بخش‌هایی نیز به آن اضافه شده است و در دو بخش اجرا می‌شود. قسمت اول کنسرت نیز به بداهه نوازی اختصاص داده خواهد شد.

    بیگلر درباره بخش دوم اجرا توضیح داد: رپرتوآر بخش دوم در دستگاه شور اجرا خواهد شد و شامل پیش درآمد ‌، تک نوازی‌، چهار مضراب‌ و ساز و آواز بر روی غزل شعرای کلاسیک خواهد بود.

    او ادامه داد: ساز و آواز بیات کرد نیز در این اجرا نواخته خواهد شد و به طور کلی رپرتوآر موسیقی کلاسیک ایرانی در این مجموعه گنجانده شده است‌. ایدئولوژی این گروه موسیقی دستگاهی ایرانی را در نظر دارد و همین مسیر را برای همیشه طی می‌کند.

    بیگلر درباره حرف‌های تازه کنسرت «خانه غریب» اظهار کرد: اگر منظور از حرف‌های تازه یک موضوع آنقدر ساده باشد که افراد عادی هم متوجه آن شوند، در این کنسرت اتفاقاتی از این دست رخ نخواهد داد. اما اگر موضوع بر جزئیات به تنظیم آثار باشد برای مخاطب خاص مشهود خواهد بود.

    سرپرست هم‌نوازان نی‌داوود معتقد است: این اجرا بیش از هر کنسرت دیگری به موزیکالیته و داینامیک پرداخته که این روزها کمتر در موسیقی به آن توجه می‌شود‌. چرا که موسیقی ایرانی بیشتر به سمت تزئینات رفته و از نظر معنوی و احساسی فقط می‌تواند مخاطب را روی صندلی نگه دارد.

    پویان بیگلر با بیان اینکه نمی‌خواهم گروه‌های دیگر را ارزیابی کند، افزود: آنچه برایم اهمیت دارد لهجه فارسی در موسیقی‌ام است. دوست ندارم لهجه‌های ترکی و عربی وارد موسیقی ما شوند. موسیقی هم مثل زبان‌مان باید دارای لهجه‌ای کاملا فارسی باشد.

    این هنرمند تاکید کرد: دوست ندارم از این کنسرت به عنوان موسیقی سنتی یاد شود بلکه کار ما بر مبنای موسیقی دستگاهی است. چرا که واژه سنتی اثر را محدود کرده و اجازه نوآوری را از آن می‌گیرد اما وقتی قواعد در ژانر موسیقی دستگاهی روایت شود‌، به شکل‌های مختلف شکوفا می‌شود.

    این نوازنده تار در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: موسیقی ابزاری است که قصد داریم موضوعیتی را با آن بیان کنیم. وقتی نوع موسیقی را انتخاب کرده موضوعیت را باید براساس توانمندی آن در نظر گرفت.

    بیگلر اضافه کرد: موسیقی ایرانی در شکل دستگاهی با ادبیات عرفانی و کهن ایران اجین بوده و ما هم در این اجرا به جنبه کلاسیک موسیقی ایرانی اهمیت ویژه‌ای دادیم و می‌خواهیم با تمام وجود آن را حفظ کنیم.

    سرپرست هم‌نوازان نی‌ داوود بیان کرد: بسیاری از هنرمندان ایرانی سعی می‌کنند برای جذب مخاطب بیشتر المان‌هایی مانند پاپ و راک را در موسیقی خود به کار گیرند، اما بنده معتقدم باید در چنین اجراهایی مضامین کلاسیک ایرانی را انتخاب کنیم، چرا که شعر کلاسیک بحثی است که کمتر به آن پرداخته شده و خیلی وقت‌ها باعث تضعیف غزل می‌شود.

    به گزارش ایسنا‌، کنسرت گروه «هم‌نوازان نی داوود» با صدای وحید تاج ۲۸ تیر ماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

    https://musiceiranian.ir/?p=20946
       
    برچسب ها وحيد تاج

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *