×
×

دیبازر: موسیقی پاپ اختاپوسی است که دیگر انواع موسیقی را به دلیل طمع پول خفه کرده است

  • کد نوشته: 208275
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۶ام آذر ۱۳۹۷
  • ۰
  • «شب موسیقی » در هشتمین نشست خود، شامگاه یکشنبه ۴ آذر، با موضوع «موسیقی تلفیقی» و اجرای رضا مهدوی، میزبان رامین بهنا ـ آهنگساز و تنظیم کننده ـ و حمیدرضا دیبازر ـ‌ استاد دانشگاه و آهنگساز ـ بود.

    دیبازر: موسیقی پاپ اختاپوسی است که دیگر انواع موسیقی را به دلیل طمع پول خفه کرده است
  • «شب موسیقی » در هشتمین نشست خود، شامگاه یکشنبه ۴ آذر، با موضوع «موسیقی تلفیقی» و اجرای رضا مهدوی، میزبان رامین بهنا ـ آهنگساز و تنظیم کننده ـ و حمیدرضا دیبازر ـ‌ استاد دانشگاه و آهنگساز ـ بود.

    رامین بهنا در تعریف موسیقی تلفیقی بیان کرد: در ایران بدین معناست که ما با ترکیب ارکستراسیون تلفیق ایجاد می‌کنیم اما به نظر من این تعریف درست نیست. فیوژن یا موسیقی تلفیقی یعنی هم جوشی دو نوع موسیقی با هم؛ در هر ژانری موسیقی تلفیقی وجود دارد حتی در کلاسیک.

    حمیدرضا دیبازر نیز درباره موسیقی تلفیقی گفت: آنچه مهم است در مورد تلفیق بدانیم این است که تلفیق گاهی اوقات شکل فرهنگی به خود می گیرد گاهی هنری، گاهی سیاسی و گاهی نیز کارکرد اجتماعی دارد. تلفیق در موسیقی همیشه وجود داشته است و برای زمان حال نیست.

    او در ادامه با اشاره به موسیقی‌های ساخته شده توسط خودش و بهنا توضیح داد: ما میوه یک جریان اجتماعی بودیم، یعنی چیزی را تولید کردیم که قبل از آن شبیهش وجود نداشت. این کارها انقلابی بودند. انقلابی هم به معنای پیشرو و هم به معنای محصول محیط انقلاب شده خودش. اینکه بعد از ۲۰ سال هنوز کار ما پخش می‌شود به این دلیل است که ما کاملا پیشرو، مقتدر در عین شباهت دو گروه اورجینال و قابل تفکیک را به وجود آوردیم اما متاسفانه به دلیل عدم تخصص و دانش کافی متولیان امر مورد توجه قرار نگرفت.

    دیبازر ضمن تشکر از مدیر شبکه چهار و عوامل برنامه درخواست کرد زمان برنامه‌های در حوزه اندیشه طولانی‌تر شود. او همچنین تاکید کرد که در صدا و سیما نام آهنگساز و شاعر نیز در آثار پخش شده، منتشر شود.

    بهنا در پاسخ به این پرسش که «آیا موسیقی تلفیقی آفتی برای موسیقی سنتی محسوب می‌شود؟» گفت: این یک نگاه اشتباه است. هیچ موسیقی‌ای جلوی هیچ موسیقی دیگری را نمی‌گیرد. اگر برای خلاقیت چهارچوب ببندیم، یعنی خلاقیت وجود ندارد.

    دیبازر هم در ادامه گفت: هر موسیقی جدیدی زمینه تعالی موسیقی‌های قبلی خود را به وجود می‌آورد، چون فشار مثبت وارد می‌کند و پدیده را از حالت راکت خودش به حرکت وا می‌دارد.

    او معتقد است: شرایط اجتماعی بعد از انقلاب طوری است که موزیسین‌ها فکر می کنند حقشان خورده شده است و به نظر من در زمینه‌هایی، با توجه به زاویه‌ای که در بحث موسیقی وجود دارد، نسبت به هنرهای دیگر حقشان خورده شده است.

    در بخش دیگری از این برنامه این پرسش مطرح شد که دهکده جهانی چقدر در موسیقی تلفیقی موثر بوده است؟ و بهنا پاسخ داد: تا ۱۰ سال پیش این بمباران اطلاعات وجود نداشت و ما در حال حاضر با ازدیاد اطلاعات مواجهیم و نمی دانیم اطلاعات را کجا نگه داری کنیم. انقدر موسیقی می‌شنویم که نمی توانیم الهام نگیریم.

    دیبازر در ادامه اظهار کرد: درست است که خیلی ها در این دهکده جهانی فعال هستند ولی آنهایی موثرترند که رسانه فراگیرتری دارند.

    او در مورد نقطه عطف موسیقی فیوژن در ایران گفت: کار خوب دو گروه فوژان و آویژه این بود که در شکل بی‌کلام، مخاطب را جذب کرد.

    این آهنگساز همچنین درباره اینکه آیا موسیقی در سبد خانوار ایرانی جایی دارد؟ با انتقاد به سیاست‌های غلط فرهنگی، موسیقی پاپ را مانند اختاپوسی دانست که دیگر انواع موسیقی را به دلیل طمع پول خفه کرده است.

    بهنا نیز در این زمینه گفت: مخاطب ما حامی ما هست اما عادت کرده‌اند که مجانی موسیقی را دریافت کنند.

    «شب موسیقی» یکی از برنامه‌های «شب های هنر» است که به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب‌ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=208275
       
    برچسب ها موسیقی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *