×
×

خوب بسازید، ما خریداریم

  • کد نوشته: 19768
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۴ام خرداد ۱۳۹۱
  • ۰
  • مرکز موسیقی و سرود صداو سیما با دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه به اشتراک گذاشتن آثار موسیقی فاخر همکاری می کنند. این خبری بود که بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت، برای آگاهی بیش تر، چگونگی این همکاری را از حسین تقی پور، رئیس مرکز موسیقی و سرود، جویا شدیم

  • موسیقی ایرانیان: مرکز موسیقی و سرود صداو سیما با دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه به اشتراک گذاشتن آثار موسیقی فاخر همکاری می کنند. این خبری بود که بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت، برای آگاهی بیش تر، چگونگی این همکاری را از حسین تقی پور، رئیس مرکز موسیقی و سرود، جویا شدیم.

    کمی درباره نحوه همکاری با وزارت ارشاد توضیح دهید؟ آقای میرزمانی از همکاران مرکز موسیقی بود و از زمانی که در دفتر موسیقی ارشاد مشغول شده همکاری نزدیک تری با این واحد پیدا کرده ایم. ما به وزارت ارشاد اعلام کردیم که می توانیم هنرمندانی را که در زمینه موسیقی با ارشاد کار می کنند حمایت کنیم و اگر کاری که تولید می کند با معیارهای رسانه تطابق داشته باشد، آن ها را گزینش می کنیم و برای پخش به شبکه ها می فرستیم. این آثار فاخر باشند، حتی می توانیم آن ها را در اداره کل کلیپ مرکز موسیقی با تصویر پیوند بزنیم و برای پخش به شبکه های سیما بدهیم. گفتن این مطلب نیز ضروری است که این امکان برای هنرمندان دیگر نیز فراهم شده، یعنی اگر هنرمندی در بخش خصوصی آلبومی تولید کرد که با معیارهای موسیقی ما همخوانی و جذابیت های هنری داشته و برمبنای علمی ضبط شده باشد، حتی اگر یک تراک هم باشد، ما آن تراک را از هنرمند می خریم و در دستور کار تأمین موسیقی قرارمی دهیم.حتی اگر هنرمندی بضاعت تولید تنها یک اثر موسیقایی داشته باشد و آن اثر با معیارهای مرکز بخواند، ما از این هنرمند حمایت می کنیم. اگر کلیپ هم بسازد و خوب باشد، آن را می خریم. این آثار را چگونه ارزیابی می کنید؟ در مرکز موسیقی و سرود، اداره ای به نام « نظارت و ارزشیابی » داریم که شاید تعداد کمی از هنرمندان از وجودش آگاه باشند. در این اداره ما کارها را از حیث فرم و محتوا بررسی وگزینش می کنیم.

    با توجه به استقبال خوب مرکز موسیقی از هنرمندان، چرا گاهی حضور آثاربرخی هنرمندان کمرنگ می شود؟
    مرکز موسیقی با همه هنرمندان همکاری می کند و مدام در حال تولید است و این بستگی به سیاستهای شبکه ها داردکه کدام اثر را برای پخش انتخاب کنند. باب فعالیت در اینجا برای همه هنرمندان این عرصه باز است؛ نخبه ها و خواص در هر گونه ای که کار کنند، چه موسیقی پاپ و چه سنتی، ما از آن ها استقبال می کنیم. در موضوع آزادسازی خرمشهر به همه فراخوان دادیم و ازهر کس که ابراز تمایل کرد حمایت کردیم و ۳۰ نماهنگ و موسیقی تولیدشد که رنگین کمانی از آهنگسازان و خوانندگان کشورمان در آن ها هنرنمایی کردند و همه نیز از هنرمندان بنام کشور بودند، شبکه ها هم آثار فاخری که ما به آن ها داده ایم در اختیار دارند که به فراخور مناسبت در لابه لای برنامه ها روی آنتن می برند.

    با توجه به رویکرد سازمان برای تأسیس شبکه های تخصصی و درخواست های زیاد مردم، آیا ایجاد شبکه اختصاصی در این زمینه را در دستور کار ندارید؟ از نظر تولید آثار ما آماده ایم تا ساعت ها موسیقی بنا به نیاز مخاطبان پخش کنیم. اکنون تولیدات ما از شبکه ها پخش می شود؛ اما اگر مخاطبی بخواهد بداند کدام موسیقی، کی و از چه شبکه ای پخش می شود، ممکن نیست. باید با سیاستی واحد و برنامه ای مشخص موسیقی پخش کرد تا مخاطب بتواند موسیقی دلخواهش را بیابد و این در زمان پخش شبکه ها میسر نیست، چون تراکم برنامه های خود شبکه مانع می شود، از این رو برای راه اندازی شبکه ای خاص فکر شده و اقداماتی برای تشکیل آن صورت گرفته است.

    وکلام آخر …

    موسیقی در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی مردم قرار دارد؛ از لالایی های مادران تا نغمه های کار؛ موسیقی های محلی که بیش تر آن ها نغمه کار است و موسیقی سنتی از زمان های دور در فرهنگ ما بوده است. موسیقی با جسم و جان مردم آمیخته شده و این بهترین بستر را برای انتقال پیام به ما فراهم می کند. دیگر اینکه برای بیدار کردن حافظه تاریخی و فرهنگی و تقویت آن موسیقی بهترین ابزار است.

    https://musiceiranian.ir/?p=19768
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *