×
×
  • ۳ هنرمند عکس‌های خود از مراسم سوگواری سنتی عاشورا در بوشهر را به صورت گروهی به نمایش می‌گذارند.

    موسیقی ایرانیان به نقل از ایسنا به نقل از روابط عمومی این نمایشگاه، مراسم افتتاحیه نمایشگاه گروهی عکس «بادِ شمال»، جمعه (ششم مهر ماه) از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در گالری وارطان با حضور هنرمندان و علاقمندان افتتاح می شود.

    شاهین کمالی، هومن نجفی و محمد شریفیان، سه عکاسی هستند که با سفر به بوشهر و حضور در مراسم سنتی عزاداری مردم این شهر که هر ساله مورد توجه هنرمندان، فیلمسازان و عکاسان است، با دوربین‌های آنالوگ تصاویری را به صورت مجموعه ثبت کردند.

    در قسمتی از متن بیانیه این نمایشگاه آمده است:

    «بادِ شُمالْ از گذشته‎هایِ دور نقشِ مهمّی در زندگیِ مردمِ بوشهر ایفا می‎کرده است. بادبانهایِ براَفراشته و دریانوردانی که نه تنها نانِ مَعاششان، بلکه پاره‎هایی از فرهنگِ چندضلعیشان را نیز، از دریا و مسیرهایِ آبی صید می کردند، از شِبْهِ قارّۀ هند در آسیا تا زَنْگِبار در قارّۀ آفریقا.
    بادِ شُمال شاید نقشِ تجاری و مَعیشتیِ دیروزِ خود را در میانِ این مَردُمان کُهن از دست داده بوده باشد، امّا نقشِ فرهنگی‎اَش همچُنان پابرجاست، اسطوره‎ها و افسانه‎هایِ بادِ شُمال در جهان و جانِ مردُمِ بوشهر رُسوخ کرده است. بَخشهایی از مراسمِ عزاداریِ آیینیِ این مَردُمان برآمده از سَفَرهایِ دریایی، و تأثیر و تأثّر و بده بستان با فرهنگهایِ دیگر است. به همین سَبَبْ موسیقی و مراسمِ آیینیِ عزاداریِ ایشان با دریا و بادِ شُمال نسبتِ وسیع و عَمیقی دارد.
    سه‎گانۀ: “سُکون، ضرب‌آهنگ، خَلسه”، شاید قَرابتی داشته باشد با سه‎گانۀ: “دریا، اسطوره، و بادِ شُمال”.»

    نمایشگاه گروهی عکس «باد شمال» از ششم مهر ماه ساعت ۱۶ الی ۲۰ افتتاح می‌شود و تا ۱۵ مهرماه در گالری وارطان واقع در تهران، میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، پلاک ۵١۴، خانه وارطان برپاست.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=196041
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *