×
×

گزارش مشروح و تصویری مراسم نقد و بررسی آلبوم «آخدا»

  • کد نوشته: 1936
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۸ام تیر ۱۳۸۹
  • ۹ دیدگاه
  • موسیقی ایرانیان: بعد از ظهر دیروز (۷ تیرماه) آلبوم «آخدا» به خوانندگی حامی در فرهنگسرای ابن‌سینا مورد نقد و بررسی کارشناسان حوزه موسیقی قرار گرفت. این مراسم به همت بابک صحرایی و با حمایت شرکت ایران گام برگزار شد.

    در این نشست نقد و بررسی، جمعی از هنرمندان عرصه موسیقی همچون هوشنگ کامکار، قاسم افشار، رضا تاج‌بخش، بابک زرین، علی جعفری پویان و

  • موسیقی ایرانیان: بعد از ظهر دیروز (۷ تیرماه) آلبوم «آخدا» به خوانندگی حامی در فرهنگسرای ابن‌سینا مورد نقد و بررسی کارشناسان حوزه موسیقی قرار گرفت. این مراسم به همت بابک صحرایی و با حمایت شرکت ایران گام برگزار شد.

    در این نشست نقد و بررسی، جمعی از هنرمندان عرصه موسیقی همچون هوشنگ کامکار، قاسم افشار، رضا تاج‌بخش، بابک زرین، علی جعفری پویان و … حضور داشتند.
    بابک صحرایی، ترانه سرا و مدیر برنامه‌های حامی که اجرای این جلسه را بر عهده داشت، در ابتدای این نشست، برنامه جلسه را اعلام کرد و از کسانی که قرار بود سخنرانی داشته باشند، در خواست کرد که در کنار نقد مثبت، نقاط منفی کار را نیز ذکر کنند؛ چراکه نقد تمامی نقاط مثبت و منفی یک کار را در بر می‌گیرد و فقط بیان نقاط مثبت کار نیست.
    مهدی رفعتی اولین سخنران این نشست با بیان اینکه همه ما اتفاق نظر داریم که حامی خواننده بسیار خوبی است، گفت: می‌خواستم بحث را این طور آغاز کنم که چطور می‌شود که یک نفر با وجود رنگ صدای خوب، این عامل در موفقیت کارش دخیل نمی‌شود؛ چراکه رنگ صدای خوب در واقع مثل یک ساز حرفه‌ای در دست نوازنده است. اگر این ساز در دست نوازنده خودش قرار نگیرد، کار خاصی از او بر نمی‌آید.
    وی ادامه داد: اتفاقی که در مورد خوانندگی حرفه‌ای می‌افتد که در مورد حامی هم صادق است، رعایت تکنیک‌های خیلی خاص مثل ویبراسیون و تقلیل با رعایت کوک است.
    رفعتی با بیان اینکه برخی از خواننده‌های ما با وجود رنگ صدای خوب‌شان نمی‌توانند از آن به درستی استفاده کنند، اظهار داشت: به دلیل اینکه درک ملودی و رعایت خطوط در خوانندگی مطرح است و زمانی که اتفاق نمی‌افتد، در نهایت خروجی قابل قبولی ارائه نمی‌شود. موسیقی، هنری است که مردم به سرعت در مورد آن قضاوت می‌کنند و کارشناسان هستند که به صورت حرفه‌ای در مورد آن حرف می‌زنند.
    وی صحبت در مورد آهنگسازی و تنظیم آلبوم را به پس از گوش دادن به آن موکول کرد.
    پس از وی، رضا تاجبخش، آهنگساز و نوازنده پیانو که تنظیم قطعات «خاکستر سبز»، «یاد من باش» و «فقط نگاه می‌کنم» این آلبوم را بر عهده دارد، با انتقاد از تاخیر در انتشار آلبوم «آخدا» گفت: اگر این آلبوم به زمان خودش بیرون می‌آمد شاید بهتر می‌شد. مورد دیگر اظهار نظر در خصوص روند کیفی آلبوم است که امری کاملاً سلیقه‌ای است؛ اگر بخواهیم آلبوم‌های حامی را رده‌بندی کنیم، این کار، در رده سوم کارهای حامی و قطعه «یاد من باش» بهترین ملودی او است.
    بابک صحرایی در پاسخ به تاجبخش در مورد تاخیر در انتشار آلبوم بیان داشت: این آلبوم زمانی ایجاد شد که این قطعات برای سریال‌ها در نظر گرفته شده و در طی زمان منتشر شده بود و مردم نیز خواستار انتشار آنها بودند و در نهایت حامی به این نتیجه رسید که این آلبوم به این صورت شکل بگیرد.
    بروز مافیای موسیقی توسط شرکت‌هایی سینمایی
    حمید حامی نیز گفت: اگر به تاریخ ضبط قطعات نگاه کنیم از ابتدا قرار نبود که کارها منتشر شود، ولی چون مردم خواستار این کارها با کیفیت بالا بودند، قرار بر این شد که آنها را به صورت یک آلبوم منتشر کنم. از بین قطعات موجودم ۸ تا را انتخاب کردم و دو قطعه دیگر را نیز به آن اضافه کردم.
    وی ادامه داد: دو سه شرکت قصد داشتند با شرایط نامناسب، این آلبوم را منتشر کنند و حتی بدقولی یکی از این شرکت‌ها نیز انتشار آلبوم را یک سال به تعویق انداخت.
    حامی با انتقاد از فعالیت شرکت‌هایی سینمایی گفت: شرکت‌هایی سینمایی که وارد عرصه موسیقی شده‌اند و تا به امروز نیز ما چیزی از آنها ندیدم، می‌توانم از آنها تعبیر به مافیای موسیقی کنم.
    پخش در لحظه انتشار آلبوم‌های موسیقی، ضربه‌ای به جامعه موسیقی
    صحرایی نیز در این باره گفت: اتفاق جدیدی که در جامعه موسیقی نگرانی‌هایی را پدید آورده است، نمایان شدن شرکت‌های سینمایی در این عرصه است که بنا به خاصیت فعالیتی‌شان، پخش‌ سریع و گسترده فیلم‌ها و لوح‌های فشرده موسیقی را در لحظه انتشار، در دست دارند، یعنی در لحظه انتشار پخش‌های خوبی دارند و تجربه نشان داده که آلبوم‌های موجود عمر کوتاهی برای حضور در جامعه دارند. این اتفاق نامناسبی برای موسیقی است؛ چراکه این نوع آلبوم‌ها باید در طی سالیان متمادی پخش شوند.
    ابراز شگفتی کامکار از حضور جوانان در موسیقی
    هوشنگ کامکار که به طور کاملا اتفاقی در این جلسه حضور یافته بود، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در بین جوانان و آشنایی با نظرات جوانان گفت: من با اسم حامی ۴ هفته است که آشنا شدم. کاری برای ارکستر سمفونیک نوشتم و به دنبال خواننده‌ای امروزی می‌گشتم که با وی آشنا شدم.
    وی ادامه داد: در بین موزیسین‌ها مطرح است که موسیقی جوان‌ها، موسیقی نیست در صورتی که اعتقادم بر این است که هر کاری اگر دارای خصوصیات هنری باشد، حتماً کار فوق العاده خوبی خواهد بود. هر نوع موسیقی می‌تواند یک نوع بد و مفتضح و یک نوع ارزشی داشته باشد و بی انصافی است که جنبه‌های هنری این هنر را در نظر نگرفت.
    کامکار گفت: امیدوارم که قدیمی‌ها به موسیقی جوانان اعتماد کنند، چراکه حتی در موسیقی سنتی هم پیشرفت کردند و باید از آنها باید بگیرند. دوست داشتم که نظرات جوانان را بشنوم و امیدوارم هر کسی که برای پیشرفت جامعه موسیقی تلاش می‌کند، موفق باشد.
    علیرضا میر آقا، نوازنده پرکاشن در آلبوم «آخدا» نیز طی سخنانی با بیان اینکه فاصله کیفی تنظیم‌ها از هم زیاد بود، گفت: دومین باری است که در جلسه نقد آلبوم‌های حامی شرکت می‌کنم. این آلبوم از نظر ترانه خیلی دوست داشتنی بود و حامی هم می‌دانست چگونه تاثیر بگذارد.
    وی با بیان اینکه ژانر حامی به سمت موسیقی ارکسترال است، ادامه داد: جای تشکر است که حامی برای ماندگاری موسیقی خوب تلاش می‌کند.
    بر اساس این گزارش، سعید کریمی، ترانه سرا و منتقد موسیقی که برای البوم «فقط نگاه می‌کنم» نقدی نوشته است، نیز از منظر زیبایی شناسی، شیوه آوازخوانی حامی، پیوند با آهنگسازان و ترانه سرایان، اهمیت به آواز و اهمیت به حالات درونی خواندن و آواز به ایراد سخن پرداخت.
    پس از وی نیز بابک زرین طی سخنانی گفت: حامی نوع و اجرای ملودی را می‌شناسد و تلفیق شعر و موسیقی را به خوبی اجرا کرده است. پخش این آلبوم از آلبوم‌های گذشته وی بهتری داشت.
    آگاه سازی مردم از مراحل تولید یک آلبوم موسیقی
    صدرالدین حسین خانی، مدیر شرکت «ایران گام» گفت: کپی غیر مجاز و دانلود، ریشه شرکت‌های موسیقی را خشک می‌کند و ادامه فعالیت به دلیل عشق به این کار است. چند سالی است که فعالیت در این عرصه، توجیه اقتصادی ندارد و شان موسیقی و هنر به قدری پایین آورده شده که لطمات زیادی به جامعه موسیقی زده است.
    وی با تاکید بر اینکه در خصوص کپی‌های غیر مجاز باید هنرمندان و شرکت‌ها از همدیگر حمایت کنند، اظهار داشت: دو نکته وجود دارد؛ اول اینکه نگاه نظارتی به این قضیه همچون سینما اثرگذار خواهند بود و دوم اینکه باید بین مردم فرهنگسازی بشود چراکه اگر مردم از پروسه تهیه آلبوم (مراحل ساخت آلبوم) آگاه شوند، حتماً آن را خریداری می‌کنند.
    قاسم افشار نیز طی سخنانی کوتاه گفت: فکر می‌کنم که اگر ما از خودمان حمایت نکنیم، پیشرفت نخواهیم کرد. اعتقادم این است که در موسیقی پاپ، ۱۰ خواننده خوب داریم و باید حمایت را از همدیگر گسترده کنیم و برگزاری این همایش‌های صمیمی، در دفاع از موسیقی پاپ موثر است.
    سعید امیر اصلانی، ترانه سرا، نوازنده و خواننده، سخنران بعدی این نشست بود که با نگاهی انتقادی نسبت به آلبوم گفت: آخدا، آلبوم خوبی نیست. عادت من مباهله نیست که در رودربایستی جمع قرار بگیرم. به زغم من در این آلبوم، در تکنیک خوانندگی حامی نسبت به دو نیمه رویا، اتفاق چندانی نیفتاده همچنان که نام آلبوم نیز نامی بی سلیقه است.
    وی ادامه داد: حامی برآمده از جریانی است که از تولد آن جریان ۳۰ سال می‌گذرد ولی ریشه‌های آن هنوز باقی است. این موسیقی، خواننده و توانایی‌ها، ریشه هایش در آبشخور دهه ۵۰ است. همچنین کمی بی سلیقه‌گی در طرح جلد آلبوم صورت گرفته چراکه کمی نوستالژی شخصی خودش را دخالت داده است، ضمن اینکه این حق را دارد.
    امیر اصلانی بیان داشت: در این آلبوم لحظه‌های زیبایی دیدم که درحد لحظه باقی ماند. به هر حال من فکر می‌کنم که غیر از لحظه‌هایی از چند ترانه، آخدا حرف چندانی برای گفتن نداشت.
    در این نشست نقد و بررسی قطعاتی از آلبوم «آخدا» شامل «سفر»، « یاد من باش»، « خاکستر شب» و «کوچ» نیز با اجرای حامی و نوازندگی رضا تاجبخش اجرا شد.

    گزارش متنی از خبرگزاری برنا /  گزارش تصویری از موسیقی ایرانیان

    سری دوم عکس های علیرضا محمدی از این مراسم را در ادامه ببینید….

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(1).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(2).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(3).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(4).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(5).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(6).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(7).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(8).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(9).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(10).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(11).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(12).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(13).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(14).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(15).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(16).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(17).jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/hami/hami-2-%20(18).jpg

    عکس ها: علیرضا محمدی

    در صورتی که مایل باشید می توانید از اینجا تمام تصاویر را به صورت فایل JPEG در یک فایل فشرده ZIP دریافت نمایید.

    https://musiceiranian.ir/?p=1936
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *