×
×

۲۴ اردیبهشت ماه – زادروز پرویز مشکاتیان

  • کد نوشته: 18826
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۳ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۰
  • فردا ـ ۲۴ اردیبهشت ماه – زادروز پرویز مشکاتیان ،موسیقی‌دان و نوازنده سنتور است.  به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پرویز مشکاتیان در ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۴ در نیشابور متولد شد و مقدمات موسیقی را از ۶ سالگی نزد پدرش حسن مشکاتیان فرا گرفت.  او در ۸ سالگی اولین کنسرت خود را در […]

  • فردا ـ ۲۴ اردیبهشت ماه – زادروز پرویز مشکاتیان ،موسیقی‌دان و نوازنده سنتور است.

     به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پرویز مشکاتیان در ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۴ در نیشابور متولد شد و مقدمات موسیقی را از ۶ سالگی نزد پدرش حسن مشکاتیان فرا گرفت.

     او در ۸ سالگی اولین کنسرت خود را در مدرسه‌ی امیر معزی نیشابور برگزار کرد و در سال ۱۳۵۳ وارد دانشگاه هنرهای زیبا تهران شد و به آموختن ردیف میرزاعبداله نزد نورعلی خان برومند و ردیف موسیقی سنتی نزد داریوش صفوت پرداخت.

     مشکاتیان نوازندگی سنتور را در مرکز حفظ و اشاعه‌ی موسیقی به صورت بسیار جدی ادامه داد و توانست در نوازندگی این ساز به مهارت‌های ویژه و چشم‌گیری دست پیدا کند.

     او همچنین توانست کارهای فراوانی را در زمینه‌ آهنگسازی و نوازندگی سنتور به ویژه در زمینه‌ ساخت قطعات ارکسترال تصنیف و تکنوازی انجام دهد.

     این هنرمند کنسرت‌های متعددی را با خوانندگانی چون پریا و هنگامه اخوان اجرا کرد و در سال ۱۳۵۶ گروه عارف را تشکیل داد.

     مشکاتیان با خوانندگانی چون علی جهاندار، ایرج بسطامی،‌علیرضا افتخاری، حمیدرضا نوربخش و شهرام ناظری همکاری کرد و در فستیوال جهانی موسیقی تحت عنوان «روح زمین» در کشور انگلستان مقام نخست را از آن خود کرد.

     این نوازنده سنتور از سال ۷۶ اجراهای صحنه‌ای و انتشار آلبوم را متوقف کرد و تا تابستان سال ۸۴ کنسرتی در کشور اجرایی نداشت.

     در سال ۸۶ پس از حضور پرویز مشکاتیان در کنسرت محمدرضا شجریان، رابطه‌ی این دو هنرمند قوی‌تر از گذشته برقرار شد و لوح تقدیر به پاس یک عمر فعالیت هنری توسط محمدرضا شجریان به عنوان رئیس شورای عالی خانه موسیقی به پرویز مشکاتیان اهدا شد.

     سرانجام پرویز مشکاتیان در ۲۹ شهریور ماه ۸۸ بر اثر نارسایی قلبی در تهران از دنیا رفت و با حضور ۱۵ هزار نفر در نیشابور آرام گرفت.

    در آن مراسم گروهی از دانشجویان دانشکده هنر نیشابور برای ادای احترام تعدادی از ساز‌های خود را کفن پوش کردند.

     در مراسم بزرگداشت مشکاتیان داریوش طلایی- نوازنده تار- درباره این هنرمند گفته بود: موسیقی ما روزهای سخت و ناگواری را پشت سرگذاشته و چهره‌های بزرگ موسیقی را از دست داده‌ایم و باید بگویم فقدان مشکاتیان ضربه‌ای جبران ناپذیر برای موسیقی ایران است.

    فاضل مستخدمین حسینی ـ یکی از شاگردان مشکاتیان ـ نیز در گفت وگوی با ایسنا مطرح کرده بود: مشکاتیان نابغه و اسطوره‌ای در موسیقی بود که تکرار نخواهد شد. او نیاز به معرفی ندارد چرا که هرکس با موسیقی ایران آشنایی نسبی داشته باشد، حداقل یکبار «بیداد» را شنیده است.

     او یادآور شده بود: استاد مشکاتیان سبک منحصر به فردی در سنتور ایجاد کرد که پیش از او وجود نداشته است. او با مضراب‌هایش شاهکارهایی درخور ستایش آفرید، که بی‌بدیل است.

    https://musiceiranian.ir/?p=18826
       
    برچسب ها پرويز مشكاتيان

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *