×
×

گزارش

  • کد نوشته: 187460
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۵ام شهریور ۱۳۹۷
  • ۰
  • موسیقی و تجسمی چقدر برای وزارت ارشاد هزینه داشته؟

    گزارش
  • معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۶ بیش از هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای موسیقی و بیش از شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای هنرهای تجسمی هزینه و از این بخش‌ها حمایت کرده است.

    به نقل از ایسنا، معاونت هنری در این‌ زمینه به این شکل خبر داده است: «گزارش مالی بخش‌های مختلف معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال ١٣٩۶ در بخش‌های هنرهای تجسمی، مد و لباس، هنرهای نمایشی و موسیقی منتشر شد. در راستای شفاف‌سازی در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور هنری، جداول گزارش‌های مالی سال ١٣٩۶ معاونت به تفکیک حوزه‌های هنرهای تجسمی، مد و لباس، موسیقی و هنرهای نمایشی منتشر شد. در ادامه روند ارائه گزارش‌ها در راستای شفاف‌سازی، گزارش‌های دیگری نیز به تدریج منتشر می‌شود.»

    گزارش مالی معاونت هنری وزارت ارشاد در حوزه‌های تجسمی و موسیقی شامل آمار ۱۲ ماهه‌ای است که به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ منتهی می‌شود. در بازه زمانی مورد اشاره این گزارش فرزاد طالبی، مدیریت دفتر موسیقی و مجید ملانوروزی مدیریت مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد را بر عهده داشته‌اند. همچنین علی مرادخانی تا نوزدهم آذرماه همین سال در پست معاونت هنری وزارت ارشاد مشغول به فعالیت بود و پس از آن سید محمد مجتبی حسینی متولی این معاونت شد.

    بخش موسیقی

    در این گزارش به شکل کلی ۵۶ ردیف هزینه برای «حمایت و صیانت از موسیقی ملی» ارائه شده است.

    جزئیات مالی جشنواره موسیقی فجر و جشنواره ملی موسیقی جوان، اعلام هزینه کمک به جشنواره‌هایی مانند جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، جشنواره موسیقی معاصر، جشنواره موسیقی نواحی ایران، ارائه توضیحات مالی درباره کمک به شعب انجمن موسیقی ایران در استان‌های کشور، کمک به اعزام هنرمندان جهت حضور در فستیوال‌های معتبر موسیقی در تمام شاخه‌ها، حمایت در قالب خرید آثار موسیقایی از موسسات و … از جمله آمارهای مالی منتشرشده در این بخش است.

    بیشترین رقم این هزینه‌ها، به جشنواره موسیقی فجر برمی‌گردد. در بخش‌های مرتبط با جشنواره موسیقی فجر بیشترین هزینه برای اجاره چهار سالن اجرا انجام شده است که به ۵۸۷ میلیون تومان می‌رسد.

    پس از آن دستمزد عوامل اجرایی جشنواره ۵۳۰ میلیون تومان و کمک هزینه گروه‌های بخش بین الملل جشنواره فجر نیز ۵۲۷ میلیون تومان هزینه انجام شده است.

    معاونت هنری بیش از ۲۳۰ میلیون تومان نیز در فعالیت‌های هنری خانه موسیقی مشارکت داشته است. از سویی برای تکمیل سامانه‌های شعر و موسیقی نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی و پشتیبانی یکساله آن ۱۵۴ میلیون تومان هزینه شده است.

    در این میان برای «جمع آوری آثار بزرگان موسیقی ایران و تلاش برای ثبت جهانی این آثار» با یک مورد اثر، ۹۶ میلیون تومان پرداخت شده است. «حمایت از بخش غیردولتی اعم از حقیقی و حقوقی درخصوص فعالیت‌های مربوط به طراحی، تولید، توزیع، انتشار و صدور خدمات و محصولات فرهنگی هنری» نیز با یک مورد ۲۴ میلیون تومان هزینه برداشته است.

    همچنین مبلغ ۴۰ میلیون تومان به «ارکستر موسیقی نو» کمک شده است.

    معاونت هنری وزارت ارشاد برای «حمایت از نشریات و کتب تخصصی موسیقی» نیز در شش مورد ۷۲ میلیون تومان پرداخت کرده است.

    بخش هنرهای تجسمی

    در جدول مالی منتشر شده از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد برای «حمایت و گسترش هنرهای تجسمی» ۵۶ بند ذکر شده است.

    در این جدول می‌توان جزئیات مالی جشنواره هنرهای تجسمی فجر، اعلام هزینه‌های کمک به حضور در پنجاه وهفتمین بینال ونیز هنرهای تجسمی، کمک به مرمت و حفظ آثار گنجینه هنرهای تجسمی، کمک به دوسالانه‌های هنری، برگزاری نمایشگاه‌های موزه هنرهای معاصر، کمک به هنرمندان استان‌ها جهت تولید اثر و برگزاری نمایشگاه، کمک به بازتولید آثار هنری و چاپ کتاب و… را پیدا کرد.

    معاونت هنری در سال گذشته برای خرید آثار فاخر و ارزشمند از هنرمندان برجسته کشور یک میلیارد و پانصد و ۱۲ میلیون تومان پرداخت کرده اما اعلام نشده این مبلغ برای خرید چند اثر هزینه شده است.

    از سویی هزینه برگزاری نمایشگاه تونی کرگ ـ هنرمند آلمانی ـ در موزه هنرهای معاصر تهران بیش از ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. برگزاری نمایشگاه گنجینه موزه هنرهای معاصر نیز ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دربر داشته است. در چهار برنامه نیز ۸۱ میلیون تومان به فعالیت‌های سینماتک موزه کمک شده است.

    کمک به برگزاری هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی و کمک به برگزاری یازدهمین دوسالانه کاریکاتور نیز به ترتیب ۳۸۰ و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دربر داشته‌اند.

    این معاونت برای کمک به راه‌اندازی نگارخانه‌های استانی ۱۷ میلیون تومان کمک کرده است.

    برگزاری بیست و چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در کرمان نیز با ۵۲۰ میلیون تومان انجام شده است.

    با ورود به این لینک می‌توانید گزارش مالی معاونت هنری را به شکل کامل مشاهده کنید.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=187460
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *