×
×

امیر پورخلجی در گفتگو با مهر:

  • کد نوشته: 18532
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۲ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۰
  • آهنگساز اپرای عروسکی حافظ گفت: ایجاد تنوع در ارائه اثری بدیع در اپرای حافظ از مهمترین اهداف موسیقایی این اثر است. از همین‌رو از مجموع دستگاه‌های موسیقی ایران به جز راست پنجگاه بهره بردم. امیر پورخلجی ضمن بیان این مطلب در خصوص کم و کیف ساخت موسیقی اپرای حافظ به خبرنگار مهر، گفت: موسیقی اپرای حافظ […]

  • آهنگساز اپرای عروسکی حافظ گفت: ایجاد تنوع در ارائه اثری بدیع در اپرای حافظ از مهمترین اهداف موسیقایی این اثر است. از همین‌رو از مجموع دستگاه‌های موسیقی ایران به جز راست پنجگاه بهره بردم.

    امیر پورخلجی ضمن بیان این مطلب در خصوص کم و کیف ساخت موسیقی اپرای حافظ به خبرنگار مهر، گفت: موسیقی اپرای حافظ برحسب استفاده از موسیقی ایرانی و مقامی در بعضی پرده‌ها حالت مدال به خودش گرفته است. از سازهای ایرانی هم استفاده بسیاری شده‌است و معتقدم حضور سازهای ایرانی باعث شده تا یک قدم به اپرای ایرانی نزدیک‌تر شویم.

    وی در ادامه با اشاره به فرم ساخت موسیقی اپرای حافظ اشاره کرد و گفت: فرم کلی این اثر”اپرا سریا” هست البته در یک پرده هم “اپرا بوفا” خواهیم داشت. در واقع موسیقی این اثر براساس شیوه اپرای واگنری نوشته شده است. به این معنا که درام به شیوه لایت موتیف تفسیر می‌شود. در این روش یک تم مشخص برای هریک از شخصیت‌های درام اختصاص داده‌ام  که شنیدن آن تم و یا گاهی موتیفی چند نتی، حضور واقعی و یا ذهنی این شخصیت‌ها را نشان می‌دهد؛ همچنین آوازهای این اپرا منطبق بر ردیف موسیقی ایرانی است (به شکل آریا و رسیتاتیف) و در قسمت‌های خوانش تا اندازه‌ای آواز جای خود را به دیالوگ می‌دهد و روایت آواز به شکل گفتگو اجرا می‌شود در واقع این شیوه دستمایه‌ای است از اپراهایی که از قرن بیستم به بعد مرسوم شده است.

    این آهنگساز در ادامه افزود: تکنیک‌ها و رنگ آمیزی و ترکیب مختلف سازهای ارکسترسمفونیک در این اثر مورد استفاده قرار گرفته است و در نگاه کلی فضایی مدرن دارد اما در برخی پرده‌ها هم ارکستراسیون کدری دارد که با این تمهید سعی داشته‌ام شرایط و حال و هوای زمانه حافظ را به تصویر بکشم.

    پورخلجی در ادامه با اشاره به سازهایی که در ساخت موسیقی ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است گفت: موسیقی کلی این اثر موسیقایی ارکسترال است که با ارکستر فیلارمونیک “روسه” در بلغارستان ضبط شده است. همچنین سازهای موسیقی ایرانی چون “نی” به نوازندگی پاشا هنجنی، تنبور به نوازندگی میرامیر میری، دف به نوازندگی حسین رضایی‌نیا است و سازهای عود، کمانچه و ویولنسل را خودم اجرا می‌کنم.

    وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به کاراکترهای موجود در این اپرا گفت: شخصیت‌های این اثر موسیقایی زیاد هستند.۱۷ خواننده نقش اصلی این کار را به عهده داشتند به‌عنوان مثال وحید تاج نقش محمدگل اندام را می‌خواند، سحر محمدی و هاله سیفی دو شخصیت خانم یکی مادر ابواسحاق و دیگری شاخه نبات را خواندند، احسان انور خیام و عبیدزاکانی را خواند. وصال علوی نقش سعدی، ایمن هدایتی نقش مولانا و ابواسحاق و در نهایت آقای شجاعی که در این اپرا معرفی می‌شود نقش خواجوی کرمانی را می‌خواند.

    آهنگساز اپرای عروسکی حافظ در پایان صحبت‌های خود با اشاره به آواز علیرضا قربانی برای اجرای نقش حافظ گفت: کار با علیرضا قربانی تجربه لذت بخشی بود و بخش‌هایی از موسیقی آوازی این اثر که مربوط به این خواننده بود را بسیار دوست داشتم و نتیجه خوبی دربر داشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=18532
       
    برچسب ها امیر پورخلجی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *