×
×

خبر اختصاصی موسیقی ایرانیان

  • کد نوشته: 18439
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۰ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۰
  • شرکت معتبر «آرک موزیک Arcmusic» آلبوم «پنجره ای بسوی آفتاب» اثر مشترک حمید متبسم، امام یار حسن اف و پژمان حدادی را تحت عنوان «از شیراز تا باکو» منتشر می کند

  • موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: شرکت معتبر «آرک موزیک Arcmusic» آلبوم «پنجره ای بسوی آفتاب» اثر مشترک حمید متبسم، امام یار حسن اف و پژمان حدادی را تحت عنوان «از شیراز تا باکو» منتشر می کند.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، این آلبوم که سال گذشته در ایران منتشر شد پس از اثر «سه نوازی» اثر حسین بهروزی نیا، پژمان حدادی و حمید متبسم دومین آلبومی ست که این شرکت از این هنرمندان به بازار روانه می کند.

    لازم به ذکر است که این اثر پس از اجرای سال گذشته در سالن تالار وحدت تهران به ضبط رسید و توسط شرکت «نقطه تعریف» منتشر شد.

    حمید متبسم در یادداشتی درباره این آلبوم این چنین می نویسد:

    «پنجره ای بسوی آفتاب

    در نوشته ها آمده است که از دیر باز و در دوران شکوفائی تمدن پارسی، خنیاگران چیره دست و توانای فرهنگ ها و تمدن های دیرزی، مانند هندیان، به ایرانزمین خوانده می شدند که به تبادل هنر خویش با همتای ایرانی شان بپردازند و مردم سرزمین ما را نیز از افسون نغمه های آن دیار مسرور کنند.

    این گونه است که در گوشه گوشه ردیف رسمی موسیقی امروز ما سرود هائی متاثر ازاین تبادل فرهنگی بر جاست که گوشه های “راک” ، “راک هندی” و “کشمیر” از آن دست اند.

    تبادل هنر الزاما معنی تلفیق نمی دهد، لیکن این گونه تاثیر گذاری ها که نتیجه مردم اندیشی و دورپنداری صاحبان قدرت آن زمان و هم کوچ ناگزیر مردمان از دیاری به دیار دگر بوده، خود موسیقی تلفیقی نابی را موجب شده است که نتیجه همزیستی دیرپا و طبیعی مردمان با یکدیگر است.

    آیین و هنر، قومی است نه کشوری، و فراسوی مرزهای دست ساز انسان امروز زیست می کند. و سرزمینش بسیار فراگیر تر از خط کشی های مصلحتی ست.

    هم از این روست که اروپائیان به ده ها زبان گوناگون گفتگو می کنند، ولی زبان موسیقائی شان مشترک است، و از این روست که نغمه های بسیاری در موسیقی نواحی ایران و کشور های همسایه به یک گونه اند.

    “پنجره ای بسوی آفتاب” نیز نمی تواند دعوی موسیقی تلفیقی داشته باشد. که دیدار خویشاوندان نزدیک است و زبانی ست مشترک، ارمغانی ست نه از نگارنده و امامیار و پژمان، بلکه از سرزمین مشترک مادری مان.

     حمید متبسم
    زمستان ۱۳۸۹»

    https://musiceiranian.ir/?p=18439
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *