×
×

به همراه گزارش تصویری این نشست

  • کد نوشته: 18235
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۴ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۱ دیدگاه
  • نشست خبری حسین علیزاده نوازنده و موسیقی‌دان در تالار وحدت برگزار شد، در ادامه می توانید گزارش مشروح و تصویری این نشست را بخوانید و ببینید

  • شست خبری حسین علیزاده نوازنده و موسیقی‌دان در تالار وحدت برگزار شد.

    حسین علیزاده با اشاره به برگزاری تور «آن و آن» در شهرستان‌ها افزود: پیش از انقلاب برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها و شهر‌های کوچک اقدامی بود که کمتر به آن توجه می‌شد ولی اکنون ما به این نکته رسیده‌ایم که با توجه به همه کمبود امکانات در شهرستان‌ها، می‌توان به خوبی از این امکان بهره‌مند شد.

    وی با اشاره به نوعی ساده پسندی که در عرصه موسیقی در ذهن مخاطب ایرانی رواج پیدا کرده است، گفت: شرایط به نحوی شده است که اجرا‌های موسیقی حتما باید با آواز همراه باشد در حالی که «موسیقی سازی» جایگاه ویژه و خاص خود را داراست و در اجرا‌ها باید به این تقریر از موسیقی نیز توجه کرد.

    علیزاده، دور پیشین برگزاری بداهه نوازی در شهرستان‌ها را تجربه بسیار خوب و اشتیاق برانگیزی ارزیابی کرد و افزود: شور و اشتیاقی که در شهرستان‌ها نسبت به «موسیقی سازی» دیدم، نظر من را نسبت به خیلی از مسائل عوض کرد که این امر حکایت از ارتقای سطح کیفی مخاطبان در شهرستان‌ها دارد.

    این نوازنده تار تصریح کرد: شاید در ناخوآگاه برخی این تصویر اشتباه ذهنی وجود داشته باشد که مخاطب تهرانی از نظر درک موسیقایی از مخاطب شهرستانی جلو‌تر است، اما آنچه من در برگزاری «تور کنسرت‌ها» در شهرستان‌ها مشاهده کردم این تصویر ذهنی را در هم شکست.

    حسین علیزاده یادآور شد: در شرایط کنونی آموزش عالی از طریق مراکز دانشگاهی بویژه دانشگاه آزاد در همه شهرستان‌ها ریشه دوانیده است و این امر در افزایش مخاطب جوان و تحصیلکرده در شهرستان‌ها تأثیر گذار است.
    این پژوهشگر موسیقی ایرانی همچنین افزود: اجرای موسیقی در شهرستان با توجه به همه کاستی و مشکلات در زمینه امکانات و بوروکراسی‌های اداری می‌تواند لحظات ناب و اصیلی را ایجاد کند که شاید در فضای پر ازدحام و دودآلود پایتخت امکان آن فراهم نباشد.

    وی با غلط خواندن این روایت که «موسیقی سازی» و خاص در شهرستان‌ها خاستگاه ندارد، یادآور شد: من در سال‌های پیشین (۲۵ سال، ۳۰ سال پیش) که از نظر تجربه کاری اندوخته کمتری داشتم هرگاه در شهرستان‌ها اجرایی داشتم استقبال خوبی از آن شده است.

    علیزاده در نشست «آن به آن» در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از رسانه‌ها پیرامون بهره‌مندی از اساتید موسیقی محلی در تور کنسرت خود گفت: در برنامه‌های آتی خود به احترام هنرمندان و اساتید بزرگ موسیقی که در هر شهر وجود دارند، با کمال افتخار بخشی از برنامه‌ها را با حضور این اساتید برگزار خواهیم کرد.
    برگزاری «مس‌تر کلاس‌ها» در شهرستان ربطی به «تور کنسرت‌ها» ندارد.

    علیزاده با اشاره به برگزاری مس‌تر کلاس‌ها در شش مرکز مهم کشور گفت: در شش ماهه گذشته «مس‌تر کلاس»‌ها در گرگان و تهران و شیراز برگزار شده است و بزودی در کرج و قزوین نیز برگزار خواهد شد.

    این آهنگساز موسیقی سنتی تصریح کرد: برگزاری مس‌تر کلاس‌ها در شهرستان‌ها هیچ ارتباطی با تور کنسرت‌ها ندارد و این کلاس‌های آموزشی در قالب برنامه‌ای جداگانه برگزار می‌شود که تا کنون نتیجه‌های خوبی داشته است و ما در تلاش هستیم تا از نوازندگانی که از دل این کلاس‌ها بیرون می‌آیند حمایت‌های لازم را برای رسیدن به مراتب عالیتر انجام دهیم.

    وی در پاسخ به سوالی که چرا این کلاس‌های آموزشی به شش شهر محدود است، گفت: ما با توجه به کمبود امکانات در شهرستان‌ها و همچنین محدودیت‌های زمانی که برای حضور در همه شهر‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی داریم، این شهر‌ها را به عنوان مراکز برگزاری کلاس‌های آموزشی قرار دادیم، داوطلبان برای حضور در این شهر‌ها می‌توانند از شهر‌های مجاور این مراکز نیز در این کلاس‌ها حاضر شوند.

    علیزاده عامل اصلی در انتخاب این مراکز را میزان اقبال عمومی و حجم داوطلبان دانست که عامل تعیین کننده‌ای برای انتخاب شهر‌ها محسوب می‌شوند.
    بداهه نوازی حکایت لحظه هاست.

    حسین عیزاده در ادامه نشست افزود: بداهه نوازی بیان و حکایت لحظه هاست، می‌تواند بداهه نوازی امسال من با سال‌های گذشته متفاوت باشد چرا که حالات و احساسات آدمی در حال تغییر و حرکت به سوی کمال است.

    وی در همین راستا افزود: در بداهه نوازی تکرار وجود ندارد، در واقع این نوع کنسرت‌ها مشق ندارد و روایتی که بر روی صحنه اجرا می‌شود احساس نوازنده را در آن لحظه ناب منتقل می‌کند.

    در کنسرتی که همه شرایط مهیا باشد، امکان پرواز و اوج گیری نوازنده بیشتر است.

    علیزاده همچنین پیرامون شناساندن موسیقی ایرانی در عرصه‌های بین المللی یادآور شد: پس از انقلاب موسیقی ایرانی در عرصه‌های بین المللی حضور بیشتر و فعالتری داشته است.
    وی تصریح کرد: موسیقی ایرانی تا قبل از انقلاب تجربه ارتباط با مخاطبان غیر ایرانی را خیلی محدود داشت در حالی که در حال حاضر موسیقی ایرانی در اکثر فستیوال‌های جهانی حضور دارد و سهم قابل قبولی از عرصه بین المللی را به خود اختصاص داده است.
    این آهنگساز موسیقی ایرانی اظهار داشت: موسیقی ایرانی می‌تواند برای کمک به صلح جهانی و نزدیکی ملت‌ها با بهره گیری از زبان موسیقی تاثیرگذار باشد.
    تور کنسرت «آن و آن» با بداهه نوازی حسین علیزاده و پژمان حدادی اردیبهشت تا تیر سال جاری در شهر‌های اهواز، بهبهان، بوشهر، تبریز، ارومیه، ساری، آمل، نیشابور، رودسر، سیاهکل و تهران برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=18235
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *