×
×

« مگر جز این است که ابوموسی برای ایران است »

  • کد نوشته: 18231
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۴ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۰
  • جزییات کنسرت بزرگ خلیج فارس با خوانندگی سالار عقیلی‌، نیما مسیحا‌، مانی رهنما‌ و حمید خزاعی، با اجرای ارکستر آکادمیک تهران و به رهبری امین سالمی تشریح شد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست خبری که صبح سوم اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برپا شده بود، حامد بی‌آزار ـ مدیر […]

  • جزییات کنسرت بزرگ خلیج فارس با خوانندگی سالار عقیلی‌، نیما مسیحا‌، مانی رهنما‌ و حمید خزاعی، با اجرای ارکستر آکادمیک تهران و به رهبری امین سالمی تشریح شد.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست خبری که صبح سوم اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برپا شده بود، حامد بی‌آزار ـ مدیر این مجموعه ـ گفت: ۱۰ اردیبهشت ماه، مصادف با روز ملی خلیج فارس است و تمام سازمان‌ها سهم مهمی در با شکوه برگزار شدن این رویداد دارند.

    او با اشاره به رویکرد برج میلاد برای پاسداشت مناسبت‌های ملی، تاریخی و مذهبی عنوان کرد: با توجه به حساسیت‌های موجود و کنونی درباره موضوع «خلیج فارس»، بر آن شدیم تا با یک زبان بین‌المللی، این رویداد مهم و ارزشی را گرامی بداریم. از این رو کنسرتی با خوانندگی این چهار هنرمند در دو حوزه پاپ و سنتی را، با حضور ۸۰ نوازنده و ۲۰ هنرمند کرال در برج میلاد برنامه‌ریزی کردیم.

    بی‌آزار، برج میلاد را یکی از نمادهای هویت شهر تهران دانست و افزود: قطعا برنامه‌هایی که در این مجموعه برگزار می‌شود، باید درخور شخصیت و شان آن رویداد بزرگ و همچنین در شان این مجموعه ملی باشد که به زعم ما برگزاری این کنسرت در نوع خود اتفاقی کم نظیر است و می‌خواهیم به نقطه‌ای برسیم، که شهروندان ایرانی کارهایی فاخر در حوزه‌های مختلف را در این مجموعه شاهد باشند.

    فریبرز سفردوست – مدیر موسسه شکوه موسیقی ایرانیان و برگزار کننده این کنسرت- در بخش دیگری از این نشست، گفت: در سال ۹۱ تلاش کردیم تا اولین برنامه موسیقی موسسه و بزرگترین برنامه موسیقایی سال ۹۱ را با همراهی چهار خواننده و به رهبری امین سالمی به صحنه ببریم.

    او به نام‌گذاری سال ۹۱ با عنوان «تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی» اشاره کرد و افزود: تلاش کردیم در چنین سالی، فعالیت بزرگی را توسط بخش خصوصی و با ایده‌ای نو به صحنه ببریم و به این ترتیب بنیان کار جدیدی را بگذاریم، که خوشبختانه در این مسیر برج میلاد نیز به حمایت ما آمد.

    کنسرت بزرگ خلیج فارس

    سفردوست در ادامه گفت: از راه‌اندازی یک سایت اینترنتی، برای فروش و معرفی این کنسرت نام برد و خاطر نشان کرد: در این سایت هر کسی می‌تواند با امکانات خود بلیت کنسرت را خریداری کند و روش‌های جدیدی در سایت پیش بینی شده است که هر فرد در داخل و یا خارج از کشور بتواند بلیت خریداری کرده و کد خود را هنگام ورود به سالن ارائه کند. البته ما فروش سنتی را هم از طریق مراکز فروش در نظر گرفته‌ایم.

    او با اشاره به اهمیت برگزاری کنسرت «خلیج فارس»، عنوان کرد: می‌خواهیم به شنوندگان خود بگوییم، که این صدای ملت ماست، تا بدانند که ما بیدار هستیم. از این رو از ۸۰ نوازنده و ۲۰ خواننده کرال در کنار چهار خواننده پاپ و سنتی استفاده کردیم، تا این صدا را به گوش مردم برسانیم.

    مدیر موسسه شکوه موسیقی ایرانیان و برگزار کننده این کنسرت، در بخش دیگری از این نشست درباره قیمت‌گذاری بلیت‌های این کنسرت، توضیح داد: بلیت‌ها از ۳۰ تا ۹۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است، که بالاترین قیمت به یک ردیف وی آی پی اختصاص دارد.

    سفردوست همچنین از طراحی طرح تکریم تماشاگر برای کنسرت، و اهدای لوح تقدیر به بهترنی تماشگر خبر داد و بیان کرد: تلاش کردیم تا خریدار به عنوان بازار هدف تعیین شود و از این رو لوح یادبودی را طراحی کردیم، که در پایان اجرا به بهترین تماشاچی براساس قوانینی خاص همچون خرید به موقع بلیت ‌، به موقع آمدن در سالن اجرا‌، رعایت موازین اخلاقی و نمونه‌هایی از این دست اهدا می‌شود. ناظرانی که در سالن‌ها و مراکز فروش حضور دارند در یک جمع بندی، تماشاگر نمونه را انتخاب می‌کنند.

    او در پاسخ به دلیل قیمت‌های بالای بلیت‌های این اجرا گفت: فراموش نکنید که ما در دو شب اجرا، چهار خواننده پاپ و سنتی را در کنار یکدیگر گذاشته‌ایم و قرار است، هزینه‌های چنین ارکستر بزرگی را بریا بخش خصوصی پرداخت کنیم. از سوی دیگر این قیمت‌ها برای بخش خصوصی طراحی شده است و خوشبختانه برج میلاد بهترین همکاری را با گروه داشته، به طوری که هزینه سالن را از ما دریافت نمی‌کند.

    سفردوست گفت: برج میلاد در این همکاری مشترک این بزرگواری را نسبت به گروه داشت، تا یک سانس از اجرا را برای حمایت از قشر متوسط اختصاص دهد و برای همین کار هیچ هزینه‌ای از ما نگرفت، که در غیر این صورت تمامی هزینه‌ها سر به فلک می‌گذاشت.

    محمد جعفری ـ مدیر روابط عمومی برج میلاد ـ نیز در پاسخ به این سوال توضیح داد: با توجه به کمبود سالن‌های اجرایی در سطح تهران و تقاضای زیاد از سوی گروه‌ها ما همواره با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و باید در طول سال علاوه بر برگزاری کنسرت به برپایی همایش‌های علمی و فرهنگی بپردازیم و این نقص همواره بر ما وجود دارد.

    او ادامه داد: برج میلاد ردیف بودجه خاصی ندارد و ما باید هزینه‌هایمان را از فعالیت‌های اجرایی برج پرداخت کنیم، لذا بخشی از این هزینه باید از محل فروش بلیت کنسرت‌ها تامین شود. با این وجود تمام حمایت خود را از ارکستر آکادمیک تهران انجام داده‌ایم و در این راستا هزینه‌ای برای سالن و اجرا دریافت نکرده‌ایم، بلکه صرفا برای تکریم نام خلیج فارس و اشاعه آن به زبانی بین‌المللی چنین برنامه‌ای را حمایت می‌کنیم.

    کنسرت بزرگ خلیج فارس

    حمید خزاعی – خواننده و یکی از اعضای هیات مدیره این ارکستر – نیز در همین رابطه توضیح داد: ارکستر آکادمیک مجموعه‌ای کاملا خصوصی است و قیاس وضعیت آن با ارکستر سمفونیک، و ارکستر موسیقی ملی که هر دو بودجه دولتی دارند و مبنای کارشان بر فروش بلیت نیست، کار اشتباهی است. زیرا دغدغه نوازنده در این گروه‌ها بحث مالی نیست، در حالیکه ما به عنوان یک ارکستر خصوصی، باید به تمام این نکات توجه داشته باشیم و تلاش کنیم به مخاطب احترام بگذاریم.

    او درباره اجرای گروه طی دو سانس متوالی نیز گفت: با توجه به شرایط کمبود سالن و محدودیت زمان، یکی از جدی‌ترین معضلات پیش روی اجرای گروه‌های موسیقی در دو سانس وجود دارد و چنین برنامه‌ای برای رهبر، نوازنده و خواننده بسیار سخت است. اما حضور چهار خواننده این وضعیت را آسان‌تر کرده و فشار را تقسیم می‌کند. ما نیز بعد از مشورت در ارکستر چنین شرایطی را پذیرفتیم.

    امین سالمی- رهبر ارکستر آکادمیک تهران- نیز در ادامه این نشست با معرفی گروه، بیان کرد: ارکستر آکادمیک تهران تا امروز به عنوان بزرگترین ارکستر خصوصی شناخته شده است و برنامه ریزی‌های متعددی در طول سال برای اجرای موسیقی در نظر داریم، که از آن جمله برپایی کنسرت خلیج فارس محسوب می‌شود که پیشنهاد آن سال گذشته مطرح شد و جناب سفردوست برای هماهنگی آن در کنار ما قرار گرفتند.

    او درباره انتخاب این چهار خواننده برای چنین برنامه‌ای توضیح داد: در نظر داشتیم خواننده‌هایی که انتخاب می‌شوند، سابقه اجرای ارکسترال داشته باشند. از سوی دیگر اگر قرار بود تنها کنسرت پاپ و یا سنتی باشد، کار جدیدی انجام نمی‌شد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم ترکیبی از موسیقی پاپ و سنتی را برای شنوندگان داشته باشیم. اما پتانسیل ارکسترال شدن در سابقه این چهار خواننده بسیار مهم بود و در کنار آن انتخاب هنردوستان را مدنظر داشتیم.

    کنسرت بزرگ خلیج فارس

    سالمی گفت: درباره قطعات اجرایی در این کنسرت نیز توضیح داد: قطعات با رعایت اصول ارکستر ملی و قواعد ارکستر ملی ساخته و تنظیم شده است و از آنجا که موسیقی هنری شنیداری است، لذا شنونده باید این تجربه و اتفاق را قضاوت کند، اما تلاش ما بر آن بوده تا تمام علاقه‌مندان این کنسرت را راضی نگه داریم.

    به گفته سالمی، شروع این کنسرت با اجرای قطعاتی از حمید خزاعی از ساخته‌های بابک شهرکی است و به دنبال آن چهار قطعه توسط مانی رهنما و دو قطعه با صدای سالار عقیلی خوانده می‌شود. بخش دوم این کنسرت نیز با اجرای نیما مسیحا آغاز شده و با خوانندگی سالار عقیلی و حمید خزاعی ادامه پیدا می‌کند. پایان بخش این کنسرت اجرای چهار نفره این خواننده از قطعه‌ی جاودانه «ای ایران» خواهد بود.

    رهبر ارکستر آکادمیک تهران در بخش دیگری از این نشست درباره محتوای قطعات انتخاب شده برای این کنسرت و ارتباط آن با موضوع «خلیج فارس» توضیح داد: بیش از نصف قطعات درباره خلیج فارس و حس ملی و میهنی ماست، لذا تنها این عنوان را برای کنسرت در نظر نگرفته‌ایم بلکه در تمامی قطعات به چنین موضوعی اندیشیده‌ایم.

    سالمی نیز در باره قیمت‌گذاری بلیت‌های این کنسرت توضیح داد: ارکستر آکادمیک تهران در اجراهای تالار وحدت حداکثر قیمت بلیتش ۲۰ هزار تومان است پس این گونه نیست، که ما تنها برای قشر مرفه کنسرت می‌دهیم. اما در برج میلاد که برای اولین بار است در آن به صحنه می‌رویم شرایط متفاوت است و هنوز دغدغه مالی برای گروه و حتی شرکت شکوه ایرانیان وجود دارد. زیرا ما هیچ حمایت مالی نمی‌شویم و باید تمامی هزینه‌ها را پرداخت کنیم. در چنین شرایطی این سوال مطرح است که آیا در کشوری همچون ایران تنها ارکستر سمفونیک و ملی اهمیت دارد و آیا جامعه هنری ما فقط همان ۱۵۰ نوازنده این دو ارکستر است؟

    سالار عقیلی -خواننده سنتی – نیز در بخش دیگری از نشست گفت: حدود دو ماه قبل پیشنهاد حضور در این کار بزرگ مطرح شد و صحبت‌های اولیه تا پیش از نوروز ۹۱ به انجام رسیده و تمرینات گروه از یک ماه و بیست روز گذشته به صورت مرتب آغاز شده است.

    او حضور در این کنسرت را یک تجربه نو دانست و افزود: به شخصه برای کسب تجربه به گروه پیوستم، زیرا در تمام سال‌های فعالیتم نخواستم در یک نوع کار خاص کلیشه شوم. بلکه معتقدم باید همچون بازیگری خوب تمامی نقش‌ها را به درستی ایفا کنم و فکر می‌کنم یک خواننده نباید تنها برای یک قشر خاص بخواند و اگر ما بتوانیم شنونده عام را به شنونده خاص تبدیل کنیم، این حرکت ما اهمیت پیدا می‌کند.

    کنسرت بزرگ خلیج فارس

    عقیلی ادامه داد: قطعا موسیقی سنتی و موسیقی پاپ به تنهایی مخاطبان خود را دارند، اما اگر بتوانیم در چنین کنسرتی که دو خواننده پاپ و دو خواننده سنتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، مخاطبان آنها را به موسیقی دیگر جذب کنیم آن وقت کار درستی انجام داده‌ایم. هرچند که قطعاتی همچون «خوشه چین» و یا «تبریز در مه» دیگر موسیقی سنتی محسوب نمی‌شوند زیرا از هر قشر مخاطبی را به خود جذب کرده‌اند.

    او در پایان سخنانش بیان کرد: به شخصه تلاش کردم، جوان‌ها را به سمت موسیقی خود دعوت کنم، تا آنها به این سبک علاقه‌مند شوند و از سوی دیگر دوست دارم، شنونده عام را نیز به سالن بکشانم نه اینکه تنها برای یک قشر خاص بخوانم چون آنها تحت هر شرایطی چنین برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند.

    نیما مسیحا – خواننده پاپ – حاضر در این کنسرت نیز با گلایه از سوالات مطرح شده در این نشست گفت: ای کاش به جای آنکه به قیمت‌گذاری بلیت‌های کنسرت می‌پرداختیم به حضور دو خواننده پاپ و سنتی در کنار یکدیگر توجه می‌کردیم و از سوی دیگر این نکته را در نظر می‌گرفتیم که در شرایطی که نام جزیره ابوموسی و خلیج فارس مطرح است، اهمیت این کنسرت چگونه خواهد بود؟

    او توضیح داد: مگر جز این است که جزیره ابوموسی برای ایران است و ما می‌خواهیم درباره مملکت خودمان حرف بزنیم و بگویم خلیج فارس همواره برای ایران بوده و وضعیت ابوموسی نیز همین گونه است. اهمیت این کنسرت در پرداختن به این موضوع است.

    مسیحا تصریح کرد: در شرایطی که یک بازیگر برای برگزاری کنسرت موسیقی بلیت ۱۰۰ هزار تومانی در نظر می‌گیرد و همین بلیت در بازار سیاه به فروش می‌رسد،آن وقت شما از بلیت ۹۰ هزار تومانی وی آی پی گلایه دارید.

    او همچنین درباره تجربه حضورش در کنار دو خواننده سنتی و یک خواننده پاپ گفت: پیش از این در کنسرت مجید انتظامی در کنار سالار عقیلی خوانده‌ام و تجربه موفقی را داشتیم. این بار هم تلاش بر این بود، تا حرکت نویی انجام شود. این در حالی است که همواره این موضوع مطرح می‌شود که خوانندگان پاپ و سنتی یکدیگر را قبول ندارند، در حالی که به شخصه علاقه بسیار زیادی به موسیقی سنتی دارم و آن را گوش می‌دهم.

    https://musiceiranian.ir/?p=18231
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *