×
×

با ارکس‌تر سمفونیک

  • کد نوشته: 18198
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۱ دیدگاه
  • شهداد روحانی که شب گذشته( ۱ اردیبهشت) برای اجرای این برنامه به تهران آمده است و از امروز تمرین‌های این قطعه را آغاز کرده است، با اعلام خبر فوق گفت: من این قطعه را در ۵ قسمت، برای ارکس‌تر سمفونیک، گروه کر و سازهای کوبه‌ای ایرانی نوشته‌ام. که همراه با قطعات دیگری که توسط آهنگسازان […]

  • شهداد روحانی که شب گذشته( ۱ اردیبهشت) برای اجرای این برنامه به تهران آمده است و از امروز تمرین‌های این قطعه را آغاز کرده است، با اعلام خبر فوق گفت: من این قطعه را در ۵ قسمت، برای ارکس‌تر سمفونیک، گروه کر و سازهای کوبه‌ای ایرانی نوشته‌ام. که همراه با قطعات دیگری که توسط آهنگسازان دیگر برای خلیج فارس نوشته شده‌اند، در شب‌های مذکور اجرا خواهد شد.

    به گزارش ایلنا، روحانی افزود: این قطعه سال پیش توسط انجمن موسیقی هرمزگان به من سفارش داده شده بود. من در این قطعه سعی کرده‌ام عظمت و زیبایی‌های خلیج فارس را القاء کنم. در قسمت‌های مختلف این قطعه به جنگل حرا و یا درهٔ ستارگان در این منطقه توجه داشته‌ام. در قسمت‌های دیگری هم به زندگی زیر آب در خلیج فارس پرداخته‌ام و سعی کرده‌ام این منطقه را با زیبایی‌های بومی یگانه‌اش در جای جای این قطعه نشان دهم. البته اگر فیلمی برای این قطعات ساخته می‌شد و روایتی تصویری از مناطق مختلف این ناحیه داشت، بسیارتاثیرگذاربود.

    این آهنگساز و رهبر ارکستر در ادامه درباره لزوم حمایت‌های دولتی در ساخت و تولید قطعات موسیقی گفت: در همه جای دنیا این امر مرسوم است. البته گاهی هم دولت در این کار دخالت ندارد. بلکه نهادهای خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری می‌کنند و قطعاتی را به آهنگسازان مختلف سفارش می‌دهند. گویا به تازگی این باب در ایران هم باز شده و ساخت قطعاتی را به آهنگسازان پیشنهاد می‌دهند که بسیار مفید است. این حرکت در طول تاریخ موسیقی معمول بوده است. کما اینکه قطعاتی را به باخ، موتسارت و…. هم سفارش می‌داده‌اند و قطعاتی در موسیقی کلاسیک و باروک به این ترتیب ساخته شده است. حتی فردی در روزگار موتسارت قطعه‌ای را به مناسبت عروسی دخترش به او سفارش داد و آن قطعه به همین مناسبت هم یک بار اجرا شد. اما چون این قطعه اثر باارزشی بوده، بعد از سال‌ها هنوز هم اجرا می‌شود.

    روحانی گفت: حمایت مسئولین از هنرمندان در ساخت قطعات اتفاق خوبی است و دست کم باعث می‌شود آهنگساز در طول زمانی که روی یک قطعه کار می‌کند، از لحاظ مالی تامین باشد و مجبور نشود که برای امرار معاش به کارهای دیگری بپردازد و تمام وقتش را روی کارش می‌گذارد.

    روحانی در مورد تجربه کاری‌اش با ارکس‌تر سمفونیک تهران گفت: امکانات ارکس‌تر سمفونیک حرکتی رو به رشد دارد و من بسیار خوشحالم که نوازندگان جوان و ماهری به این ارکستر اضافه شده‌اند.

    https://musiceiranian.ir/?p=18198
       
    برچسب ها شهداد روحانی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *