×
×

«در حال حاضر مشغول ساخت و تنظیم و ضبط آلبوم دوم هستیم»

  • کد نوشته: 175024
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۱ام اسفند ۱۳۹۶
  • ۰
  • گروه موسیقی «هترا»، اولین آلبوم رسمی خود را در مرداد ماه ۱۳۹۶ راهی بازار کرد و این در حالی بود که انتشار این آلبوم با اقبال و استقبال شایسته ای از سوی مخاطبان مواجه شد. در ادامه، گفتگوی «موسیقی ایرانیان» را به بهانه انتشار آلبوم «هترا»، با خالقین این اثر می خوانید.

    «در حال حاضر مشغول ساخت و تنظیم و ضبط آلبوم دوم هستیم»
  • گروه موسیقی «هترا»، اولین آلبوم رسمی خود را در مرداد ماه ۱۳۹۶ راهی بازار کرد و این در حالی بود که انتشار این آلبوم با اقبال و استقبال شایسته ای از سوی مخاطبان مواجه شد. «هترا» در قالب ۸ قطعهء «پیدایش»، «سپیده دم»، «درخشش»، «تعادل»، «ساعت سایه ها»، «کوهی در غرب»، «جهان زیرین» و «بازگشت» به اجرا در آمده است و نام اثر بر گرفته از همان نام گروه، در شکل نهایی خود ارائه گردید. البته نام دیگری برای این مجموعه انتخاب شده بود که در اخذ مجوز، پروسه انتشار را معلق ساخت و گروه را بر آن داشت تا در انتخاب عنوان اثر تجدید نظر کند. این آلبوم روایت کننده یک روز کامل خدای خورشید (شمش) است؛ به هنگام سپیده دم، شَمَش خدای خورشید سوار بر ارابه زرینش از دروازه آسمان بر کوهی در شرق پدیدار می شود. او پرتو درخشان خود را بر همه موجودات زمین می افکند و تاریکی و بدی را می زداید…در ادامه، گفتگوی «موسیقی ایرانیان» را به بهانه انتشار آلبوم «هترا»، با خالقین این اثر می خوانید.

    *ایده ی شکل گیری گروه هترا از کجا آمد و در چه سالی شروع به کار کرد؟
    در سال ۱۳۹۲ ایده ی شکل گیری گروه توسط صادق کیا و امیررضا خاکباز برای اولین‌ بار مطرح شد؛ اما در ادامه ی مسیر با آشنایی با فرشاد پاسدار و اضافه شدن وی به این گروه مسیر موسیقیایی آن از فضای فولکلور به فضای مدرن غربی تبدیل شد. پس از تنظیم نهایی و احساس نیاز به اصوات بم و مینیمال، کیان حجازی به عنوان نوازنده ی بیس به گروه هترا اضافه شد و در ادامه نیز هومن منصوری به‌عنوان نوازنده ی کیبورد در گروه هترا نقش آفرینی کرد.

    * اعضای گروه هترا چه کسانی هستند ؟
    صادق کیا نوازنده ی تنبور، امیررضا خاکباز نوازنده ی سازهای کوبه ای، فرشاد پاسدار نوازنده ی گیتار و مهندسی صدا، کیان حجازی نوازنده ی بیس و تهیه کننده و هومن منصوری نوازنده ی کیبورد.

    *راجع به اسم آلبوم توضیح دهید .
    نام آلبوم هم نام گروه است. هترا. اما نام اصلی آلبوم شمش که نام خدای روشنایی در داستان های بین النهرینی است، بود که با مخالفت های دفتر موسیقی وزارت ارشاد همراه شد و ما بر آن شدیم تا برای پیشرفت کارهای اداری و جلو رفتن پروژه، نام شمش را از روی جلد آلبوم حذف کنیم.

    * مشکل دفتر موسیقی با نام شمش چه بود؟
    توضیحی که به ما دادند این بود که اینجا یک کشور اسلامی است و اعتقادات ما بر مبنای یگانگی خداست و اسامی خدایان ادوار دیگر را نمیشود استفاده کرد درحالی که اعضای گروه هترا صرفا راوی یک داستان بین النهرینی بودند.

    *چه مدت روی ساخت، تنظیم و ضبط آلبوم کار شد؟
    از سال ۱۳۹۲ تا ۹۳ درگیر ساخت و تنظیم قطعات بودیم که البته در طی این یک سال تنظیمات بارها تغییر یافت تا به ایده ال هترا نزدیک شود. بین سال ۹۳ تا ۹۴ درگیر ضبط و میکس و مسترینگ شدیم و پروسه عقد قرارداد ناشر ( نشر جوان) و اخذ مجوز از دفتر موسیقی نیز در سال ۹۵ اتفاق افتاد.

    *سبک هترا چیست؟
    علیرغم اینکه برخی برچسب موسیقی پروگرسیو راک و سایکدلیک راک به هترا میزنن ، لازم به ذکر است که اعضای این گروه خودشان را محدود به سبک خاصی نمی دانند و بهتر است منتقدین نظر دهند.

    *بیش از ۴ ماه از رونمایی آلبوم میگذرد، چرا اجرای زنده نداشته اید و آیا برنامه ای برای اجرای زنده دارید؟

    در حال حاضر مشغول ساخت و تنظیم و ضبط آلبوم دوم هستیم و پس از رونمایی از آن اجرای زنده را در دستور کاریمان قرار خواهیم داد. به امید خدا تا ۶ ماه آینده آلبوم دوممان آماده پخش در بازار خواهد بود.

    * آیا در آلبوم بعدی ساختار موسیقی و سازبندیتان تغییر خواهد کرد؟

    فضاها که همان فضاهای هتراییست اما در سازبندیمان قدری تنوع ایجاد کردیم، تا امروز سازهای بادی به تنظیمهایمان اضافه کردیم و ممکن است که سازهای دیگری را نیز مورد بررسی و تست قرار دهیم.

    *به نظر شما چه کسانی مخاطبین هترا را تشکیل می دهند؟
    گروه هترا موسیقی پاپ یا عامه پسند تولید نمی کند. در نتیجه می‌توان گفت که مخاطبین ما جزو مخاطبین حرفه ای و تخصصی موسیقی قرار دارند.

    * فروش آلبوم هترا به چه صورت بوده است ؟
    برای گروهی که اولین آلبومش را روانه ی بازار حرفه ای کرده است، فروش بسیار خوبی داشته ایم. هم در قالب فیزیکی و هم دیجیتالی که آنهم به لطف تبلیغات مناسب و پخش خوب صورت پذیرفت.

    https://musiceiranian.ir/?p=175024
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *