×
×

کتاب «نوای مهر ۲» استاد همایون خرم منتشر شد

  • کد نوشته: 17424
  • شادروان موسوي
  • شنبه, ۶ام اسفند ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • کتاب «نوای مهر ۲» که مجموعه ای برای شناخت ردیف موسیقی ایرانی است منتشر شد

  • کتاب «نوای مهر ۲» را که مجموعه ای برای شناخت ردیف موسیقی ایرانی است به مردم هنر دوست کشورم تقدیم می کنم. همایون خرم در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران ضمن اعلام این خبر گفت: نوای مهر ۲ که توسط انتشارات صفی علیشاه منتشر شده برای راست کوک نوشته شده و به دستگاه شور و آوازهای ابوعطا و دشتی اختصاص دارد.

    آهنگساز«تو ای پری کجایی» در ادامه افزود: این مجموعه شامل آوازها، گوشه ها، چهارمضراب ها و رنگ ها است که در آخر هر یک از این مقام ها یکی از آثار خودم را نیز گنجانده ام.

    وی همچنین تصریح کرد: در ابتدا تصمیم داشتم تا هر ۱۲ مقام موسیقی ردیف دستگاهی ایران را در یک کتاب منتشر کنم؛ اما حجم بالای آن باعث شد تا تصمیم بگیرم این مجموعه آموزشی را که برای بداهه نوازی طراحی شده در ۴ کتاب و در هر کتاب نیز ۳ مقام را منتشر کنم.

    خرم ادامه داد: من کتاب نوای مهر۱ را که به چپ کوک اختصاص داشت به استاد گرانقدرم مرحوم ابوالحسن صبا و پدر و مادر عزیزم که با دیدی روشن باعث شکوفایی من در موسیقی شده بودند ،تقدیم کردم. از آنجا که مجموعه نوای مهر جهت پرورش هنر بداهه نوازی و آشنایی مردم عزیزم با موسیقی ایرانی منتشر می شود نیز نوای مهر ۲ را به مردم عزیز کشورم تقدیم می کنم.

    وی در ادامه افزود: من سعی کرده ام با ارائه متدها و آثار متنوع که همگی از ساخته های خودم هستند به هنرجویان نشان دهم که موسیقی ایرانی اصلا یکنواخت نیست و کسانی که در این سال ها چهره ای یکنواخت از موسیقی ایرانی را به مردم ارائه کرده اند روش آموزشی درستی نداشته اند.

    این کتاب که ردیف موسیقی ایرانی برای ویلن محسوب می شود در ۸۰ صفحه و به کوشش محمدرضا ترابیان و فرید فردوسیان از شاگردان همایون خرم  منتشر شده است. این در حالی است که کتاب«نوای مهر۱» نیز که پیش از این منتشر شده بود به دلیل استقبال علاقمندان به زودی به چاپ دوم خواهد رسید.

    https://musiceiranian.ir/?p=17424
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *