×
×

بازسازی «ایران ایران» به مذاق مخاطبان خوش نیامد

  • کد نوشته: 173153
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۱ام بهمن ۱۳۹۶
  • ۰
  • فریدون خشنود،کارشناس موسیقی گفت: موسیقی انقلاب سیاسی‌ترین بخش موسیقی کشور است و خاطره انقلاب با این سرودها و سرودها با انقلاب آمیخته‌ و حس و حال این آثار دیگر تکرار نشده‌ است. به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، برنامه «چشم شب روشن» در شامگاه چهارشنبه ۱۸ بهمن، در بخش موسیقی گفتگوی رضا مهدوی موسیقی شناس و […]

    بازسازی «ایران ایران» به مذاق مخاطبان خوش نیامد
  • فریدون خشنود،کارشناس موسیقی گفت: موسیقی انقلاب سیاسی‌ترین بخش موسیقی کشور است و خاطره انقلاب با این سرودها و سرودها با انقلاب آمیخته‌ و حس و حال این آثار دیگر تکرار نشده‌ است.

    به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، برنامه «چشم شب روشن» در شامگاه چهارشنبه ۱۸ بهمن، در بخش موسیقی گفتگوی رضا مهدوی موسیقی شناس و مجری کارشناس با فریدون خشنود آهنگساز را بر روی آنتن شبکه چهار سیما برد.

    خشنود در این برنامه درباره آهنگ «الله الله» بیان کرد: روزهای آخر پاییز و اوایل زمستان سال ۱۳۵۷ بود که حکومت نظامی توسط حاکمیت وقت شدت گرفت اما مردم روز و شب راهپیمایی می کردند و شعار می دادند. مردم به پشت بام ها می رفتند و همه اقشار جامعه از زن و مرد و کوچک و بزرگ به طور وسیع و باشکوه الله اکبر می گفتند.

    وی افزود: این صدا درست مثل یک حرکت ارکستر سمفونی بود که از هر چهار جهت تهران حرکت می کرد و کلمه الله در آسمان موج می زد. من نتوانستم از این کار مردم بگذرم و همان موقع به سراغ پیانو رفتم و با الهام گیری از کلماتی که مردم استفاده می کردند کلمه ها را کنار هم چیدم و نتش را نوشتم. در واقع این سرود توسط مردم ساخته شد زیرا مردم بودند که احساسش را در من به وجود آوردند.

    خشنود ادامه داد: وقتی سرود ایران ایران را تنظیم می کردم در نظر داشتم خواننده ای آن را بخواند که صدایش تکراری نباشد و حزنی هم در صدایش باشد. در آن زمان آقای رویگری به استودیو می آمد و چون علاقه به خواندن داشت تست صدایش را گرفته بودم و منتظر فرصت بودم تا اثری مناسب صدایش با ایشان کار کنم. صدایش در گوشم بود؛ پس با ایشان تماس گرفتم و ساعت های زیادی را باهم تمرین کردیم و تا حدودی کار را راه انداختیم.

    وی اظهار کرد: زمانی آقای محمد بیگلری پور مدیر وقت تولید موسیقی صدا و سیما و رهبر اکستر از من خواست سرود ایران ایران را با ارکستر سمفونی بازسازی کنیم. ایده جدیدی به کار بردیم و شعر را تقسیم کردیم و هر کدام را به یک خواننده دادیم تا بخواند. بر خلاف ساخت ابتدایی این سرود که امکانات نداشتیم، این بازسازی خیلی باشکوه اجرا شد و در دهه فجر روی آنتن رفت. آقای بیگلری با من تماس گرفت و گفت بیا ببین تمام خطوط تلفن صدا و سیما اشغال است و مردم می گویند این چیست که پخش کرده اید؟ ما دوستش نداریم و همان سرود اصلی را می خواهیم، ما انقلاب خودمان را می خواهیم.

    خشنود با اشاره به بازخوردهای مردم به این اثر در فضای مجازی خود، گفت: با استقبال مردم از آن کار اصلی متوجه شدم که مردم نه تنها سرود ایران ایران که همه سرودهای انقلابی را دوست دارند و برایشان خاطره است.

    در ضمن این گفت و گو، علیرضا میرعلینقی محقق و تاریخ نگار موسیقی نیز در تماس تلفنی با برنامه تصریح کرد: موسیقی هایی داریم که اکثرا با کلام و تعداد اندکی بی کلام در زمان انقلاب های دنیا تولید شده اند و راوی روحیه و وقایع آن دوره هستند. موسیقی انقلاب یک ژانر نیست و بیشتر یک مناسبت است تا اینکه یک ژانر باشد و این از اهمیت موسیقی انقلابی کم نمی کند.

    وی افزود: در کشورهای مختلف به انقلاب هایشان افتخار می کنند و درباره اش کتاب ها نوشته اند و موسیقی ها تولید کرده اند. موسیقی انقلاب سیاسی ترین بخش موسیقی کشور است. خاطره انقلاب با این سرودها و سرودها با انقلاب آمیخته اند و حس و حالی که در این آثار است دیگر تکرار نشده اند.

    «چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

    https://musiceiranian.ir/?p=173153
       
    برچسب ها فریدون خشنود

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *