×
×

بازسازی «ایران ایران» به مذاق مخاطبان خوش نیامد

  • کد نوشته: 173153
  • 21 بهمن 1396
  • ۰
  • فریدون خشنود،کارشناس موسیقی گفت: موسیقی انقلاب سیاسی‌ترین بخش موسیقی کشور است و خاطره انقلاب با این سرودها و سرودها با انقلاب آمیخته‌ و حس و حال این آثار دیگر تکرار نشده‌ است. به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، برنامه «چشم شب روشن» در شامگاه چهارشنبه ۱۸ بهمن، در بخش موسیقی گفتگوی رضا مهدوی موسیقی شناس و […]

    بازسازی «ایران ایران» به مذاق مخاطبان خوش نیامد
  • فریدون خشنود،کارشناس موسیقی گفت: موسیقی انقلاب سیاسی‌ترین بخش موسیقی کشور است و خاطره انقلاب با این سرودها و سرودها با انقلاب آمیخته‌ و حس و حال این آثار دیگر تکرار نشده‌ است.

    به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، برنامه «چشم شب روشن» در شامگاه چهارشنبه ۱۸ بهمن، در بخش موسیقی گفتگوی رضا مهدوی موسیقی شناس و مجری کارشناس با فریدون خشنود آهنگساز را بر روی آنتن شبکه چهار سیما برد.

    خشنود در این برنامه درباره آهنگ «الله الله» بیان کرد: روزهای آخر پاییز و اوایل زمستان سال ۱۳۵۷ بود که حکومت نظامی توسط حاکمیت وقت شدت گرفت اما مردم روز و شب راهپیمایی می کردند و شعار می دادند. مردم به پشت بام ها می رفتند و همه اقشار جامعه از زن و مرد و کوچک و بزرگ به طور وسیع و باشکوه الله اکبر می گفتند.

    وی افزود: این صدا درست مثل یک حرکت ارکستر سمفونی بود که از هر چهار جهت تهران حرکت می کرد و کلمه الله در آسمان موج می زد. من نتوانستم از این کار مردم بگذرم و همان موقع به سراغ پیانو رفتم و با الهام گیری از کلماتی که مردم استفاده می کردند کلمه ها را کنار هم چیدم و نتش را نوشتم. در واقع این سرود توسط مردم ساخته شد زیرا مردم بودند که احساسش را در من به وجود آوردند.

    خشنود ادامه داد: وقتی سرود ایران ایران را تنظیم می کردم در نظر داشتم خواننده ای آن را بخواند که صدایش تکراری نباشد و حزنی هم در صدایش باشد. در آن زمان آقای رویگری به استودیو می آمد و چون علاقه به خواندن داشت تست صدایش را گرفته بودم و منتظر فرصت بودم تا اثری مناسب صدایش با ایشان کار کنم. صدایش در گوشم بود؛ پس با ایشان تماس گرفتم و ساعت های زیادی را باهم تمرین کردیم و تا حدودی کار را راه انداختیم.

    وی اظهار کرد: زمانی آقای محمد بیگلری پور مدیر وقت تولید موسیقی صدا و سیما و رهبر اکستر از من خواست سرود ایران ایران را با ارکستر سمفونی بازسازی کنیم. ایده جدیدی به کار بردیم و شعر را تقسیم کردیم و هر کدام را به یک خواننده دادیم تا بخواند. بر خلاف ساخت ابتدایی این سرود که امکانات نداشتیم، این بازسازی خیلی باشکوه اجرا شد و در دهه فجر روی آنتن رفت. آقای بیگلری با من تماس گرفت و گفت بیا ببین تمام خطوط تلفن صدا و سیما اشغال است و مردم می گویند این چیست که پخش کرده اید؟ ما دوستش نداریم و همان سرود اصلی را می خواهیم، ما انقلاب خودمان را می خواهیم.

    خشنود با اشاره به بازخوردهای مردم به این اثر در فضای مجازی خود، گفت: با استقبال مردم از آن کار اصلی متوجه شدم که مردم نه تنها سرود ایران ایران که همه سرودهای انقلابی را دوست دارند و برایشان خاطره است.

    در ضمن این گفت و گو، علیرضا میرعلینقی محقق و تاریخ نگار موسیقی نیز در تماس تلفنی با برنامه تصریح کرد: موسیقی هایی داریم که اکثرا با کلام و تعداد اندکی بی کلام در زمان انقلاب های دنیا تولید شده اند و راوی روحیه و وقایع آن دوره هستند. موسیقی انقلاب یک ژانر نیست و بیشتر یک مناسبت است تا اینکه یک ژانر باشد و این از اهمیت موسیقی انقلابی کم نمی کند.

    وی افزود: در کشورهای مختلف به انقلاب هایشان افتخار می کنند و درباره اش کتاب ها نوشته اند و موسیقی ها تولید کرده اند. موسیقی انقلاب سیاسی ترین بخش موسیقی کشور است. خاطره انقلاب با این سرودها و سرودها با انقلاب آمیخته اند و حس و حالی که در این آثار است دیگر تکرار نشده اند.

    «چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *