×
×

عکاس: آیدا چاشنی گیر

  • کد نوشته: 169519
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۶ام دی ۱۳۹۶
  • ۰
  • گروه «خنیاگران شش اقلیم» در ششمین روز از برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر همراه با استاد خالو قنبر راستگو، جشنواره را رو سفید کردند. در ادامه می توانید عکسهای سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» (عکاس: آیدا چاشنی گیر) از این کنسرت را مشاهده نمایید.

    عکاس: آیدا چاشنی گیر
  • گروه «خنیاگران شش اقلیم»

    گروه «خنیاگران شش اقلیم» در ششمین روز از برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر همراه با استاد خالو قنبر راستگو، جشنواره را رو سفید کردند.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از خبرگزاری مهر، کنسرت گروه «خنیاگران شش اقلیم» به سرپرستی پیمان بزرگ نیا و هنرنمایی تعدادی از هنرمندان  نوجوان، جوان و پیشکسوت موسیقی اقوام ایران دوشنبه شب ۲۵ دی ماه در ششمین روز از برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از هنرمندان موسیقی، سینما و تئاتر برگزار شد و یکی از باشکوه ترین و جذاب ترین اجراهای این دوره از جشنواره را در تالار رودکی تهران رقم زد.

    پیمان بزرگ نیا پژوهشگر و سرپرست گروه «خنیاگران شش اقلیم» در ابتدای این برنامه گفت: گروه «شش اقلیم» متشکل از هنرمندان نوجوان و جوان مستعد حوزه موسیقی اقوام ایران است که امشب در کنار یکی از شاخص ترین هنرمندان موسیقی نواحی به اجرای برنامه می پردازند. این هنرمندان هم اکنون در شهرها و مناطق محل اقامتشان از جایگاه ویژه ای برخوردارند زیرا در محضر بزرگان کسب تجربه کرده و اندوخته هایی دارند که قطعا در جشنواره ها کمتر دیده اید. این هنرمندان امروز هنرمندانی هستند که اغلب آنها در جشنواره ها جایزه نگرفته اند اما شما امشب شاهد هنرنمایی آنها روی صحنه خواهید بود که چگونه می توانند تماشاگران را به سمت موسیقی جلب کنند.

    وی در فواصل مختلف برنامه که با استقبال قابل توجه مخاطبان روبرو شده بود به معرفی رپرتوار اجرایی کنسرت گروه «شش اقلیم» پرداخت که در بخش اول نوبت به گروه موسیقی از آذربایجان با هنرمندی عباس رسول زاده خواننده و نوازنده قوپوز، ملارودی حیدری نوازنده قوال و فرامرز جوزعلی نوازنده بالابان رسید.

    بزرگ نیا قبل از اجرای این بخش گفت: متاسفانه بخش عظیمی از موسیقی عاشیقی و موسیقی مقامی آذربایجان منسوخ شده و در بسیاری از مناطق مختلف آذربایجان خودمان این موسیقی باکویی است که رواج یافته و متاسفانه باید هرچه زودتر فکری به حال ماجرا کرد البته همین گروهی که امشب برای شما برنامه اجرا می کنند از گروه های موفق موسیقی آذربایجان هستند که من حتم دارم عباس رسول زاده خواننده گروه، می تواند روزی تبدیل به بهترین خواننده آذربایجان شود.

    گروه «خنیاگران شش اقلیم»

    بخش بعدی برنامه اختصاص به اجرای موسیقی شمال خراسان داشت که در این بخش اکرم ابراهیم زاده نوازنده قوچانی دوتار و عاطفه هاشم زاده نوازنده دایره ۲ قطعه را برای مخاطبان اجرا کردند. در این بخش بود که بزرگ نیا ضمن قدردانی از حضور این ۲ نوازنده در جریان ترویج موسیقی اقوام ایرانی از آنها به عنوان بهترین نمایندگان موسیقی شمال خراسان برای حضور در اجراهای برون مرزی یاد کرد.

    بزرگ نیا که در این دوره از جشنواره به عنوان هماهنگ کننده بخش موسیقی نواحی جشنواره نیز فعالیت می کند ضمن ارایه گزارشی از روند حضور گروه ها و هنرمندان بخش موسیقی نواحی عنوان کرد: ایران سرزمین موسیقی و آواهایی است که بیشترین تنوع ریتمی را در مقایسه با دیگر کشورها دارد و بسیار خرسندیم که در این دوره بیش از ۲۵ پیشکسوت در قالب ۱۵ گروه به مخاطبان معرفی شدند.

    وی بعد از این صحبت ها بود که به معرفی گروهی از ایل شاهسون با هنرمندی حسین علی حسینی خواننده و نوازنده چگور، محمد جعفری دایره و مجید لطیفی نوازنده بالابان به معرفی موسیقی این منطقه جغرافیایی پرداخت و گفت: ایل شاهسون شکل گرفته از ۳۵ طایفه با زیر مجموعه های کوچک تر است که هر کدام از آنها آیین ها و آوازهای خاص خود را دارند.

    اجرای گروهی از منطقه سقز با هنرمندی ئالان فاروقی نوازنده طبل کردی، فواد استاد قادر برده زرد خواننده و پارسا احمدزاده نوازنده نرمه نای بخش بعدی کنسرت را تشکیل می داد که این بخش به دلیل اجرای حرکات آیینی گروه، همراه با خوانندگی جالب توجه فواد استاد قادری خواننده نوجوان با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه شد.

    بزرگ نیا در این بخش توضیح داد: منطقه کردستان رپرتوار عظیمی دارد که بر اساس آن هر منطقه آوازهای خاص خود را دارد. این گروه نیز امشب اجرای ویژه ای از موسیقی منطقه سقز را برای شما اجرا می کنند که جا دارد به این بهانه از عثمان سوری نوازنده نرمه نای این منطقه یادی کنیم.

    پس از اجرای این بخش نوبت به دو نوازی کمانچه و نقاره ۲ هنرمند از منطقه کهکیلویه و بویراحمد با نام های کاظم کریمی نوازنده کمانچه و مرتضی دارآفرین نوازنده نقاره رسید که در این بخش کاظم کریمی ضمن قدردانی از حضور پرشور مخاطبان نسبت به جان باختن دریانوردان نفتکش «سانچی» ابراز همدردی کرد.

    اماجذاب ترین بخش برنامه که به نوعی یکی از بهترین اجراهای جشنواره تا پایان روز ششم را رقم زد، مربوط به اجرای گروه موسیقی هرمزگان به خوانندگی استاد خالو قنبر راستگو خواننده و نوازنده مطرح نی جفتی بود که پس از مدت ها با نوای ساز خود شور و حال کمتر تکرار شده ای را با همراهی گروه «کیدی» به سرپرستی رومینا تنی و هنرنمایی مهدیه شکری زاده نوازنده کسر، محمد زارعی نوازنده عود، زیبا روان نوازنده پیپه و رومینا تنی نوازنده دهل هرمزگان رقم زد.

    گروه «خنیاگران شش اقلیم»

    تسلط مثال زدنی این هنرمند در نوازندگی، اجرای بسیار گرم و مخاطب پسند و پردازش صدایی کم نظیر با توجه به بیان متفاوت وی در خوانندگی، فضای کنسرت را به سمتی برد که تماشاگران حاضر در سالن با تشویق های پی در پی خواهان ادامه چند باره قطعات بودند.

    پیمان بزرگ نیا قبل از اجرای این بخش تاکید کرد: خیلی ها فکر می کنند موسیقی منطقه هرمزگان، موسیقی «زار» است در حالیکه اصلا اینطور نیست، زیرا این موسیقی به نوعی یک موسیقی وارداتی است که از سرزمین های آفریقایی به منطقه هرمزگان رسیده است و چقدر حیف و تاسف بار که موسیقی این منطقه نیز رفته رفته رو به فراموشی است که باید فکری به حال آن کرد.

    در پایان مراسم با حضور معصومه ابتکار، فرزادطالبی، زهرا همتی (مدیر موسسه فروغ فلق) و رویا نونهالی لوح های قدردانی به خالو قنبر راستگو، عباس رسول زاده، محمد زارعی، حسین علی حسینی، کاظم کریمی، اکرم ابراهیم زاده و رومینا تنی اهدا شد.

    پیمان بزرگ نیا نیز در پایان برنامه ضمن قدردانی از حضور معصومه ابتکار در این برنامه از وی خواست تا ضمن بررسی های لازم، شرایط برگزاری جشنواره موسیقی بانوان را با حمایت دولت فراهم کند.

    در ادامه می توانید عکسهای سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» (عکاس: آیدا چاشنی گیر) از این کنسرت را مشاهده نمایید.

    https://musiceiranian.ir/?p=169519
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *