×
×

«داد‌وستد فرهنگی در جشنواره موسیقی فجر»

  • کد نوشته: 167144
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۹ام دی ۱۳۹۶
  • ۰
  • جشنواره موسیقی فجر چند سالی است که از سبک و سیاق سنتی خود فاصله گرفته است. مسئولان جشنواره تلاش دارند با افزودن بخش داوری، تقویت بخش بین‌الملل و حضور بیشتر هنرمندان شاخص بین‌المللی و داخلی جشنواره را در رده جشنواره‌های بین‌المللی معتبر موسیقی قرار دهند. یکی از نکات تازه دیگر جشنواره امسال حضور استارت‌آپ «اسنپ» به عنوان حامی جشنواره است، اتفاقی که حمیدرضا نوربخش مدیر جشنواره فجر از آن به عنوان هم‌افزایی بخش فرهنگی و استارت‌آپ‌ها نام می‌برد.

    «داد‌وستد فرهنگی در جشنواره موسیقی فجر»
  • حمیدرضا نوربخش

    حمیدرضا نوربخش

    جشنواره موسیقی فجر چند سالی است که از سبک و سیاق سنتی خود فاصله گرفته است. مسئولان جشنواره تلاش دارند با افزودن بخش داوری، تقویت بخش بین‌الملل و حضور بیشتر هنرمندان شاخص بین‌المللی و داخلی جشنواره را در رده جشنواره‌های بین‌المللی معتبر موسیقی قرار دهند. یکی از نکات تازه دیگر جشنواره امسال حضور استارت‌آپ «اسنپ» به عنوان حامی جشنواره است، اتفاقی که حمیدرضا نوربخش مدیر جشنواره فجر از آن به عنوان هم‌افزایی بخش فرهنگی و استارت‌آپ‌ها نام می‌برد.

    جناب نوربخش، جشنواره امسال شامل چه بخش‌هایی است و کدام هنرمندان شاخص در این دوره حضور خواهند داشت؟
    سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر با بیش از ۹۴ اجرا در شش سالن از بیستم تا سی‌ام دی ما برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره هنرمندان شاخص داخلی و خارجی در ژانرهای مختلف موسیقی اجرا خواهند داشت. در بخش ارکستر‌ها ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی، هر کدام با دو اجرا از محمد معتمدی و سالار عقیلی به صحنه می‌روند. در بخش موسیقی سنتی، اردوان کامکار و گروه سنتور‌نوازی سنتی معاصر را داریم و چند ارکستر دیگر در جشنواره ارکستر سمفونیک به رهبری شهداد روحانی اجرا خواهند داشت و همچنین حسام‌الدین سراج، وحید تاج، مختاباد و… با گروه‌هایشان اجرا می‌کنند. گروه رستاک هم در جشنواره امسال حاضر است و به اجرای برنامه می‌پردازد.

    در بخش موسیقی نواحی، ۱۲ اجرا خواهیم داشت و نمایندگانی از همهٔ اقوام و نواحی در نیاوران و برج آزادی حضور خواهند داشت. مرکز همایش‌های ایرانیان میزبان بخش پاپ خواهد بود و چهره‌های شاخص پاپ همچون سیروان خسروی، زانیار خسروی، محمد علیزاده، حامد همایون، گروه ماکان بند و… اجرا خواهند داشت.
    گروه‌های موسیقی تلفیقی با کارهای تجربه‌گرا امید نعمتی و گروه بمرانی، علی زند وکیلی و گروه‌های موسیقی تلفیقی با کارهای تجربه گرا مثل داماهی، دال، و مهیار علیزاده در برج آزادی اجرا خواهند داشت.
    بخش بین‌الملل نیز میزبان چهره‌های شاخص و گروه‌های بین‌المللی خواهد بود؛ شهید پرویزخان، نوازنده سیتارنواز شاخص هندوستان و چهره جهانی این ساز در جهان، ریکاردو ریبرو، خواننده شاخص کشور پرتغال، مانو کچه از فرانسه با گروهش، فرانچسکو کفیسو، نواز جز ساکسیفون شهیر ایتالیایی، همایون سخی، رباب نواز شاخص افغانستانی، و ارکان اوگر، نوازنده شاخص ترک، گروه‌هایی هستند که حضور خواهند داشت.

    تفاوت جشنواره امسال با جشنواره‌های سال‌های پیش در چیست؟
    جشنواره موسیقی فجر از دوره ۳۱‌ام تغییر اساسی پیدا کرد. این سومین دوره با مدیریت جدید است و بخش باربد اضافه شد که حالا تبدیل به محور جشنواره شده است. در این بخش کلیه تولیدات موسیقی در بخش‌های مختلف مورد قضاوت قرار می‌گیرند و تولیدات برگزیده انتخاب می‌شوند. به این ترتیب تمام تولیدات سال موسیقی مورد داوری قرار می‌گیرند.
    در مجموع سعی شده جشنواره به سمت حرفه‌ای شدن پیش برود و در بخش بین‌الملل با حضور چهره‌های شاخص بین‌المللی تلاش داریم تا جشنواره موسیقی فجر در کنار سایر فستیوال‌های موسیقی مطرح و معتبر بین‌المللی مطرح شود.

    انتظار شما از جشنواره موسیقی فجر و نقش آن در کمک به موسیقی کشور چیست؟
    جشنواره‌ها اساسا ویترین‌های فرهنگی موسیقی هستند و جشنواره موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست. جشنواره موسیقی باید بخش حرفه‌ای موسیقی در ژانرهای مختلف نمایندگی کند و نمونه‌های آن را در کنار هم قرار دهد چرا که برآیند موسیقی فعال کشور هستند. جشنواره باید نشان‌دهندهٔ شاخص‌ها و فعالیت‌های گروه‌های حرفه‌ای موسیقی باشد و برآیند آن‌ها در جشنواره بیاید. امکان مقایسه را برای مخاطب فراهم کرده و برای مخاطب فرصت فهم فضای موسیقی کشور را فراهم می‌کند. از سوی دیگر حضور گروه‌های مختلف خارجی باعث هم‌افزایی می‌شود و داد و ستد فرهنگی اتفاق می‌افتد.

    نظر شما دربارهٔ حضور اسنپ به عنوان حامی جشنواره چیست؟
    حضور اسنپ به عنوان حامی اتفاق بسیار خوبی است. من بسیار علاقمندم که این همکاری بیشتر و مستمر‌تر شود. این همکاری به نوعی هم‌افزایی طرفینی است، چرا که اسنپ کاربران زیادی دارد و به جایگاه خوبی در کشور دست پیدا کرده است. وقتی استارت‌آپی همچون اسنپ در کنار یک رویداد فرهنگی قرار می‌گیرد به بهبود روند جشنواره کمک می‌کند و جشنواره را معرفی می‌کند و همچنین به مسافران خود سرویس فرهنگی ارایه می‌دهد. من امیدوارم حضور اسنپ در رویدادهای فرهنگی تقویت شود و به بهبود فضای فرهنگی کشور کمک کند. این اتفاق مستمر باشد و اسنپ در کنار سایر اتفاقات هنری هم قرار بگیرد.

    آیا خودتان از اسنپ استفاده می‌کنید؟
    همه از اسنپ استفاده می‌کنند. من هفته‌ای چند بار استفاده می‌کنم اما خانواده‌ام استفاده روزانه دارند.

    به نظر شما اسنپ چه تاثیرات مثبتی در زندگی شهری داشته است؟
    به نظر من هم از نظر کاهش هزینه‌ها و هم سهولت دسترسی اسنپ واقعا موثر بوده و کمک کرده است و با اسنپ هر کس در هر کجا می‌تواند به راحتی سرویس بگیرد و مشکلات حمل‌ونقل را حل کرده است. سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل خیلی وقت است که مشکلات رفت‌وآمد را در دنیا حل کرده‌اند و خوشحالیم که حالا در کشورمان هم چنین امکاناتی داریم.

    آنطور که مقرر شده اسنپ قرار است سرویس ویژه‌ای را برای هنرمندان بین‌المللی حاضر در جشنواره فجر فراهم کند. به نظر شما این موضوع تا چه اندازه در ارتقا جایگاه ایران در دیدگاه این هنرمندان موثر خواهد بود؟
    در مجموع هنرمندان خارجی با ذهنیت منفی از ایران وارد کشور می‌شوند، چرا که تحت تاثیر تبلیغات منفی‌ای هستند که در رسانه‌ها علیه کشورمان وجود دارد. اما ذهنیت آن‌ها با حضور در ایران و مشاهده تهران که از پایتخت بسیاری کشورهای اروپایی زیبا‌تر و تمیز‌تر است تغییر می‌کند و حضور چنین امکانات و دسترسی‌هایی نظیر استارت‌آپ اسنپ هم به تعدیل ذهنیت آن‌ها قطعا کمک می‌کند.

    https://musiceiranian.ir/?p=167144
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *