×
×

تشریح جزییات بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر

  • کد نوشته: 16603
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۲ام آذر ۱۳۹۰
  • ۰
  • سید محمد میرزمانی، علی ترابی و حسن ریاحی در نشستی به تشریح جزییات بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر پرداختند. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست خبری که صبح امروز ـ ۲۲ آذرماه ـ در تالار وحدت برای تشریح جزییات بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، سید محمد میرزمانی ـ […]

  • سید محمد میرزمانی، علی ترابی و حسن ریاحی در نشستی به تشریح جزییات بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر پرداختند.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست خبری که صبح امروز ـ ۲۲ آذرماه ـ در تالار وحدت برای تشریح جزییات بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، سید محمد میرزمانی ـ مدیر دفتر موسیقی ـ جشنواره‌ی موسیقی فجر را دارای جایگاه ویژه‌ای دانست و گفت: جشنواره موسیقی فجر رویدادی مهم در حوزه موسیقی است که در راستای سایر جشنواره‌های فجر برگزار می‌شود و طبیعی است که هدف از چنین جشنواره‌ای گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی است.

    او ادامه داد: ‌در بخش تخصصی جشنواره بیشترین نگاه ما به رقابت‌های سالم‌، انگیزه، ‌نشاط و استعدادهای نو هنرمندان عرصه موسیقی است تا هنرمندان برای خلق هنر جدید درگیر شوند.

     نگاه ویژه جشنواره‌ی بیست و هفتم به جوانان

    میرزمانی درباره بخش ویژه‌ی جشنواره موسیقی فجر نیز توضیح داد: جشنواره بیست و هفتم نگاه ویژه‌ای به استعدادهای جوان دارد که باعث شده حضور این قشر پررنگ‌تر نسبت به سال‌های گذشته باشد.

    این مسوول، دومین ویژگی جشنواره بیست و هفتم را نگاه ویژه به دستاوردهای انقلاب اسلامی و بخش آهنگسازی دانست و تصریح کرد: امیدوارم دستاوردهای این بخش با شکوه ویژه‌ای برگزار شود،چرا که تا کنون بسیاری از آهنگسازان آثار فاخری را برای ما ارسال کرده‌اند.

    او متذکر شد:‌ برای حمایت از استعدادهای جوان، امسال پایان نامه برتر سال گذشته توسط ارکستر سمفونیک تهران نواخته خواهد شد.

     شنونده عام را در جشنواره‌ مورد نظر قرار خواهیم داد

    به گزارش ایسنا‌، در بخش دیگری از این نشست خبری ،حسن ریاحی ـ دبیر بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر ـ جشنواره را دارای دو بخش دانست و افزود:‌ بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر هم یک مساله فرهنگی را شامل می‌شود و هم یک جشن ملی است لذا باید شنونده عام را نیز در جشنواره مورد نظر قرار دهیم.

    دبیر جشنواره تاکید کرد: موسیقی کشور نیاز به تحول دارد. کلید تحول را نزد نسل جوان می‌بینم که حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند، چرا که این نسل جوان است که باید در حوزه موسیقی تغییر ایجاد کند. همانطور که می‌بینید ارکسترهای درحال فعالیت در کشور نیز همگی از نسل جوان تشکیل شده‌اند.

    او در عین حال خاطرنشان کرد: ‌درحال حاضر وجه کیفی موسیقی به ویژه در شهرستان‌های پیشرفت ملموسی داشته است، به طوریکه امسال تقاضای شهرستانی‌ها برای شرکت در جشنواره زیاد بود و در بخش رقابتی نیز پایان‌نامه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    ریاحی جشنواره را دارای بخش‌های گروه‌ نوازی در قسمت‌های کلاسیک ایرانی و کلاسیک غربی دانست و افزود: در بخش رقابتی و آهنگسازی غیر ایرانی کمبودی در بخش پیانوی سولو داریم و احساس می‌کنم آهنگسازان ما در این زمینه کم کاری کرده‌اند که تنها از رپرتوآر کلاسیک بین‌الملل استفاده می‌کنند. این موضوع در بخش آنسامبل نیز مورد توجه است.

    وی ادامه داد: در این راستا از گروه‌های سه تا ده نفری درخواست کردیم آثار خود را در این زمینه بنویسند و به جشنواره ارایه دهند.

    دبیر جشنواره‌ی موسیقی درباره بخش جنبی هم توضیح داد: در بخش جنبی گروه‌هایی شرکت می‌کنند که مردم به آنها علاقه دارند، اما این گروه‌ها نیز حرفی برای گفتن دارند.

    ریاحی بخش بین‌الملل جشنواره را دارای مشکلاتی دانست و گفت: در دعوت گروه‌های خارجی در سال‌های گذشته متوجه شدیم که متاسفانه این گروه‌های بزرگ کم فروشی فرهنگی می‌کنند، بنابراین سعی کردم امسال از گروه‌های کوچک دعوت کنم که از نظر حرفه‌ای نیز در رتبه بهتری قرار دارند.

    به گزارش ایسنا،‌ علی ترابی ـ مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر ـ در بخش دیگری از این نشست در سخنانی مطرح کرد: جشنواره امسال از ۲۴ تا ۳۰ بهمن‌ماه در سالن‌های تالار وحدت، فرهنگسرای ارسباران ،‌فرهنگسرای نیاوران‌،‌برج میلاد‌، تئاترشهر‌ و خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

    او از اضافه شدن بخش «نسل دیگر» در جشنواره خبر داد و افزود: گروه‌های حرفه‌ای جوان و کلاسیک در این بخش شرکت خواهند کرد و گروه‌های موسیقی بانوان و نواحی نیز همچون سال‌های گذشته در جشنواره بیست و هفتم حضور دارند.

    ترابی افزود: در جشنواره امسال استان‌های دیگر مانند شیراز،‌ پایگاه جشنواره فجر می‌شوند و برای سایر استان‌ها در حال رایزنی هستیم.

    بخش دیگری از این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت.

     رویکرد جشنواره درباره موسیقی پاپ چیست؟

    حسن ریاحی در پاسخ به سوالی مبنی بر رویکرد جشنواره درباره موسیقی پاپ، گفت: ملاک شخصی من این است که موسیقی پاپ باید به جایگاهی برسد که ریتم خوبی داشته باشد. در این زمینه شاعران خوبی داریم البته اگر تقلید نباشد.

    دبیر جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: ما در جشنواره فجر به دنبال صحبت‌های تازه هستیم و در عین حال به هنرمندان پاپ نیز احترام می‌گذاریم، چرا که موسیقی پاپ نیز شاخه‌ای از هنر است اما باید به آن نقطه برسیم. گروه‌های امسال در بخش‌های جنبی گروه‌های حرفه‌ای هستند که تجربه خوبی دارند. گروه‌های رستاک ‌،رومی‌ و دارکوب نیز از این جمله هستند.

    سیدمحمدمیرزمانی هم گفت: این بستگی دارد که از چه منظری به موسیقی پاپ نگاه کنیم؟ موسیقی پاپ ابتدا باید آسیب‌شناسی شود. بنده از ۴۵ روز پیش در این زمینه حرکتی را شروع کردم.

    وی در عین حال گفت: ما به مردم و هنرمندان این عرصه احترام می‌گذارم. باید بگویم اگر مردم هنرمندان موسیقی پاپ را دوست دارند باید برای حقوق آنها نیز احترام قائل باشند و نگذارند حقوقشان به تاراج برود. همین امر باعث می‌شود که هنرمندانی که در عرصه تولید موسیقی فاخر پاپ تلاش می‌کنند کناره‌گیری کنند و این حوزه را به دست کسانی بیندازند که با کمترین هزینه ممکن یک آلبوم موسیقی تولید می‌کنند و بیشتر آنها آماتور هستند.

    وی تصریح کرد:‌ آنچه در حوزه پاپ متداول شده، استاندارد نیست. متاسفانه وضعیت کلامی موسیقی پاپ سخیف و مبتذل است، پس نمی‌توانیم برای چنین سبکی جشنواره برگزار کنیم. هنرمندان باید دقت کنند آثاری در حوزه موسیقی ماندگارند که فضای زیبا و دلنشین دارند. من در موسیقی‌های پاپ فعلی اثری از ملودی نمی‌بینم، بلکه تنها یک ریتم ثابت در آثار این هنرمندان دیده می‌شود. البته به کارگیری این حوزه ضروری است و چرا از حوزه ظرفیت درآمدزایی حوزه پاپ استفاده نکنیم.

    ریاحی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا گروه‌های بزرگ و ستارگان ایرانی در جشنواره حضور ندارند، گفت: متاسفانه بعضی از این گروه‌های بزرگ هزینه‌های کلانی را برای شرکت در جشنواره تقاضا می‌کنند که ما را از این دعوت پشیمان می‌کند، اما به هر حال اساتیدی چون مسعود شعاری در این جشنواره حضور دارند.

    مدیر اجرایی بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز در همین زمینه،گفت: گروه‌های بزرگ موسیقی هر لحظه اراده کنند می‌توانند پا به عرصه اجرا بگذارند، آیا بهتر نیست بودجه اندک جشنواره فجر را به جوانان اختصاص دهیم تا اینکه آن را صرف دعوت پنج گروه موسیقی کنیم؟

    میرزمانی نیز در ادامه این نشست درباره پایانامه‌های سال گذشته که در جشنواره اجرا شدند،توضیح داد: امیرعلوی ‌،مهدی حاج قاسمی‌، عرفان وکیلی و مرتضی قربانی از جمله کسانی بودند که سال گذشته پایان نامه‌هایشان را به جشنواره ارائه دادند. درباره حمایت از برگزیدگان نیز باید بگویم که برگزیدگان جشنواره برای صدور مجوز و برگزاری مسترکلاس روال راحت‌تری را طی می‌کنند و مرکز موسیقی از آنها حمایت خواهد کرد.

    وی خاطرنشان کرد:در بخش ویژه جشنواره موسیقی فجر نیز برگزیدگان، ۲۵ سکه طلا دریافت می‌کنند.

    بخش پایانی این نشست خبری به روال صدور مجوزها توسط مرکز موسیقی اختصاص داشت که محمد میرزمانی در این‌باره بیان کرد: مرکز موسیقی دارای واحدی به نام واحد نظارت و ارزشیابی است و هر فردی استانداردها و خطوط را رعایت کند ما با او مشکلی نداریم.

    وی در عین حال گفت: ما برای صدور مجوز علاوه بر این موضوع صلاحیت فرد را نیز در نظر می‌گیریم و باید بگویم ما به دنبال فرصتی هستیم که به هنرمندان مجوز دهیم تا در شرایط بهتری کار کنند.

    به گزارش ایسنا،ندا انتظامی در این نشست به عنوان روابط عمومی جشنواره‌ی موسیقی فجر حضور داشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=16603
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *