×
×

چند و چون قانون جدید ارشاد در اعطای مجوز آلبوم به اشخاص حقیقی؛

  • کد نوشته: 16444
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۸ام آذر ۱۳۹۰
  • ۰
  • قانون جدید مرکز موسیقی امکان دریافت مجوز آلبوم را به اشخاص حقیقی درکنار موسسات فرهنگی داده است. مهدی میرزاباقریان(مدیر موسسه فرهنگی آوای سوته‌دلان) به خبرنگار ایلنا گفت: در گذشته فقط موسسات فرهنگی برای کسب مجوز آلبوم اقدام ‌می‌کردند اما طبق قانون جدید مرکز موسیقی؛ اشخاص حقیقی هم ‌می‌توانند برای گرفتن مجوز اقدام کنند. وی درباره […]

  • قانون جدید مرکز موسیقی امکان دریافت مجوز آلبوم را به اشخاص حقیقی درکنار موسسات فرهنگی داده است.

    مهدی میرزاباقریان(مدیر موسسه فرهنگی آوای سوته‌دلان) به خبرنگار ایلنا گفت: در گذشته فقط موسسات فرهنگی برای کسب مجوز آلبوم اقدام ‌می‌کردند اما طبق قانون جدید مرکز موسیقی؛ اشخاص حقیقی هم ‌می‌توانند برای گرفتن مجوز اقدام کنند.

    وی درباره مشکلاتی که این قوانین درآینده به وجود ‌می‌آورد، خاطرنشان کرد: این قانون در هله اول راه را برای بسیاری از دلالان که با وعده و وعید‌‌؛ بسیاری از هنرمندان را به بهانه داشتن پارتی در ارشاد سرکیسه ‌می‌کنند‌.

    میرزاباقریان ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که این قانون به وجود ‌می‌آورد؛ این است که درصورت به‌وجود آمدن مشکل برای یک اثر نمی‌توان پیگیرهای لازم را انجام داد چراکه یک شخص ‌می‌تواند محتوای یک کادر موسیقی را به راحتی تغییر دهد و با یک بلیت مسافرتی از کشور برود و هیچ محدودیتی هم در قبال او وجود ندارد اما یک شرکت به‌دلیل تعهد به اداره اماکن، وزارت اطلاعات و، وزارت ارشاد نمی‌تواند تغییری در محتوا به وجود آورد. ازسوی دیگر موسسات به‌دلیل پرداخت هزینه‌های یک شرکت ازجمله اجاره، کارمندان و… هرگز نام و شهرت و آینده کاری خود را به خاطر یک اثر خراب و بی‌اعتبار نمی‌کنند.

    وی گفت:‌ حتی اگر شرکتی در این موارد مرتکب خلافی ‌‌شود بازهم یک مرجع برای پیگیری وجود دارد اما آیا یک شخص ‌هم می‌تواند پاسخگوی خلاف‌های احتمالی باشد؟!

    مدیر موسسه آوای سوته‌دلان با اشاره به اینکه بعضی از ترانه‌سراها از تصویب واجرایی شدن این قانون سود ‌می‌برند، گفت: شرکت‌ها برای گرفتن مجوز آثاری اقدام ‌می‌کنند که اشعار آن مجوز داشته باشد؛ در همین راستا بعضی از ترانه‌سرانه‌ها برای فروختن بیشتر آثار خود؛ این قوانین را بصورت زیرپوستی تبیین کرده‌اند.

    وی ادامه داد: این قانون در تیرماه بصورت آزمایشی در حوزه شعر و ترانه اجرا شد که منجر به بسیاری از مشکلات شد به گونه‌ای که بسیاری از شاعران از شهرستان‌های مختلف به بخش شعر و ترانه مراجعه کردند.

    میرزاباقریان گفت: در گذشته بخش مجوزهای ارشاد نمی‌توانست به درستی پاسخگوی چندین شرکت باشد اما این بخش آیا امروز ‌می‌تواند پاسخگوی این همه هنرمند باشد؟!

    وی در پایان گفت: در اینکه مدیر مرکز موسیقی ارشاد به فکر راهکاری برای ارتقای وضعیت موسیقی است؛ شکی نیست اما آیا با این قوانین سلیقه‌ای ‌می‌توان راه به جایی برد؟!

    https://musiceiranian.ir/?p=16444
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *