×
×

درحالی که آهنگسازان جوان تمام پارتیتورهای خود را منتشر می‌کنند

  • کد نوشته: 16311
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۸ام آبان ۱۳۹۰
  • ۰
  • فرزند مرحوم مرتضی حنانه اعتقاد دارد؛ درحالی‌که آهنگسازان جوان تمام پارتیتورهای خود را منتشر می‌کنند؛ آثار مرتضی حنانه پس از ۲۰ سال که از مرگ وی می‌گذرد، هنوز منتشر نشده و خاک می‌خورد

  • فرزند مرحوم مرتضی حنانه اعتقاد دارد؛ درحالی‌که آهنگسازان جوان تمام پارتیتورهای خود را منتشر می‌کنند؛ آثار مرتضی حنانه پس از ۲۰ سال که از مرگ وی می‌گذرد، هنوز منتشر نشده و خاک می‌خورد.

    علی حنانه (پسر زنده‌یاد مرتضی حنانه) از عدم توجه به پارتیتورهای آثار موسیقایی مرتضی حنانه گله کرده و متذکر شد این آثار پس از ۲۰ سال از مرگ مرحوم حنانه، خاک می‌خورد درحالی‌که آثار آهنگسازان جوان منتشر می‌شود.

    علی حنانه به خبرنگار ایلنا گفت: درحال حاضر تمام پارتیتورهای پدرم در خانه انباشته شده و خاک می‌خورد. متاسفانه این برخورد با آثار موسیقیدان‌های بزرگ ایران‌زمین فاجعه است.

    وی افزود: دایره‌المعارف واژه‌های متروک موسیقی، هارمونی زوج‏، ۵ جلد ارکستراسیون سارل کوکلن‏، ترجمه و تحلیل مقاصد الحان عبدالقادر مراغی، ‏تئوری نوین برپایه مدهای موسیقی ایرانی‏، آثاری برای پیانو، پارتیتور آثار و … ازجمله مهمترین آثار پدرم به شمار می‌رود که به دلیل نداشتن پشتوانه مالی نتوانسته‌ام آنها را چاپ کنم.

    فرزند زنده‌یاد مرتضی خنانه با اشاره به اینکه تمام سازمان‌ها مانند ارشاد و موزه موسیقی در ابتدا قول مساعد برای انتشار این آثار می‌دهند و بعد آن را به وادی فراموشی می‌سپارند، خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی فرهنگ و هنر باید به فکر تامین خوراک هنری موزیسین‌های جوان باشد‎. در همین راستا آثاری چون آثار پدر من می‌تواند برای بسیاری از نوازنده‌ها و آهنگسازان راهگشا باشد اما به دلیل نداشتن پشتوانه؛ این آثار هنوز منتشر نشده‌اند.

    وی ادامه داد: آهنگسازانی که به تازگی کار خود را شروه کرده‌اند، پارتیتور آثار خود را به راحتی منتشر می‌کنند اما آثار پدر من بعداز این همه سال هنوز منتشر نشده است.

    حنانه افزود: هم‌اکنون بسیاری از انتشاراتی‌ها انتظاردارند نه تنها برای انتشار این آثار هزینه پرداخت نکنند بلکه می‌خواهند که ما هزینه‌های چاپ آثار را خودمان تقبل کنیم اما واقعا چنین بودجه‌ای در اختیار من نیست.

    پیش از این قرار بود؛ برخی از آثار زنده‌یاد مرتضی حنانه توسط انتشارات چنگ منتشر شود. علی برلیانی(مدیرانتشارات چنگ و یکی از شاگردان مرتضی حنانه) در گفتگویی به خبرنگار ایلنا گفته است که؛ نزدیک به ۱۰ عنوان از کتاب‌های استاد مرتضی حنانه را دراختیار دارد اما شرایط کنونی را برای چاپ و انتشار آنها مناسب نمی‌داند.

    به اعتقاد او؛ بعضی از کتاب‌های مرتضی حنانه هنوز نتوانسته مخاطبان خود را پیدا کند و به‌عبارتی در فهم مخاطبان موسیقی نیست. لذا هر زمان که مدیر انتشارات چنگ خود صلاح بداند؛ آن‌ها را منتشر می‌کند.

    برلیانی؛ عدم فروش آثار حنانه را عامل نبود مخاطب برای این کتاب‌ها عنوان کرده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=16311
       
    برچسب ها مرتضي حنانه

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *