×
×

مخاطب موسیقی ایرانی کم شده است/ درخواست برای فرهنگسازی

  • کد نوشته: 163019
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۸ام آذر ۱۳۹۶
  • ۰
  • دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با اجرای تعدادی از هنرمندان و گروه های فعال موسیقی در تالار رودکی تهران آغاز شد. به گزارش خبرگزاری مهر، امیر مردانه دبیر دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی پیش از شروع اجراها گفت: امیدوارم که این جشنواره امسال هم با حمایت شما خوب برگزار شود. حقیقتاً استقبالِ عموم از موسیقی […]

    مخاطب موسیقی ایرانی کم شده است/ درخواست برای فرهنگسازی
  • دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با اجرای تعدادی از هنرمندان و گروه های فعال موسیقی در تالار رودکی تهران آغاز شد.

    به گزارش خبرگزاری مهر، امیر مردانه دبیر دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی پیش از شروع اجراها گفت: امیدوارم که این جشنواره امسال هم با حمایت شما خوب برگزار شود. حقیقتاً استقبالِ عموم از موسیقی جدی کم شده است. به هر حال دانشجو و یک هنرجوی موسیقی سال‌های متمادی زحمت می‌کشد، مطالعه می‌کند و زیر نظر استادان به فراگیری این هنر می‌پردازد اما می بینیم استقبال عموم از این نوع موسیقی بسیار کم شده است.

    وی گفت: برگزاری نشست ها و جشنواره های تخصصی حوزه موسیقی رسالتی است که ما نهایت تلاش خود را برای برپایی هر چه بهتر آن انجام می دهیم اما این شما تماشاگران و مخاطبان همیشگی موسیقی ایرانی هستید که می توانید برای جذب مخاطب این حوزه فرهنگسازی کنید. به هر صورت امیدوارم در این چند روز از اجراها لذت ببرید.

    پس از سخنرانی دبیر جشنواره گروه موسیقی «ژاو» به سرپرستی سیاوش کامکار روی صحنه آمد و قطعاتی را در مایه بیات ترک برای حاضران اجرا کرد. قطعات این بخش همه از ساخته‌های سیاوش کامکار و یک قطعه از امین جهانگیری بود. احسان امامی نوازنده عود، نیریز کامکار نوازنده تار، سیاوش کامکار نوازنده سنتور، مرتضی مؤمنیان  نوازنده تمبک و سازهای کوبه‌ای، امیرناصر رنجبر نوازنده کمانچه اعضای این گروه را تشکیل می دادند.

    پس از اجرای گروه «ژاو» زمان خیری، نوازنده نی و مدرس هنرستان عالی موسیقی و دانشکده موسیقی، به بداهه‌نوازی در دستگاه شور پرداخت. پس از اجرای تک نوازی، نوبت به سه‌نوازی فرشاد صارمی نوازنده کمانچه، کورش متین نوازنده سنتور و کورش دانایی نوازنده تمبک رسید. در این بخش گروه قطعاتی را در مایۀ شور و دشتی و سپس در بیات ترک اجرا کرد و برنامه خود را با قطعۀ «شورانگیز» اثر زنده یاد پرویز مشکاتیان به پایان برد. این گروه به مناسبت سالروز تولد استاد هوشنگ ظریف برنامۀ خود را به این هنرمند تقدیم کرد.

    نوبت اول نخستین روز جشنواره با پایان برنامه سه‌نوازی به پایان رسید و اجرای نخست نوبت دوم به همنوازی بهناز بهنام‌نیا  نوازنده عود و نازنین پدرثانی نوازنده تمبک اختصاص داشت. بهنام‌نیا در این برنامه  قطعاتی را به صورت بداهه در دستگاه شور اجرا کرد و در بخش قطعات ضربی نوازنده تمبک او را به‌ خوبی همراهی کرد.

    پس از اتمام برنامه دونوازی عود و تنبک، نوبت به ساز و آواز رسید. در این بخش مجتبی عسگری خواننده و علی کاظمی نوازنده تار روی صحنه آمدند و برنامه در دستگاه همایون برای حاضرین اجرا کردند که مورد استقبال آنها قرار گرفت.

    آخرین برنامه نوبت دوم به گروه موسیقی «برافشان» به سرپرستی هامان خلیلی و خوانندگی غلامرضا رضایی اختصاص داشت که برنامه‌ای در دستگاه همایون و آواز شوشتری اجرا کرد. غلامرضا رضایی خواننده، هامان خلیلی سرپرست و تار، مهدی دریاباری نوازنده تار، مرجان راغب نوازنده سنتور، فریماه موفقی نوازنده کمانچه، چکاد فشارکی نوازنده کمانچه، وحید ربیع‌پور نوازنده دف و دایره، سهیل اله‌دادیان نوازنده تمبک، پویا لقایی نوازنده رباب، مهدی ولی‌زاده نوازنده نی، فرزاد موسوی نوازنده بم تار اعضای گروه اجرایی این برنامه تشکیل می دادند.

    حمیدرضا نوربخش، علی‌اکبر شکارچی، پشنگ کامکار، سیامک جهانگیری، علی بوستان، عماد حنیفه، امیر شریفی، مهدی امامی از جمله مهمانان ویژه دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بودند.

    دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی خانۀ موسیقی ایران، انجمن موسیقی ایران، مؤسسه فرهنگی هنری سازآواز و بنیاد رودکی از ۱۷ تا ۲۴ آذر در تالار رودکی برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=163019
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *