×
×

سمفونی خورشید‎ در تالار وحدت اجرا شد

  • کد نوشته: 16241
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۵ام آبان ۱۳۹۰
  • ۰
  • پس از خبر لغو برنامه ارکستر سمفونیک تهران که قرار بود سمفونی کارون به آهنکسازی مجید انتظامی را به صحنه ببرد‏، شب گذشته (۲۲ آبان) این ارکستر؛ اجرای سمفونی خورشید را برای بیان مقام شاخص حضرت امیر (ع) به صحنه برد، اما همچنان آشفتگی نوازنده‌ها در همکاری با ارکستر هویدا بود. به گزارش خبرنگار ایلنا، […]

  • پس از خبر لغو برنامه ارکستر سمفونیک تهران که قرار بود سمفونی کارون به آهنکسازی مجید انتظامی را به صحنه ببرد‏، شب گذشته (۲۲ آبان) این ارکستر؛ اجرای سمفونی خورشید را برای بیان مقام شاخص حضرت امیر (ع) به صحنه برد، اما همچنان آشفتگی نوازنده‌ها در همکاری با ارکستر هویدا بود.

    به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح روز گذشته (۲۲ آبان) برخی نوازنده‌های ارکستر سمفونیک به دلیل عدم دریافت حقوق خود در طول چند ماه اخیر؛ جلسه تمرین ارکستر را ترک کردند، این خبر به حدی جدی بود که امکان لغو کنسرت ارکس تر سمفونیک نیز می‌رفت اما با پا درمیانی مسئولان و گفتگو با نوازندگان؛ این مشکل حل شد.

    ارکستر سمفونیک تهران؛ شب گذشته تازه‌ترین برنامه خود را درقالب (سمفونی خورشید) روی صحنه برد اما کم و کیف اجرای این اثر موسیقایی حکایت از آن داشت که بی‌انگیزگی در اجرای قطعات موج می‌زند. فاصله نامعقول میان قطعات اجرایی، عدم هماهنگی بین خواننده و دکلمه اشعار و همچنین بی‌علاقگی نوازندگان در اجرا؛ ازجمله مواردی بود که کیفیت اجرای سمفونی را تحت تاثر قرار داده بود.

    بخش نخست این کنسرت که به گفته آهنگساز آن (سعید شریفیان) به‌عنوان صوراسرافیل اثر درنظر گرفته شده بود، از فضای تاریکی مطلق آغاز شد و به شکل موتیف موسیقایی به سوی نور و روشنایی حرکت کرد. در بخش دوم؛ اجرا این ‌بار با کلامی بر اساس اشعاری از شاعری متخلص به موافق و آواز علی وکیلی زند و دکلمه اشعار توسط جنتی (مجری رادیو) ادامه پیدا کرد. بخش سوم سمفونی خورشید نیز برگرفته از ملودی گوشه مثنوی ساخته شده بود و بخش چهارم از این اثر موسیقایی به رباعی‌خوانی اختصاص داشت.

    پس از پایان بخش پنجم از این کنسرت، مناجات‌خوانی براساس اشعاری از استاد شهریار اجرا شد. بخش پایانی این سمفونی هم ساخته‌هایی براساس اشعار مولانا بود. پس از پایان این بخش؛ برای لحظاتی؛ فضای تالار وحدت در سکون محض فرو رفت و پس از آن؛ کندی در بافت موسیقایی اثر شنیده شد اما رفته رفته این تاریکی مانند جرقه‌های آتش و با یک رنگ‌آمیزی موسیقایی بسوی روشنایی حرکت کرد.

    سمفونی خورشید بنابر ارادتی که آهنگساز این اثر (سعید شریفیان) به حضرت علی (ع) دارد، در هفت موومان نگارش و توسط گروه کر، خواننده و دکلمه و بدون آنتراکت اجرا شد. این برنامه امشب هم در تالار وحدت اجرا می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=16241
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *