×
×

واژه «موسیقی اصیل» جامع نیست | دریافت تخفیف ۵۰ درصدی از بنیاد رودکی

  • کد نوشته: 161921
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۱ام آذر ۱۳۹۶
  • ۰
  • نشست رسانه ای عوامل برگزاری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک معاصر ایرانی شنبه ۱۱ آذر در تالار وحدت تهران برگزار شد. امیر مردانه مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی کلاسیک معاصر ایرانی در ابتدای نشست رسانه ای این جشنواره گفت: دومین دوره جشنواره موسیقی کلاسیک معاصر ایرانی طی روزهای ۱۷ تا ۲۴ آذر در تالار رودکی تهران […]

    واژه «موسیقی اصیل» جامع نیست | دریافت تخفیف ۵۰ درصدی از بنیاد رودکی
  • نشست رسانه ای عوامل برگزاری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک معاصر ایرانی شنبه ۱۱ آذر در تالار وحدت تهران برگزار شد.

    امیر مردانه مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی کلاسیک معاصر ایرانی در ابتدای نشست رسانه ای این جشنواره گفت: دومین دوره جشنواره موسیقی کلاسیک معاصر ایرانی طی روزهای ۱۷ تا ۲۴ آذر در تالار رودکی تهران برگزار می شود و همان طور که در خبرها منتشر شده این جشنواره در ۲ بخش صحنه ای و پژوهشی میزبان علاقه مندان موسیقی ایرانی خواهد بود. من بسیار خوشحالم که امروز کنار هم نشستیم تا درباره دومین دوره این رویداد موسیقایی صحبت کنیم. به هر حال این امیدواری وجود دارد که جشنواره در سال های بعد نیز بتواند استمرار داشته باشد.

    انتخابات ریاست جمهوری و بودن یا نبودن جشنواره

    این دوره در حالی برگزار می شود که با توجه به انتخابات ریاست جمهوری نیازمند این بودیم تا ابتدا تغییرات مدیریتی در سطح کلان انجام شود و  ما متوجه شویم این جشنواره برگزار می شود یا خیر؟ وی ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های دبیرخانه جشنواره توضیح داد: این دوره در حالی برگزار می شود که با توجه به انتخابات ریاست جمهوری نیازمند این بودیم تا ابتدا تغییرات مدیریتی در سطح کلان انجام شود و  ما متوجه شویم این جشنواره برگزار می شود یا خیر؟ با توجه به اینکه ما برای برگزاری جشنواره به توافق رسیدیم بنابراین سعی کردیم کارها را به سمت جلو ببریم و خوشبختانه در این زمینه اتفاقات بسیار خوبی هم افتاد به طوری که ما شاهد حضور استادان بزرگی چون علی اکبر شکارچی، داریوش طلایی و مجید کیانی در فضای این دوره هستیم که نشان دهنده روند مثبت و رو به رشد جشنواره است.

    مردانه ادامه داد: ما برای ارتقای سطح کیفی جشنواره بخش دیگری را نیز به جشنواره اضافه کردیم که با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته در جشنواره امسال شاهد برگزاری بخش پژوهش جشنواره به دبیری خانم مریم قرسو خواهیم بود. خوشبختانه در این بخش فضایی به وجود آمده که واقعا می تواند در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی دربرگیرنده اتفاقات خوبی باشد. به هر صورت با توجه به حضور رشته اتنوموزیکولوژی در حوزه دانشگاهی باید مجالی وجود داشت که پژوهشگران در این عرصه محلی برای رقابت داشته باشند. در بخش اجراهای صحنه ای نیز اتفاقات خوبی و ارزشمندی انجام گرفته به این صورت که تمام اعضای شورای سیاستگذاری نسبت به دوره گذشته تغییر کردند تا ما بتوانیم از تمام سلیقه ها در حوزه موسیقی ایرانی استفاده کنیم.

    دوست داشتیم هزینه ای برای اجاره بهای تالار  پرداخت نمی شد

    این تهیه کننده آثار موسیقایی اظهار کرد: تغییر شورای هنری بخش اجراهای صحنه ای این شائبه که عده ای فقط افراد نزدیک و مورد نظر خود را انتخاب می کنند تا حد زیادی دور کرد و نشان داد ما هنرمندان فعال زیادی در عرصه موسیقی ایرانی داریم که می توانند سطح کیفی جشنواره را بالا ببرند. ما با تمام این برنامه ریزی ها امیدواریم که مخاطبان نیز از آثار استقبال کنند.

    وی درباره نحوه حمایت های بنیاد رودکی برای میزبانی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی گفت: ما بسیار علاقه مندیم که نحوه حمایت های دولتی از جشنواره هایی که میزبان آن بخش خصوصی است به طور کامل انجام شده و ما برای در اختیار گرفتن تالاری چون رودکی هزینه ای را پرداخت نمی کردیم، اما به هر حال بنیاد رودکی هم نمی تواند همه هزینه ها را تقبل کند اما خوشحالیم که در این زمینه با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته ما از تخفیف ۵۰ درصدی اجاره بهای تالار رودکی بهره مند هستیم. البته در این زمینه انجمن موسیقی ایران وارد مباحث مالی شده که جزئیات این موضوع در اختیار آنهاست.

    مردانه درباره برنامه های مراسم اختتامیه نیز عنوان کرد: برنامه ریزی هایی برای اجرای چند برنامه در مراسم اختتامیه انجام گرفته که ترجیح می دهم با توجه به اهمیت و جذابیت موضوع در روزهای منتهی به مراسم اختتامیه درباره آن اطلاع رسانی کنم اما مطمئن باشید ما برای این دوره برنامه های خوبی را در نظر گرفته ایم که در وقت مقتضی نسبت به اطلاع رسانی آن اقدام خواهد شد.

    چرا عنوان «موسیقی کلاسیک ایرانی» انتخاب شد

    گروه پژوهش جشنواره می کوشد تا پژوهش های انجام گرفته این چند ساله که در محیط های آکادمیک به نوعی مدفون شدند مجالی برای ارائه آن به همکاران و دوستداران موسیقی داشته باشند بابک خضرایی نماینده بخش پژوهش دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی هم در این نشست با اشاره به عنوان این جشنواره موسیقایی بیان کرد: اینکه روی عنوان «موسیقی کلاسیک معاصر  ایرانی» به جای واژه موسیقی اصیل یا واژگان مترادف آن تاکید داریم مبتنی بر این نکته است که چنین انتخابی بر اثر مطالعات علمی صورت گرفته است. ما معتقدیم چنین واژه هایی چون «موسیقی فاخر»، «موسیقی اصیل»، «موسیقی دستگاهی»، «موسیقی سنتی»، «موسیقی هنری» بار ارزشی داشته که چندان جامع و علمی نیست. به همین منظور ما در این جشنواره تصمیم گرفتیم تا از واژه موسیقی کلاسیک ایرانی که حوزه وسیع تری را در بر می گیرد استفاده کنیم.

    وی با اشاره به جزئیات بخش پژوهش جشنواره گفت: گروه پژوهش جشنواره می کوشد تا پژوهش های انجام گرفته این چند ساله که در محیط های آکادمیک به نوعی مدفون شدند مجالی برای ارائه آن به همکاران و دوستداران موسیقی داشته باشند و این نکته ای است که به شدت روی آن متمرکز بوده و خواستار استمرار آن هستیم.

    اولویت های انتخاب شورای هنری برای انتخاب هنرمندان

    نسترن هاشمی نماینده بخش اجراهای صحنه ای دومین جشنواره موسیقی کلاسیک معاصر ایرانی نیز در این برنامه گفت: شورای هنری بخش اجراهای صحنه ای متشکل از چند هنرمند است که از نسل میانی هنرمندان موسیقی کشورمان انتخاب شدند. البته در این بخش طبق تصمیماتی که گرفته شد دیگیر دبیر هنری وجود ندارد و این شورای هنری است که در زمینه انتخاب آثار اظهار نظر می کنند. این شورا دارای دیدگاه های متفاوتی در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی هستند که می خواهند معرف جریان های فعال در حوزه موسیقی ایرانی باشند. ما در این حوزه جلسات بسیاری را برگزار کردیم و سعی شد تا هنرمندانی برای شرکت در جشنواره غربال گری شوند که پایبندی مستمری در موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی دارند.

    وی ادامه داد: در این فضا معدود افرادی حضور دارند که پایبندی زیادی به ارزش های موسیقی ایرانی داشته و ما علاقه مند بودیم چنین افرادی در جشنواره حضور موثری داشته باشند. از سوی دیگر توجه به حضور نداشتن هنرمندان در جشنواره گذشته و تمرکز روی نسل میانی موسیقی ایرانی که در مسیر درستی قدم گذاشتند از دیگر اولویت های ما برای انتخاب آثار بود. ما در این دوره سعی کردیم نوازندگان و گروه هایی را دعوت کنیم که در جشنواره های مشابه نیز حضور کمتری داشتند به عبارتی این رویداد می تواند سکویی برای معرفی هنرمندان جوان و پایبندی باشند که می توانند خود را به درستی در حوزه موسیقی اصیل ایرانی معرفی کنند. به هر حال با توجه به محدودیت هایی که در انتخاب ها داشتیم و قطعا ایده آل شورای هنری هم نیست امیدوارم کارمان را به درستی انجام داده باشیم .

    هاشمی گفت: بخش موسیقی کلاسیک ایرانی آن قدر برای انتخاب گروه ها و هنرمندان وسیع نیست اما ما تمام تلاشمان را کردیم تا انتخاب ها عادلانه باشد. ما این امید را داریم که این جشنواره سکویی برای حضور گروه های مستعد در حوزه موسیقی ایرانی باشند که فقط با استمرار می توانند فضا را به سمت ارتقا و کیفیت ببرند.

    بر اساس این گزارش در پایان این نشست رسانه ای از پوستر دومین جشنواره موسیقی کلاسیک معاصر ایرانی در حضور خبرنگاران رونمایی شد.

    دومین جشنواره موسیقی کلاسیک معاصر ایرانی توسط موسسه «ساز آواز» با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۷ تا ۲۴ آذر ماه در تالار رودکی تهران میزبان علاقه مندان موسیقی ایرانی است. در این دوره از جشنواره هنرمندان و پژوهشگران مطرح موسیقی کشورمان به اجرای برنامه های خود در دو بخش صحنه ای و پژوهشی می پردازند.

    https://musiceiranian.ir/?p=161921
       
    برچسب ها امیر مردانه

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *