×
×

پارسایی: حضور رهبران بین‌المللی توانایی رهبران داخلی را نفی نمی‌کند

  • کد نوشته: 15899
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۹ام آبان ۱۳۹۰
  • ۰
  • نادر عباسی ـ موسیقیدان مصری الاصل و رهبر ارکستر سمفونیک قطر ـ اولین جلسه از تمریناتش را به عنوان رهبر میهمان با ارکسترسمفونیک «رودکی» آغاز کرد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ظهر امروز ـ هشتم آبان‌ماه ـ نخستین جلسه از تمرین ارکسترسمفونیک رودکی با حضور نادرعباسی در تالار «رودکی» سپری شد. حسین […]

  • نادر عباسی ـ موسیقیدان مصری الاصل و رهبر ارکستر سمفونیک قطر ـ اولین جلسه از تمریناتش را به عنوان رهبر میهمان با ارکسترسمفونیک «رودکی» آغاز کرد.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ظهر امروز ـ هشتم آبان‌ماه ـ نخستین جلسه از تمرین ارکسترسمفونیک رودکی با حضور نادرعباسی در تالار «رودکی» سپری شد.

    حسین پارسایی ـ مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی ـ گفت: این دومین تجربه‌ی اجرای ارکسترسمفونیک رودکی در سال جاری است که به دنبال آن میزبان «نادر عباسی» به عنوان یکی از رهبران و اساتید شناخته شده موسیقی به عنوان رهبر مهمان خواهد بود.

    به گفته او، مدیر هنری این فصل از اجراهای ارکستر سمفونیک رودکی را آرش امینی بر عهده دارد و رپرتوآر تنظیم شده این برنامه در اختیار ارکستر برای اجرا در تاریخ‌های ۱۵ تا ۱۷ آبان‌ماه قرار گرفته است.

    او با اشاره به حضور «نادر عباسی» در این اجرای سه روزه توضیح داد: این تعامل و ارتباط قطعا می‌تواند کمک موثری برای موسیقی کلاسیک ایران باشد.

    پارسایی درباره دلایل چنین دعوتی گفت: در تمامی حوزه‌های هنری این تعاملات وجود دارد و قطعا دانش و تجربه هر رهبر و تکنیک‌های منحصر به فرد او می‌تواند برای یک ارکستر و نوازندگان آن موثر واقع شود.

    مدیر عامل بنیاد رودکی ادامه داد: چشم‌انداز ارکستر رودکی در معرفی چهره‌های جوان است و تلاش دارد نوازندگان زبده‌ای را به جامعه هنری بشناساند.حال این آمد و شدها در انتقال چنین تجربه‌هایی بسیار موثر است و قطعا تجربه‌های ایشان با رهبران ایرانی تفاوت‌هایی خواهد داشت.

    وی با اشاره به پیشنهاداتی که این رهبر بین‌المللی با حضور خود برای ایران داشته است،عنوان کرد:‌ از آنجا که نادر عباسی به عنوان مدیرهنری دوحه فعالیت دارد حتی حاضر به انجام این تبادل با سایر حوزه‌های هنری ایران است و تقریبا حضور ایشان در ایران شکل افتخاری پیدا کرده است و هرگز هیچ شرطی برای این حضور در ایران از سوی ایشان مطرح نشده است.

    وی ادامه داد:این تعامل به زعم ما کاملا خوب خواهد بود و امیدواریم فرصتی نیز برای برگزاری مسترکلاس‌هایی از سوی ایشان فراهم شود.

    پارسایی گفت: نادر عباسی امروز در این تمرین و در ادامه حضورش در ایران تصویر شفاف و روشنی از ارکستر رودکی و به ویژه موسیقی کلاسیک ایران با خود خواهد برد و از این جهت او سفیر انتقال این توانایی ،‌ شور و اشتیاق جوانان ماست که یکی از بهترین فرصت‌ها است.

    مدیرعامل بنیاد رودکی همچنین درباره ضمانت استمرار فعالیت‌های این ارکستر در قیاس با سایر ارکسترهای موسیقی در ایران گفت: ‌بنیاد رودکی با سایر مراکز هنری تفاوت‌هایی دارد و بودجه و برنامه‌اش را به شکل سالیانه تنظیم می‌کند.در حال حاضر نیز سه برنامه مستقل برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم و چشم‌انداز روشنی برای آن تعریف کرده‌ایم که فصل اول آن با حضور آقای حق‌گو انجام شد و در این فصل نیز در کنار آرش امینی فعالیت می‌کنیم.

    به گفته پارسایی، برنامه‌های ارکسترسمفونیک «رودکی» فصلی جلو می‌رود و براساس آن برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شود تا آسیب‌هایی به ارکستر و نوازندگان آن وارد نشود.

    او همچنین درباره برنامه‌های آتی ارکستر سمفونیک رودکی توضیح داد: براساس رپرتوآر بعدی شاهد حضور رهبر مهمان دیگری خواهیم بود اما هنوز داخلی و یا خارجی بودن این رهبر مشخص نیست. در حال حاضر اتاق فکر ارکستر سمفونیک رودکی در حال تدارک رهبر ثابت نیست و قرار است همچنان فعالیت خود را با حضور رهبران مهمان ادامه دهد.

    وی خطاب به مدیران فرهنگی گفت: تدبیر دفتر موسیقی و مسئولان امر باید به گونه‌ای باشد که به دنبال آسیب‌شناسی جدی برنامه‌های هنری باشند و در این مسیر به قشر جوان توجه ویژه‌ای کنند و استمرار و تداوم فعالیت‌ها‌ آنها را در دستور کار خود قرار دهند.

    بابک رضایی ـ مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و مشاور هنری ارکستر سمفونیک رودکی ـ نیز در بخش دیگری از این برنامه، توضیح داد: ارکستر سمفونیک رودکی به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی سال جاری فعالیت‌های خود را آغاز کرد و بعد از اولین اجرای ارکستر با مشاوره آقای پارسایی تصمیم بر آن شد تا ارکستر به یکی از قطب‌های موسیقی کلاسیک تبدیل شود و تلاش داریم به جایگاه ویژه‌ای در موسیقی کلاسیک دست پیدا کنیم.

    او تصریح کرد:‌ براساس شناختی که از نادر عباسی به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک قطر داشتیم و طبق رابطه دوستی ایشان با آقای امینی، زمینه‌های این همکاری فراهم شد. البته ایشان متولد و بزرگ شده کشور مصر است اما یکی از رهبران بین‌المللی است که در کشورهای بزرگ دنیا ارکسترهایی را رهبری کرده است.

    به گفته رضایی، ارکسترسمفونیک قطر ترکیبی از بهترین نوازندگان سراسر جهان را در برگرفته و در حاشیه‌ی حضور ارکسترسمفونیک ایران در شهر دوحه زمینه این آشنایی با نادر عباسی فراهم شد.

    او خاطر نشان کرد: تمرینات ارکسترسمفونیک رودکی از امروز با حضور این رهبر مهمان آغاز می‌شود و قطعا این اتفاق مهم‌ترین اتفاق موسیقی کلاسیک در سال ۹۰ خواهد بود.

    رضایی با اشاره به ترکیب نوازندگان ارکسترسمفونیک رودکی گفت:‌ این ارکستر متشکل از جوانان علاقه‌مند به موسیقی است و سعی شده در انتخاب این افراد نهایت دقت صورت بگیرد تا بتوانیم از نوازندگان مستقل‌تری بهره بگیریم.

    مشاور هنری این ارکستر با اشاره به ظرفیت‌ها و تکنیک قابل توجه این رهبر مصری توضیح داد:‌ ما فعالیت‌های ایشان را مورد ارزیابی قرار دادیم و قرار شد در فرصتی از حضور ایشان بهره مند شویم. چه بسا که موسیقی میان همه هنرها نیاز مبرمی به علم و دانش دارد و این علم با توجه به محدودیت‌ها و شرایط فعلی باید با دعوت از رهبران بین‌المللی فراهم شود تا بتوانیم این تجربه‌ها را به نسل‌های امروز موسیقی منتقل کنیم.

    رضایی حضور رهبران بین‌المللی را نفی کننده توانایی رهبران داخلی ندانست و افزود:‌ قطعا این حضور کمکی به موسیقی است و یک فرصت ارزشمند برای نسل جوان است زیرا این اجراها بیشتر حالت کارگاه آموزشی برای نوازندگان دارد و در ارکستری همچون رودکی می‌تواند پشتوانه خوبی محسوب شود و از سوی دیگر به ایجاد تبادلات فرهنگی میان ایران و کشوری همچون قطر کمک کند.

    او خاطر نشان کرد:‌ تلاش داریم ارکستر سمفونیک رودکی صد درصد به شکل حرفه‌ای فعالیت کند و یک نمونه خوب از یک ارکستر حرفه‌ای باشد.

    آرش امینی ـ مدیر هنری ارکستر سمفونیک رودکی ـ نیز در بخش دیگری از این نشست با معرفی قطعات در نظر گرفته شده برای رپرتوآر این ارکستر در آبان‌ماه جاری گفت:‌ بخشی از قطعات برای ارکستر زهی و مابقی برای کل ارکستر در نظر گرفته شده است.

    به گفته او، این اجرا شامل قطعاتی همچون «اورتور آرایشگر شهر سویل» اثر روسینی‌، «دو قطعه برای ارکستر (The new conception) براساس ملودیهای عربی » اثر نادرعباسی ،‌« فوگ برای ارکستر زهی» اثر محمدرضا درویشی،‌ «سوئیت شماره دو برای ارکستر» اثر شوستاکوییچ،‌ «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» اثر سیبلیوس،‌ «قطعه‌ای برای ارکستر سمفونیک غدیر» اثر شاهین فرهت می‌شود.

    او همچنین به حضور یکی از نوازندگان برجسته روسی به عنوان سولیست در این کنسرت اشاره کرد و افزود:‌ در اجرای کنسرتو برای ویلن و ارکستر از حضور «گراف موژرا» نوازنده روسی بهره خواهیم گرفت که ایشان تا به حال برنده جایزه اول کنکور چایکوفسکی ‌، پاگانینی ،‌ژان تیبو و… بوده‌ است و هفته آینده به تهران می‌رسد و دو جلسه تمرین با ارکستر خواهد داشت.

    مدیر هنری ارکستر سمفونیک رودکی درباره قطعاتی که این سولیست اجرا خواهد کرد گفت: ما سه کنسرتو به ایشان پیشنهاد دادیم که خودشان تصمیم گرفتند، هر کنسرتو را در یک شب اجرا کنند.

    امینی همچنین با اشاره به جایگاه «نادر عباسی» به عنوان یک رهبر بین‌المللی گفت: ایشان در کنسرواتوآر قاهره که یکی از قدیمی‌ترین‌هاست و همچنین کنسرواتوآر ژنو تحصیل کرده و از سال ۲۰۰۹ رهبری و مدیریت هنری فیلارمونیک قطر را برعهده گفت. این ارکستر با فراخوان و امکانات ویژه‌ای تشکیل شده و دولت قطر نادرعباسی را از میان صدها گزینه انتخاب کرده است،پس جایگاه ایشان در عرصه بین‌المللی قابل توجه است.

    او در پاسخ به حضور نوازندگان مشترکی در این ارکستر و ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی تهران گفت: این اتفاق مشکل ساز نخواهد بود زیرا نوزانده کارش نوازندگی است. البته نباید فراموش کرد که در برخی از ساز‌ها هنوز نوازندگانی نداریم وباید از این افراد مشترک بهره بگیریم.

    بابک رضایی نیز در همین زمینه فعالیت‌ ارکسترهای مختلف موسیقی را به فال نیک گرفت و گفت:‌ باید در آینده زمینه‌هایی ایجاد شود تا به تربیت نوازندگان بیشتری بپردازیم. البته این اتفاق در یک پروسه چند ساله انجام می‌گیرد و تلاش ما بر این است تا سعی کنیم با دعوت از نوازندگان جوان و ارتقای سطح نوازندگی آنها به سمتی برویم که وابستگی به نوازندگان مشترک را به حداقل برسانیم اما این در کوتاه مدت حاصل نخواهد شد.

    او همچنین از معاون امور هنری و دفتر موسیقی درخواست کرد تا فعالیت جدی برای تربیت نوازندگان انجام دهند و بورس‌های تخصصی در این حوزه در اختیار اهالی موسیقی قرار دهند.

    رضایی همچنین در پاسخ به شایعاتی مبنی بر پرداخت دستمزدهای کلان برای حضور رهبران بین‌المللی در ایران گفت:‌ به این نکته توجه داشته باشید که ما امکان پرداخت دستمزدهای آنچنانی را نداریم ،زیرا بودجه و اعتبار موسیقی در این حد نیست به همین دلیل به واسطه ارتباطات عاطفی با این افراد آنها را انتخاب می‌کنیم و خوشبختانه این افراد با توجه به ریشه و عمق فرهنگی ایران علاقه‌مند به این حضور هستند.

    به گزارش ایسنا، ارکسترسمفونیک رودکی با رهبری نادرعباسی در تاریخ های ۱۵ تا ۱۷ آبان از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

    قیمت‌ بلیت‌های این اجرا از ردیف‌های یک تا ۱۳ همکف ۳۵ هزار تومان و ردیف های ۱۴ تا ۲۰ همکف و بالکن اول ۳۰ هزار تومان ،‌ بالکن دوم ۲۵ هزار تومان و بالکن سوم ۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

    پیش فروش بلیت‌های این اجرا از طریق گیشه تالار وحدت و سایت سی گذر قابل تهیه است.

    https://musiceiranian.ir/?p=15899
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *