×
×

عکس های موسیقی ایرانیان از این مراسم

  • کد نوشته: 15877
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۹ام آبان ۱۳۹۰
  • ۲۴ دیدگاه
  • سرپرست گروه همنوازان شیدا گفت: من قبل از انقلاب ریش و سبیلی با این شکل و شمایل داشته‌ام و با قیافه‌ام حال می‌کنم؛ ریش و سبیل من هیچ ربطی به دراویش ندارد و نمی‌دانم چرا به پوستر من با این شکل و شمایل مجوز نمی‌دهند.

  • سرپرست گروه همنوازان شیدا گفت: من قبل از انقلاب ریش و سبیلی با این شکل و شمایل داشته‌ام و با قیافه‌ام حال می‌کنم؛ ریش و سبیل من هیچ ربطی به دراویش ندارد و نمی‌دانم چرا به پوستر من با این شکل و شمایل مجوز نمی‌دهند.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران،‌ در نشستی که صبح امروز (یکشنبه ۸ آبان) در مکتب خانه میرزا عبدالله برگزار شد محمدرضا لطفی سرپرست گروه همنوازان شیدا جزئیات کنسرت گروه همنوازان شیدا را که قرار است از ۲۵ تا ۲۷ آبان در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شود تشریح کرد.

    در ابتدای این نشست بهراد توکلی مدیر برنامه های گروه همنوازان شیدا گفت: کنسرت بزرگ گروه موسیقی همنوازان شیدا که ترکیبی از بانوان و همنوازان است که با حضور ۳۰ نوازنده در دو بخش برگزار می شود؛ بخش نخست این کنسرت به بداهه نوازی استاد به همراه تنبک احمد مستنبط اختصاص دارد و در بخش دوم قطعاتی از موسیقی ایرانی در دستگاه همایون با آواز علیرضا فریدون پور و تنظیمی از حمیدرضا مرتضوی برگزار می‌شود.

    در ادامه این نشست محمدرضا لطفی نیز ضمن خوشامدگویی به خبرنگاران درباره این اجرا گفت: کارهای هنری هنرمندان موسیقی اساسا بر پایه ضرورت موسیقایی و نیازمندی‌های هنری شکل می‌گیرد. بنابراین ما ارکسترهای گوناگونی داریم که بر پایه ضرورت‌ها به وجود می‌آید. این قطعاتی که قرار است در کنسرت پیش رو اجرا شود بیانی دارد که مرا بر آن داشته ارکستر کوچکی را با ترکیب گروه بانوان شیدا و گروه همنوازان به وجود بیاورم.

    این آهنگساز همچنین ضمن اشاره به ساختار موسیقایی بخش های ارکسترال این کنسرت گفت: من سعی کرده‌ام با توجه به تجربیات گذشته از فرم چند صدایی برای آهنگسازی استفاده کنم. بعضی از هنرمندان عرصه موسیقی تلاش هایی برای یافتن راه‌های اصولی برای هارمونی ایرانی انجام داده اند که هر کدام به نوبه خود تجربیاتی داشته اند. منتهی همه این تجربیات مبتنی بر دریافت های شخصی بوده است.
    سرپرست گروه همنوازان شیدا تصریح کرد: متاسفانه همچنان تئوری منسجمی برای هارمونی ایرانی وجود ندارد. در قطعاتی که آقای مرتضوی آنها را برای ارکستر در این کنسرت تنظیم کرده، تلاش شده است از تجربیات دیگران در این زمینه استفاده شود.

    لطفی در ادامه نشست ضمن اشاره به همراهی فریدون پور به عنوان خواننده گفت: اینکه من در هر کنسرتم از خواننده‌ای جدید استفاده می‌کنم به نیت من از آثار ساخته شده مربوط می شود. از زمانی که موسیقی ایرانی را شروع کردم خوانندگان جوانی بودند که بالقوه قدرت خوانندگی داشتند، اما این توانایی بالفعل نبود. من سعی کردم افرادی را مثل جناب آقای ناظری و سرکار خانم اخوان را به همراه چند خواننده دیگر با باالفعل کردن توانایی هایشان به جامعه معرفی کنم.

    وی همچنین تاکید کرد: آواز ما در این سی سال اخیر تک‌محصولی شده است و من به هیچ وجه این مقوله را حمایت نمی‌کنم؛ چرا که دیگر رقابتی وجود ندارد و ۹۰ درصد ذائقه‌ مردم متاثر از آثار شجریان است و بیشتر خوانندگان جوان ما صدای شجریان یا صدای ناظری، ایرج و گلپا را تقلید می‌کنند تا زودتر به شهرت برسند.

    این موسیقیدان  با اشاره به خواننده گروه‌اش گفت: فریدون‌پور از یک طرف لطافت صدای بنان را دارد و از طرف دیگر صدایش به صدای محمودی خوانساری نزدیک است. همچنین این خواننده جوان ویژگی‌های خاص خودش را نیز دارد.

    لطفی در مورد خوانندگی خودش گفت: گاهی در مورد خوانندگی من سئوال می شود که می بایست در این مورد بگویم من خوانندگی نمی کنم؛ در واقع فریاد می‌زنم. زمانی که خواننده خوش‌صدا و توانایی مثل استاد شجریان در کنار من قرار می گیرد تمام آنچه از آواز انتظار دارم محقق می شود. اما با جوان‌ترها که به روی صحنه می روم اکثرا از شاگردان خودم محسوب می شوند و در بهترین شرایط آنچه را به آنها یاد داده ام باید اجرا کنند. از این رو گاهی خود در این زمینه فعالیت می کنم.

    لطفی همچنین ضمن انتقاد از برخی اتفاقاتی که باعث هدر رفتن انرژی هنرمندان می شود گفت: این پوستری که در پشت سر من مشاهده می کنید در کنسرت قبلی مجوز انتشار و نصب آن صادر نشد و در این دوره نیز مجوز آن همچنان صادر نشده است. چنین برخوردهایی قطعا بسیار ناراحت کننده و انرژی بر است. اگر کار من قابل انتقاد است باید به آن نقد شود؛ نه اینکه به جای نقد به ریش و سبیل و موهای من گیر بدهند. من قبل از انقلاب ریش و سبیلی با این شکل و شمایل داشته ام و با قیافه ام حال می کنم؛ ریش و سبیل من ربطی به دراویش و جریان دیگری ندارد. نمی دانم چرا به پوستر من با این شکل و شمایل مجوز نمی دهند.

    وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره حضور در گروه دوستی گفت: دوستی نیاز به مطبوعاتی کردن ندارد و امیدوارم آقای علیزاده از این گفته من ناراحت نشود. من طی ۴ سال گذشته ۴ بار آقای علیزاده را دیده ام که هر بار از ایشان دعوت کرده ام تا دیدارهایی با هم داشته ایم؛ اما تا به امروز ایشان نه زنگی به من زده اند و نه پایشان را در اینجا گذاشته اند.

    این موسیقیدان ادامه داد: اگر قرار بود اعضای گروه موسیقی چاووش در گروه جدیدی تحت عنوان دوستی به میان بیایند می بایست ابتدا از قدیمی ترهای چاووش دعوت به عمل می آوردند و می گفتند قصد انجام چنین کاری داریم. درست مانند زمانی که از آلمان آمده بود و همه را دور هم جمع کرد و کنسرت شور انگیز را با آن شکوه برگزار کرد.

    کنسرت گروه همنوازان شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی ۲۵، ۲۶ و ۲۷ آبان ماه در سالن میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود.

    در ادامه می توانید عکس‌های امیر آبشناسان از این مراسم را مشاهده کنید.

    https://musiceiranian.ir/?p=15877
       
    برچسب ها محمدرضا لطفی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *