×
×

با حضور در غرفه ایسنا و تشریح وضعیت ارکستر سمفونیک تهران

  • کد نوشته: 15787
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۷ام آبان ۱۳۹۰
  • ۰
  • بابک رضایی با تائید شایعه‌هایی مبنی بر رفتنش از انجمن موسیقی، درباره‌ی وضعیت معلق ارکسترسمفونیک تهران و همچنین لغو اجرای گروه‌های موسیقی در شهرستان‌ها سخن گفت. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مدیرعامل انجمن موسیقی با حضور در غرفه‌ی ایسنا در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره‌ی شایعاتی که مبنی بر رفتنش […]

  • بابک رضایی با تائید شایعه‌هایی مبنی بر رفتنش از انجمن موسیقی، درباره‌ی وضعیت معلق ارکسترسمفونیک تهران و همچنین لغو اجرای گروه‌های موسیقی در شهرستان‌ها سخن گفت.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مدیرعامل انجمن موسیقی با حضور در غرفه‌ی ایسنا در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره‌ی شایعاتی که مبنی بر رفتنش از انجمن موسیقی مطرح شده، گفت:‌ عمر مدیریت در کشور ما کوتاه است و شنیدن چنین خبرهایی چندان دور از ذهن نیست.

    او اضافه کرد: بنده حدود شش سال به عنوان مدیر عامل انجمن موسیقی حضور داشتم و در این دوره حداقل چهار مدیر کل در دفتر موسیقی تغییر کرد و یک بار نیز تمام ساختار مدیریت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دچار تغییر شد؛ پس به نظر می‌رسد که این تغییر و تحولات کاملا منطقی باشد و شنیدن چنین اخباری دور از ذهن نیست و حتما اتفاق خواهد افتاد؛ کما اینکه اگر طی شش ماه آینده هم صورت نگیرد قطعا در یک سال آینده به تحقق خواهد پیوست.

    رضایی اظهار امیدواری کرد تا در پیشگاه ذهن آزاد و پویای جامعه رسانه‌یی ایران و همچنین خبرنگاران حوزه موسیقی، نگاه درستی به سابقه حضورش در انجمن موسیقی صورت گیرد، هرچند که ممکن است در این مسیر کاستی‌ها و قصوری نیز وجود داشته باشد اما قطعا نکات مثبتی نیز دیده می‌شود.

    او ادامه داد: به عنوان مدیری که در این عرصه خدمت کرده‌ام تمام تلاش خود را به کار بستم تا گام مثبتی در این عرصه بردارم و هم اکنون به عنوان یک سرباز و بسیجی در خدمت آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و کشورم این آمادگی را دارم تا هر جا که بتوانم خدمت کنم و این خدمت موجب اعتلای فرهنگ و هنر شود و بتوانم به واسطه‌ی آن به فعالیت‌های خود ادامه دهم.

    رضایی با تائید این شایعات عنوان کرد: قطعا این اتفاق به زودی می‌افتد؛ زیرا صحبت‌هایی با بنده صورت گرفته و به زودی ترکیب هیات امنای انجمن موسیقی دچار تغییرات می‌شود و ظاهرا شخصی برای این پست درنظر گرفته شده است که البته نمی‌دانم کیست؟ اما ظرف چند روز آینده این اتفاق می‌افتد و بنده برای هر دوستی که بعد از من در این عرصه حضور پیدا کند آرزوی سعادت و خدمت‌ بیشتر به هنرمندان موسیقی دارم و اطلاع می‌دهم که در این مدت تمام سعی خود را به کار بستم تا انجمن موسیقی را که تحویل گرفتم امروز در چند پله بالاتر از روز اول تحویل دهم و امیدوارم جمع‌بندی فردی که بعد از بنده در این پست قرار می‌گیرد نیز بر همین نگاه استوار باشد.

    او ادامه داد: خبرنگاران عرصه‌ی موسیقی که چشم‌های بینا و گوش‌های شنوای عرصه هنری هستند با همین نگاه به این بخش توجه کنند تا هرچه بیشتر به قله‌ی تعالی نزدیک شویم.

    مدیرعامل انجمن موسیقی همچنین درباره فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران که از سال گذشته مدیریت اجرایی آن به عهده این انجمن بوده و در حال حاضر دچار وقفه‌هایی در فعالیت‌های اجرایی شده است، گفت: عملکردی که سال ۸۹ انجمن موسیقی در ارتباط با ارکستر سمفونیک تهران انجام داد نسبت به گذشته چند دهه‌ای این ارکستر بی‌نظیر بود.

    او خاطرنشان کرد: در تاریخ فعالیت‌های ارکسترسمفونیک تهران حتی در قبل از انقلاب هم نمی‌توانید سابقه ۳۳ شب اجرای متوالی و ۱۶ رپرتوآر را سراغ بگیرید؛ در حالی که این ارکستر در سال گذشته با حضور چند رهبر بین‌المللی اجراهای متنوعی داشت و طی یک سال چندین سفر استانی و یک برنامه خارج از کشور را در فعالیت‌های خود ثبت کرد.

    به گفته‌ی رضایی، تمام این اتفاقات نکات مثبتی در کارنامه ارکستر سمفونیک تهران است که در کنار آن با موفقیت در بخش صدادهی و فضایی مملو از عشق و علاقه نوازندگان و پویایی آنها تکمیل می‌شود.

    او متذکر شد: ارکستر سمفونیک تهران در سال ۸۹ در صدر اخبار موسیقی کشور قرار داشت و به نوعی در این عرصه صف‌شکن بود اما متاسفانه کسانی که به زعم بنده مخالفان موسیقی،‌ هنر و روشنایی در این مملکت هستند، این فضا را برنمی‌تابند و شرایطی ایجاد کردند تا این ارتباط مبارک و این اتفاق میمون از بین برود.

    او تصریح کرد: آنچه مسلم است تصمیم مدیریت موسیقی در این مدت بر این بوده که چنین اتفاقی محقق شود؛ هرچند که به واسطه فشارهایی که در چند سایت معلوم‌الحال و بی‌هویت به وجود آمد و به دلیل جو سازی‌هایی که ایجاد شد به مشکلاتی برخوردیم و از اوایل سال جاری با وقفه‌هایی در برنامه‌های خود مواجه شدیم اما با این وجود در شش ماهه نخست سال ۹۰ نیز برنامه‌ریزی‌های ما پیگیری شد و این حرکت ارکستر سمفونیک که در سال ۸۹ آغاز شده بود تا پایان سال شهریور ۹۰ به طول انجامید.

    مدیرعامل انجمن موسیقی با مروری بر برنامه‌های این ارکستر در سال ۹۰ عنوان کرد: ارکستر سمفونیک در نوروز ۹۰ چهار شب اجرا در جشن جهانی نوروز داشت که این اتفاق در تاریخ فعالیت‌های این ارکستر بی‌سابقه بود . علاوه بر آن بلافاصله در روز ملی خلیج فارس ‌رپرتوآر خوبی ارائه کردیم و در سالگرد ارتحال امام (ره) نیز دو شب اجرا در برج آزادی و تالار وحدت داشتیم. بعد از آن هم رپرتوآری با شهرداد روحانی برگزار کردیم که از سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود و یکی از موفقت‌ترین اجراهای ارکسترسنفونیک با حضور شش هزار بازدید کننده بود.

    رضایی تصریح کرد: بعد از تعطیلات ارکستر سمفونیک، فضای کار جدا شد؛ هرچند که بخشی از مشکلات در این تبدیل وضعیت منطقی است. اما امیدوارم معاونت هنری و دفتر موسیقی هرچه زودتر بر این شرایط حاکم شوند و تغییری در این شرایط ایجاد کنند زیرا حیف است ارکستری که در صدر و بالاترین نقطه از فعالیت‌های خود قرار داشته دو ماه و نیم بیکار بماند و هیچ خروجی ارائه ندهد.

    او همچنین با اشاره به مشکلاتی که ارکستر سمفونیک برای اجرای سمفونی «کارون» داشت، توضیح داد: تلاش داریم با مساعدت اعضای ارکستر و برنامه‌ریزی‌های مجدد بتوانیم این پروژه را اواخر آبان به صحنه ببریم.

    او اضافه کرد: سال گذشته صحبت‌هایی برای ساخت سمفونی «غدیر» با سعید شریفیان صورت گرفت که بنا بود در ایام عید غدیر اجرا شود اما پیش از آن برنامه‌ریزی اجرای سمفونی «کارون» در هفته دفاع مقدس پیش‌بینی‌شده بود که متاسفانه این تعلل و مشکلات باعث شد این سمفونی در هفته یاد شده اجرا نشود.

    مدیر عامل انجمن موسیقی اضافه کرد: در حال حاضر برنامه ارکستر سمفونیک برای ۲۳ و ۲۴ آبان ماه به اجرای سمفونی «غدیر» اختصاص یافته و تنها زمانی که تالار وحدت برای اجرای سمفونی «کارون» خالی داشت در تاریخ‌های ۲۷‌، ۲۸ و ۲۹ آبان است که اجرا و آماده‌سازی این دو رپرتوآر به صورت پیوسته در تاریخ‌های یاد شده برای ارکستر کمی سخت است اما در حال رایزنی هستیم تا به کمک آقای میرزمانی شرایطی فراهم شود تا هنرمندان ارکستر طی چند هفته با پشتکار بیشتری کار کنند تا هر دو رپرتوآر را آماده اجرا کنیم.

    او توضیح داد: سال گذشته ارکستر سمفونیک چند رپرتوآر مختلف را تنها در هشت جلسه تمرین به صحنه برد. این در حالی بود که رپرتوآرهای یاد شده به موسیقی کلاسیک که تاکنون ارکستر اجرایی از آن نداشته اختصاص یافت و این نکته شاخص بسیار بالایی برای ارکستر سمفونیک تهران است و نشان از استانداردهای بین‌المللی این ارکستر می‌دهد. یعنی ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم تا آثار هنرمندان خارجی را که چندان با فرهنگ ما ارتباط ندارند در قیاس با قطعه‌ای از هنرمندان داخلی که خودشان حضور دارند به این خوبی به صحنه ببریم ، لذا پتانسیل بسیار مثبتی در تمام هنرمندان ارکستر سراغ دارم و امیدوارم فعالیت‌های این مجموعه هرچه سریعتر از سر گرفته شود.

    رضایی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره‌ی دلایل لغو برنامه‌های گروه‌های موسیقی در شهرستان‌ها با وجود کسب تمام مجوزهای رسمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: انجمن موسیقی شعبی در استان‌ها دارد و خودش برای برگزاری تمام کنسرت‌ها طی این سال‌ها تحت ضوابط و مبانی فعالیت‌های تعریف شده در وزارت فرهنگ و ارشاد عمل کرده است؛ به طوری که ما برای هر اجرا در شهرستان‌ها تشکیل پرونده می‌دهیم،‌ فرم پر می‌کنیم و مجوز می‌گیریم؛ لذا انجمن موسیقی در چنین شرایطی نمی‌تواند هیچ نقشی برای عدم اجرای گروهی ایفا کند و این سوال را باید از معاون امور هنری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید.

    او گفت: این وضعیت باید در قالب یک طرح همه جانبه و مهندسی فرهنگی مناسب برای ساختار فعالیت‌های موسیقی کشور صورت بپذیرد و خوشبختانه گامی که به لطف خدا برای ساماندهی فعالیت‌های هنری در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون هنری پیگیری می‌شود، مثبت است و امیدوارم این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از مجامع قانونی پیگیری شود و اتفاق بیفتد. تمام این مباحث نیز باید از سوی هنرمندان و مدیران در این کمیته هنری مطرح شود تا به عنوان سرفصل‌هایی مورد توجه قرار بگیرد و از این پس به صورت قانونمند با آنها برخورد شود تا زمانی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برنامه‌ای مجوز می‌دهد دیگر به دلیل سلیقه شخصی و یا نگاه فردی لغو چنین حرکت‌هایی صورت نگیرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=15787
       
    برچسب ها بابك رضايي

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *