×
×

با تکنوازی سید وحید بصام

  • کد نوشته: 1573
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۰ام خرداد ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • آلبوم موسیقی «تار در آغوش» با تکنوازی سید وحید بصام از سوی مؤسسه راوی آذر کیمیا منتشر شد. این اثر بداهه نوازی براساس ردیف میرزا عبدالله و میرزا حسین قلی است که در شیوه اجرا، رعایت اصول شیوه اجرای قدما مورد نظر نوازنده بوده است. دو بخش نخست آلبوم موسیقی «تار در آغوش» در دستگاه […]

  • آلبوم موسیقی «تار در آغوش» با تکنوازی سید وحید بصام از سوی مؤسسه راوی آذر کیمیا منتشر شد.

    این اثر بداهه نوازی براساس ردیف میرزا عبدالله و میرزا حسین قلی است که در شیوه اجرا، رعایت اصول شیوه اجرای قدما مورد نظر نوازنده بوده است.

    دو بخش نخست آلبوم موسیقی «تار در آغوش» در دستگاه ماهور و همایون است و بخش دوم در مایه‌های اصفهان و بیات زند نواخته شده است.

    در این آلبوم که تک نوازی تار سید وحید بصام به مدت ۶۸ دقیقه است ،این نوازنده برای اجرای آثار از تار پنج سیم بهره گرفته که پس از درویش خان او نخستین نوازنده تار پنج سیم محسوب می‌شود.

    سازی که در این اثر بصام آن را می‌نوازند، ساخت فرج الله و دارای پنج سیم بوده که در هنگام اجرا بر روی سینه قرار گرفته می‌شود.

    این در حالی است که هنر تارسازی بنا بر ضرورت زمان و رویکرد موسیق ایرانی و به پیروی از شیوه نوازندگی این ساز دستخوش تغییراتی شد که نخستین تغییر محسوس ایجاد شده در نحوه قرار گرفتن ساز بود که از روی سینه روی پا قرار گرفت و در نتیجه صدا دهی تار امروز با تارهای قدیمی‌تر تفاوت پیدا کرد.

    بصام متولد سال ۴۳ است که هم اکنون در زمینه پژوهش در فلسفه موسیقی و تدریس تار و سه تار فعالیت می‌کند.

    https://musiceiranian.ir/?p=1573
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *