×
×

حسین علیزاده برابر دوربین «کافه سینما» از علی حاتمی گفت

  • کد نوشته: 15679
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۳ام آبان ۱۳۹۰
  • ۰
  • کافه سینما-علیرضا احمدی: بعد از اجرای دوباره موسیقی فیلم «مادر» در کنسرت کامکار‌ها یک بار دیگر بزرگان موسیقی ایران به سراغ فیلمی دیگر این کارگردان بزرگ ایرانی رفتند. ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری بردیا کیارس و خوانندگی محمد معتمدی ۲۸ و ۲۹ مهر ماه در تالار وحدت و ۳۰ مهر در برج میلاد برگزیده […]

  • کافه سینما-علیرضا احمدی: بعد از اجرای دوباره موسیقی فیلم «مادر» در کنسرت کامکار‌ها یک بار دیگر بزرگان موسیقی ایران به سراغ فیلمی دیگر این کارگردان بزرگ ایرانی رفتند. ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری بردیا کیارس و خوانندگی محمد معتمدی ۲۸ و ۲۹ مهر ماه در تالار وحدت و ۳۰ مهر در برج میلاد برگزیده آثار حسین علیزاده را اجرا کردند. آثار جاودانه‌‌ای همچون دلشدگان، بی‌تو به سر نمی‌شود، بیا تاگل برافشانیم، ترکمن و… این اجرا‌ها با استقبال کم نظیر علاقه مندان روبرو شد و چهره‌های مطرح فرهنگی در آن حضور داشتند. به این مناسبت به سراغ دست اندر کاران این اجرا رفته و از پشت صحنه این اجرا تصاویری دیدنی تهیه کردیم تا یک مجموعه ماندنی برای علاقه مندان موسیقی و سینما در کافه سینما ثبت شود.

    در گفت‌و‌گوی اختصاصی که با حسین علیزاده آهنگساز و موسیقی‌دان برجسته معاصر داشتیم او درباره این اجرا گفت: در مورد قطعه گلچهره فیلم دلشدگان که زنده یاد حاتمی ساخت آن‌ها را به من سپردند. به این نتیجه رسیدیم که موضوع فیلم و در واقع موسیقی که در فیلم اتفاق می‌افتد…

    مربوط به دوران قاجار و نوع و شیوه این دوران هست. قرار شد یک سری قطعات به شیوه دوران قاجار ساخته بشود که کاملا سنتی بود و در صحنه اتفاق می‌افتاد. و بخش دیگر موسیقی متن بود که حالت موسیقی سنتی نداشت. و در این اجرا دوتا از قطعاتی که در فیلم با گروه موسیقی سنتی اجرا شده حالا برای ارکستر تنظیم شده که گلچهره را آقای کیارس برای ارکس‌تر تنظیم کرده و علتش هم این هست که خودش خیلی دوست داشت این قطعه را تنظیم بکند و در واقع به یاد پدر مرحومش این کار را کرد و می‌گفت هر موقع پدر مرحومم این‌ها را گوش می‌کرد اشکش جاری می‌شد. و قطعه دیگری که آقای عبدی تنظیم کردند که آن هم قطعه‌ای بود که در فیلم به صورت سازهای سنتی اجرا می‌شد حالا اینجا برای ارکستر توسط آقای عبدی خیلی خوب تنظیم شده که قرار هست اجرا بشود.

    بهزاد عبدی آهنگساز و تنظیم کننده مطرح موسیقی و برنده سیمرغ بلورین از جشنواره بیست و نهم فجر هم درباره این اجرا به کافه سینما گفت: استاد علی حاتمی از وقتی خیلی جوان بود فیلم «مادر»، فیلم «دلشدگان» و دیگر فیلم‌هایش را دوست داشتم. مخصوصا فیلمی که استادی موسیقی‌اش را نوشته بود که خیلی دوست داشتم با ایشان کار بکنم. استاد حسین علیزاده. تاثیر این موسیقی بر من خیلی زیاد بود و خیلی دوست داشتم قطعات گلچهره، دلشدگان و تمام قطعاتی که در فیلم بود را به یک نحو دیگری در ارکستر به نحوه جدیدتری بشنوم. و خیلی خوشحالم بعد از چندین سال این توفیق نصیب من شد که این کار بسیار بسیار زیبای استاد علیزاده را من برای ارکستر بنویسم-کار دلشدگان-و احساس می‌کنم ارکستر هم این کار را بسیار خوب دارد اجرا می‌کند با اجرای آقای کیارس خیلی خوشحالم بعد از گذشت چندین سال من هم سهم کوچکی در آن فیلم دارم چون نیستند، روحشان شاد باشد اما همیشه فیلم و موسیقی این فیلم جاودان خواهد بود.

    * ویدیوی پشت صحنه این اجرا و این دو مصاحبه را در ادامه ببینید:

    کیفیت معمولی / حجم: ۸ مگابایت / –> دانلود <–

     کیفیت بالا / حجم: ۱۹ مگابایت / –> دانلود <–

    https://musiceiranian.ir/?p=15679
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *