×
×

از ترنا بازی تا گروی کبوتر

  • کد نوشته: 156423
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۷ام شهریور ۱۳۹۶
  • ۰
  • مدرس و موسیقیدان مطرح کشورمان تا پایان سال جاری مجموعه پژوهشی تالیفی «غزل خوانی های شهر ری » را با ارائه نمونه های صوتی و تصویری منتشر می کند. ساسان فاطمی مدرس، مولف و پژوهشگر صاحب نام موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های خود بیان کرد:  مدت زیادی است […]

    از ترنا بازی تا گروی کبوتر
  • مدرس و موسیقیدان مطرح کشورمان تا پایان سال جاری مجموعه پژوهشی تالیفی «غزل خوانی های شهر ری » را با ارائه نمونه های صوتی و تصویری منتشر می کند.

    ساسان فاطمی مدرس، مولف و پژوهشگر صاحب نام موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های خود بیان کرد:  مدت زیادی است که مشغول تدوین، تالیف و آماده سازی تازه ترین اثرم با عنوان «غزل خوانی های شهر ری» هستم که بیش از ۱۰ سال روی این مجموعه کار کردم. این اثر برگرفته از غزل خوانی طهران قدیم به ویژه منطقه شاه عبدالعظیم است که خیلی ها از آن به عنوان ترانه های کوچه باغی یاد می کنند اما نام اصلی این نواهای موسیقایی «غزل خوانی» است.

    وی ادامه داد: خوشبختانه برخی از سنت های مربوط به غزل خوانی از جمله «ترنا بازی» هنوز زنده است و ما در گوشه و کنار شهر تهران می بینیم که این سنت هنوز در بین شهروندان تهرانی رواج دارد. البته در لابه لای اجرای این بازی قدیمی و سنتی است که غزل خوانی های بسیار زیبایی نیز خوانده می شود که بنده تلاش کرده ام در یک فضای میدانی و تئوریک این آثار را جمع آوری کرده و به بیان تاریخی و پژوهشی موضوع بپردازم. ضمن اینکه ماجرای غزل خوانی فقط محدود به ترنا بازی و فضاهایی از این دست نمی شود بلکه شما اگر در رسم «گروی کبوتر» هم مشاهده کرده باشید خواهید دید که در این سنت تهرانی نیز غزل خوانی هایی در مجالس آنها وجود دارد که می توانیم آنها را از نظر کیفیت موسیقایی و سبد فرهنگی – اجتماعی مورد بررسی قرار دهیم.

    فاطمی گفت: کارهای مربوط به آماده سازی کتاب که به همراه نمونه های صوتی و تصویری به مخاطبان ارائه می شود، رو به اتمام است و ما این مجموعه را  بعد از دریافت مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق موسسه فرهنگی هنری «ماهور» منتشر خواهیم کرد.

    ساسان فاطمی از جمله پژوهشگران و موسیقیدانان شناخته شده کشورمان است که سال ۸۴ مدرک دکترای موسیقی شناسی قومی خود را از دانشگاه پاریس کشور فرانسه دریافت کرده است.

    عضویت در هیات علمی گروه موسیقی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران ، عضویت در انجمن قوم‌موسیقی‌شناسی فرانسه ، عضویت در هیات  تحریریهٔ فصلنامهٔ موسیقی «ماهور»، عضویت در گروه واژه‌گزینی موسیقی فرهنگستان ادب و زبان، ریاست هیات مدیرهٔ کانون پژوهشگران خانه موسیقی، عضویت در هیات مدیرهٔ خانهٔ موسیقی، عضویت در شورای راهبردی موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تالیف چندین کتاب و مقاله علمی از جمله سوابق ساسان فاطمی در عرصه موسیقی بوده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=156423
       
    برچسب ها ساسان فاطمی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *