یک میزگرد تخصصی آموزشی با موضوع «بررسی چالش و فرصتهای هنر موسیقی، نقاشی، خوشنویسی و ادبیات معاصر» برگزار شد.
به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، نادر مشایخی – آهنگساز و رهبر ارکستر -، محمد صالحعلاء – نویسنده و شاعر – و جواد بختیاری – نقاش و خوشنویس – در این میزگرد حضور داشتند.
نادر مشایخی با اشاره به پیچیدگیهای خاص ذهنی و تفکر ایرانیان و سرهمبندی و روابط علی و معلولی در هنر ایرانی، گفت: زیباییشناختی را میتوان یاد گرفت، اما نمیتوان یاد داد، این باور در اروپا هم وجود دارد.
او همچنین در زمینه یادگیری هنر ایرانی به کسب تجربه، تمرین، تکرار، خطا و آزمون در کنار راهنما و استاد تاکید کرد.
صالحعلاء نوشتن را یکی از دشوارترین کارهای دنیا دانست و ادامه داد: فکر میکنم جهانبینی ما به مثابه انسان شرقی با غربیها متفاوت و تولید زیباییهای ما با رابطه علت و معلولی نیست و موافقم که در حوزه زیباییشناسی و ادبیات با اینکه من درس خواندم و تدریس میکنم، اما نمیتوانم زیباییشناسی را یاد دهم. یک نقاش وقتی یک پرتره، نقاشی و خط را تولید میکند، زیبایی ملزم به اثر همان زیباییشناختی است.
جواد بختیاری نیز در بخش دیگر این میزگرد، بیان کرد: مخاطب، از چالشهای امروز در عرصه هنر است. مکاتب زیادی در عرصه هنرهای تجسمی، ادبیات، موسیقی شکل گرفت که مکاتب کلاسیک قدمت بیشتری دارد. در این دوران، سوپراستارها بیش از سه یا چهار سال نمیتوانند حضور پررنگی در عرصههای مختلف هنری داشته باشند، چراکه تعداد هنرمندان زیاد و تنوعطلبی در مخاطبان ایجاد شده است. امروزه با رشد اطلاعات و دادهها تعلقخاطر و عشقهای قدیم را نمی بینیم.
وی افزود: شتاب تنوعطلبی مخاطب، هوش و زکاوت بیشتر هنرمند را میطلبد و البته این چالش در همه رشتههای هنری وجود دارد تا جایی که شاهدیم تعلقخاطر و پایداری مخاطب کوتاه شده و در همه امور زندگی انسان امروزی پدیدار شده است.
نادر مشایخی نیز اظهار کرد: ذهن انسان امروز به سمت سرمایهداری میرود، چون سلایق و ذائقه مخاطب از سوی آنها کنترل میشود تا جایی که آنها با ایجاد نیاز، بازار، تجارت و سود خود را با رقابت در این بازار بهدست میآورند. البته در ایران به لحاظ تاریخی، در یک زمان خاص قرار داریم و در چند سال آینده، در این شرایط تغییرات زیادی بهوجود میآید.
این آهنگساز تاکید کرد: این شنونده است که از صدا، جنبه عاطفی میگیرد و آن را به موسیقی تبدیل میکند و موسیقی اگر شنیده نشود، موسیقی نیست.
وی همچنین گفت: در کتاب «زیباییشناسی ناپدیدی» اثر پل ویریلیو آمده: ادراک ناشی از ناپدید شدن ذهن از جسم و غیبت از شرایط تسلط فناوری ارتباطات بر زندگی روزمره انسان امروزی زیباییشناسی ناپدید شدن است. این وضعیت نوع بیماری جامعه اطلاعاتی است که شخص برای زمانی محدود از جسم و زندگی اطراف خود که تحت سلطه رسانه است، دور میشود.
بختیاری با اشاره به کنترل سلیقه مخاطب از سوی نظام سرمایهداری غرب، بیان کرد: ذهن مخاطب شناور شده و از مراکزی که با تشکیلات که فرمان جریانسازی و تغییر در کل جهان را صادر میکنند، پیروی دارد. دلتنگی از هنر امروز رخت بربسته است.
مشایخی نیز در ادامه افزود: ما باید نوع تفکر و لزوم ابزارها و سرمایههایی را که داریم، احساس و کاربرد صحیح آنها را درک کنیم.
وی چالش اصلی در موسیقی را در قدم اول، یعنی تعلیم موسیقی دانست و با اشاره به صحبتهایی از کیهان کلهر – نوازنده کمانچه – که بر این باور بود «تعلیم موسیقی نزد استاد راهنما طی ۱۵ تا ۲۰ سال امکانپذیر است» آموزش موسیقی به مدت دو سال در آموزشگاهها و مراکز آموزشی را قابل تامل دانست.
این رهبر ارکستر تاکید کرد: نیاز نیست موسیقی ایرانی را جهانی کنیم، همین که از شندیدن آن لذت ببریم و الهام بگیریم کافی است. زیاد شدن نوازندگان، بداههپردازی را از موسیقی میگیرد و نت باید طوری باشد که هر نوازندهای در هر جای دنیا از آن سردرآورد.
صالحعلاء – نویسنده و شاعر – نیز با اظهار ارادت نسبت به نادر مشایخی، تاکید کرد: مشایخی صلاحیت دارد درباره موسیقی نظر دهد، چون او رهبر ارکستر سمفونیک ایران بوده و ارکستر شامل تمام سازهاست و سرودهای ملی را با ارکستر سمفونیک مینوازند و به اجرا درمیآورند.
جواد بختیاری – نقاش و خوشنویس – نیز تاکید کرد: هنر خوشنویسی برآمده از جان مردم ایران است. خوشنویسی یک مسیر متعالی را طی کرده که الان این هنر شناسنامه ایران است و خط نستعلیق، بار زیباییشناسی هنر ما را به دوش میکشد و باید روزی برسد که در هر خانهای یک تابلو با خط نستعلیق دیده شود.
او ادامه داد: دوست دارم در جامعهای نفس بکشم که از فعالیتهای خوشنویسی لذت میبرد. گروهی از افراد دلسوز دور هم جمع شدند تا راهکارهای لازم را برای علاقهمندانی که میخواهند آینده مطلوبی برای این هنر ترسیم کنند، بیندیشند.
این خوشنویس افزود: هنرمندان میتوانند با اشاعه زیباییشناسی و هنر خود، نقطه مثبت خوشنویسی و فرصت طلایی پیش روی خوشنویسی ایران را با ارتقای اعتماد به نفس، خلاقیت هنری در حوزه چیدمان، روشها و تکنیکهای نوین در هنر خوشنویسی به مسیر تعالی سوق دهند.
دیدگاهتان را بنویسید