×
×

طبل جنگ در تالار وحدت…

  • کد نوشته: 15105
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۶ام مهر ۱۳۹۰
  • ۰
  • آیین گشایش سومین جشنواره‌ی موسیقی مقاومت، شامگاه ۴ مهر ماه، با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی موسیقی در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سومین جشنواره موسیقی مقاومت با ساز نواگران گروه «عاشیقلار» همراه بود که به سرپرستی عاشیق احمد ملکی، قطعه‌ی «طبل […]

  • آیین گشایش سومین جشنواره‌ی موسیقی مقاومت، شامگاه ۴ مهر ماه، با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سومین جشنواره موسیقی مقاومت با ساز نواگران گروه «عاشیقلار» همراه بود که به سرپرستی عاشیق احمد ملکی، قطعه‌ی «طبل جنگ» را روایت کردند.

    شامگاه گذشته سازهای قوپوز، بالابان و قاوال در تالار وحدت به صدا درآمدند که با آوای آذری عاشیق علی برزگر و عاشیق عیوض سلطان همراه شد.

    همچنین بر اساس قطعه‌ی «جنگی کوراغلو» قصه‌هایی برای حاضران روایت شد. آن‌ها در اشعارشان تاکید ‌کردند که تفنگ عاشق ساز آن‌ها و گلوله‌هایشان ترانه‌هایشان است.

    پس از اجرای گروه عاشیقلار امیر احمدی ـ مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ پیام سیدمحمد حسینی را برای حاضران قرائت کرد.

    حسینی در این متن خطاب به شهدا در هفته دفاع مقدس آورده : هیچ کس نیست که آن سوز، که در جبهه به پا می کردید، برده باشد از یاد!

    هیچ کس نیست که کتمان بکند آن همه خلسه و آن جذبه کاز نای شما بر می‌خاست، کلام و آهنگتان گویی از دلی اندیشمند مایه بر می‌گرفت که آنگونه، هم دل ها را هم جان ها را به آتش ایمان در می‌گرفت.

    فقط از سری سودایی نبود وادلی شیدایی! نه کلام این سری بود و نه آهنگ سرسری

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری اضافه کرده : کیست که نداند آنان که شاهد پر پر شدن گل‌های خوشرنگ و بوی گلستان معرفت انقلاب بودند و تازه رستگان گلزار خمینی کبیر (ره) نمی‌توانستند از نغمه سرایی بازمانند که ناگزیر می‌بایست با رقص خون، هم آواز مانند! هر کس به طریقی سخن از عشق بگوید! جمعی به خون، جمعی به خونابه‌ی دل که همانا شعر است و جمعی به زخمه زدن بر دل و خونین دل شدن و آهنگی به جاودانگی سپردن و تمامی آن‌ها رشحه‌ای از رشحات مقاومت است.

    سیدمحمد حسینی در این یادداشت تاکید کرد: «جشنواره ملی موسیقی مقاومت» را به فرصتی برای احیا فرهنگ مقاومت با آهنگ سلحشوری مبدل نمایید. از تمامی گردانندگان این جشنواره ارزشمند سپاسگزارم و امیدوارم به زودی شاهد تحولی عظیم در اهداف این جشنواره باشیم.

    اجرای گروه «رسالات» از کشور لبنان نیز بخش دیگری از این مراسم بود، که با صدای مردم لبنان پیام مقاومت را به آن‌هایی که خواستار آشنایی با جامعه ی مقاوم هستند، می‌رساند.

    سپس حمید شاه آبادی ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ بیان کرد: با دو سال سابقه‌ای که این جشنواره در کرمانشاه داشت، تلاش کردیم جشنواره سوم را با گام محکم‌تری آغاز کنیم و تهران هم در این جشنواره سهیم باشد. سعی داریم آن چه در شان موسیقی مقاومت هست ادا کنیم و کارهای دیگری هم باید انجام شود که البته راه زیادی در پیش داریم.

    شاه آبادی خطاب به ستاد برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت گفت: از دوستان می‌خواهم جشنواره آینده را با دقت بیشتر و تلاش مضاعف برگزار کنند.

    او یادآور شد: موسیقی در جهان دستخوش استفاه ابزاری است امروز جهان غرب از موسیقی برای خراب کردن ملت‌ها و برای به فراموشی سپردن روحیه‌ی حقیقت جویی استفاده می‌کند. برای همین است که امشب موسیقی مقاومت و نه موسیقی دفاع مقدس برگزار می‌کنیم.

    وی افزود: این جشنواره همه اندیشه‌های حقیقت طلب را در بر می‌گیرد که ندای مقاومت در جهان اسلامی را به گوش می‌رساند.

    شاه آبادی موسیقی را ابزاری برای انتقال پیام‌هایی بی بدیل دانست و تاکید کرد: موسیقی مقاومت معطوف به یک محدودیت صوتی نیست. لالایی‌ هم برای از غفلت درآمدن خواب زدگان نیست. موسیقی مقاومت بانگ بیداری است. موسیقی مقاومت زنگی است که غافلان را هوشیار و گوش استعمارگران را کر می‌کند.

    معاون امور هنری در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: از این موسیقی با چنین اقتداری، انتظاری است که از سایر آواهای موسیقی چنین انتظاری را نباید داشت.

    او با بیان این که پیام بیداری می‌تواند با زبان موسیقی منتقل شود تصریح کرد: موسیقی مقاومت، صدای حقیقت‌طلبی است و نه فقط امسال بلکه باید درسالهای پیش رو به موسیقی مقاومت بپردازیم.

    شاه‌آبادی از مدیر مرکز موسیقی درخواست کرد: جشنواره‌ی موسیقی فجر را در بخش بیداری اسلامی احیا کنید و از گروه‌های برجسته کشورهای اسلامی در جشنواره‌ی فجر دعوت شود، تا شاهد تلاش دیگری از این دست باشیم.

    به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه سومین جشنواره موسیقی مقاومت اعضای ستاد برگزاری این جشنواره به همراه محمد سریر رییس هیات مدیره خانه موسیقی و استاد پور تراب برای تقدیر از ۵ نفر از هنرمندان عرصه موسیقی مقاومت بر روی سن آمدند.

    در این بخش سید جلال محمدیان (خواننده)، فرشید حفظی فرد (نوازنده ابوا)، رحیم بقایی (صدابردار)، احمد عزیزی (خواننده)مورد تقدیر قرار گرفتند.

    سامان بهشتی نیز به نیابت از پدرش زنده یاد امیر بهشتی ـ آهنگساز و نوازنده ترمپت ـ تقدیر شد و در سخنانی گفت: ممنونم که به خانواده ما دلگرمی می‌دهید و خوشحالم که فرزند امیر بهشتی هستم که خاطراتش همیشه به نیکی گفته می‌شود. پدر من رزمنده نبود اما نت‌ها را طوری کنار هم می‌گذاشت که باعث انرژی دادن به رزمندگان می‌شد.

    این مراسم با اجرای گروه مهرآوانوا به سرپرستی مجید اخشابی به پایان رسید.

    اخشابی ضمن اظهار خرسندی از برگزاری چنین جشنواره‌ای، قطعاتی را از جمله همراز، گمگشته، بنده نواز و … را با کلامی از مولانا و علی معلم برای حاضران خواند.

    به گزارش ایسنا، سومین جشنواره موسیقی مقاومت تا هفت مهرماه در کرمانشاه برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=15105
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *