×
×

آهنگساز شهیر ژاپن در انتظار کنسرت در تهران

  • کد نوشته: 15036
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۳ام مهر ۱۳۹۰
  • ۳ دیدگاه
  • هرچند این روزها برخی موسیقیدانان داخلی با محدودیت‌ها و دشواری‌هایی روبه‌رو هستند، اما به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درها را به سوی موسیقیدانان خارجی که ایرانی‌ها از آنها «خاطره» دارند، باز کرده است

  • پرویز براتی: «باز شدن درها برای حضور خوانندگان و نوازندگان خارجی در ایران.» این عبارت، به‌خوبی توصیف‌گر شرایط فعلی موسیقی در ایران است. هرچند این روزها برخی موسیقیدانان داخلی با محدودیت‌ها و دشواری‌هایی روبه‌رو هستند، اما به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درها را به سوی موسیقیدانان خارجی که ایرانی‌ها از آنها «خاطره» دارند، باز کرده است. بعد از حضور ناموفق کریس دی‌برگ خواننده ایرلندی در ایران و حواشی مربوط به آن، ابتدا خبر حضور ریچارد کلایدرمن نوازنده فرانسوی منتشر شد و حالا خبر می‌رسد که ماسانوری تاکاهاشی معروف به «کیتارو» درصدد اجرای کنسرت در ایران است. کیتارو در گفت‌وگو با «شرق»، از علاقه‌اش به ایران گفت و اینکه قصد دارد در آینده نزدیک به تهران سفر کند: «اگر این شانس را پیدا کنم که به ایران سفر کنم، قطعا برای پاسداشت صلح روی صحنه خواهم رفت و خواهم خواند.» این آهنگساز و نوازنده ژاپنی که از آشنایی وسیع ایرانی‌ها با آثارش هیجان‌زده شده بود، در مورد احساس خود نسبت به دوستدارانش در ایران اضافه کرد: «مشتاقانه در پی ملاقات با دوستدارانم در ایران هستم و امیدوارم بعد از کنسرت‌های ژاپن این اتفاق میسر شود.» همچنین شرکت موسیقی دومو (Domo) که ناشر اختصاصی آثار کیتاروست، در تماس خبرنگار شرق، در مورد حضور خواننده و نوازنده مشهور ژاپنی در ایران اعلام کرد: «کیتارو در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر ۲۰۱۱ (شهریور، مهر و آبان ۱۳۹۰) در ژاپن یک تور بزرگ موسیقی دارد، بنابراین حضور او در ایران مربوط به زمان‌های یاد شده نیست؛ با این حال آقای کیتارو در انتظار روی صحنه رفتن در ایران است و در تماس با ما گفته برای دیدار با مخاطبان ایرانی لحظه‌شماری می‌کند. فکر می‌کنیم سال ۲۰۱۲ کیتارو در ایران خواهد بود.»

    بنا به جدول برنامه‌های آینده کیتارو که در وب‌سایت رسمی او درج‌شده، این خواننده و آهنگساز ماه آینده میلادی در تالار کنسرت تویوتای ژاپن روی صحنه می‌رود و بعد از آن آبان‌ماه به عنوان میهمان ویژه در فستیوال «اوکارینا» در منطقه کاناگاوا در جنوب ژاپن به اجرای برنامه می‌پردازد. این خواننده همچنین در ششم نوامبر در شهر کیوتو ژاپن روی صحنه خواهد رفت. کیتارو که هم‌اکنون برای اجرای کنسرت‌هایش در ژاپن به سر می‌برد، مقیم شهر سبا تسویل در شمال سان‌فرانسیسکو است. او که متولد چهارم فوریه ۱۹۵۳ در شهر تویوهاشنی ژاپن است، در ایران طرفداران زیادی دارد. او اولین‌بار با آلبوم «جاده ابریشم» سر زبان‌ها افتاد. این آلبوم تنها در ایران با استقبال روبه‌رو نشد، چراکه در سال ۱۹۸۶ با استقبال جهانی روبه‌رو شد. جاده ابریشم، موسیقی‌ای بود برای مستندی ژاپنی که به مدت پنج سال در تلویزیون به نمایش درآمد. کیتارو در سال ۸۷میلادی به دنبال استقبال از آلبوم جاده ابریشم، با همکاری موسیقیدانانی چون جان اندرسون و میکی هارت آلبوم مطرح «نور روح» را عرضه کرد که حدود ۱۰میلیون کاست از آن فروخته شد و در ایران هم با استقبال زیادی روبه‌رو شد. از دیگر آلبوم‌های کیتارو که در ایران با استقبال مواجه شده می‌توان از «ماندالا» یاد کرد. ناشر این آلبوم در ایران، شرکت «جام‌جم» بود. کیتارو در کنار محبوبیت جهانی، جایزه معتبر گرمی (Grammy) را که به اسکار موسیقی شهرت دارد بابت موسیقی فیلم «بهشت و دوزخ» (ساخته اولیور استون) از آن خود کرده است. این جایزه سال ۱۹۹۴ به او اعطا شد. این خوانند همچنین جایزه مطرح گلدن‌گلوب را برای یکی از آهنگ‌های خود دریافت کرده است. فهرست افتخارات کیتارو در سطح بین‌المللی فراتر از اینهاست. او تاکنون بیش از ۳۰آلبوم منتشر کرده که بسیاری از آنها جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند. برای نمونه، آلبوم «نور روح» او تنها در آمریکا حدود دو میلیون نسخه فروش داشته است. او بسیاری از آثار خود را در یکی از کوهپایه‌های ژاپن ساخته و نواخته است. از نکات جالب توجه درباره او این است که کمتر کسی او را با نام اصلی‌‌اش ماسانوری تاکاهاشی می‌شناسد. نام «کیتارو» که یک شخصیت کارتونی تلویزیون است در همان اوایل فعالیت‌های حرفه‌ای از سوی دوستانش بر او نهاده شد.

    روی صحنه رفتن این خواننده و آهنگساز در ایران قطعا با استقبال وسیعی روبه‌رو خواهد شد. البته جزییات سفر او هنوز منتشر نشد، اما با توجه به آنکه ایرانی‌ها آبان‌ماه شاهد روی صحنه رفتن ریچارد کلایدرمن در تهران خواهند بود، می‌توان امیدوار بود که کیتارو در ماه‌های بعد از آن میهمان ایران خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=15036
       
    برچسب ها كيتارو

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *