×
×

صهبائی: آن قدر در اروپا پول درآورده‌ام که ارکستر مجلسی ایران را به راحتی سرپا نگه دارم

  • کد نوشته: 147006
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۴ام تیر ۱۳۹۶
  • ۰
  • منوچهر صهبائی رهبر ارکستر مجلسی ایران می‌گوید ۳۵ سال در بالاترین سطح کاری در اروپا فعالیت کرده‌ام و خوشبختانه آن قدر یورو و فرانک و پوند گرفته‌ام که می‌توانم تا چندین سال ارکستر مجلسی ایران را سرپا نگه دارم. صبح امروز یکشنبه چهارم خرداد نشست خبری ارکستر مجلسی ایران به رهبری پروفسور دکتر منوچهر صهبائی […]

    صهبائی: آن قدر در اروپا پول درآورده‌ام که ارکستر مجلسی ایران را به راحتی سرپا نگه دارم
  • منوچهر صهبائی رهبر ارکستر مجلسی ایران می‌گوید ۳۵ سال در بالاترین سطح کاری در اروپا فعالیت کرده‌ام و خوشبختانه آن قدر یورو و فرانک و پوند گرفته‌ام که می‌توانم تا چندین سال ارکستر مجلسی ایران را سرپا نگه دارم.

    صبح امروز یکشنبه چهارم خرداد نشست خبری ارکستر مجلسی ایران به رهبری پروفسور دکتر منوچهر صهبائی با حضور او و همسرش منیژه صهبائی مدیر برنامه این ارکستر در تالار وحدت برگزار شد.

    منوچهر صهبائی در نشست خبری تازه‌ترین کنسرت این مجموعه موسیقایی با اشاره به جزییات این برنامه گفت: «من مدتی است که اغلب اوقاتم را در تهران می‌گذرانم و فقط برای انجام کارهای ضروری به اروپا می‌روم. در سال‌های اخیر بارها از طرف نوازندگان ایرانی پیشنهاد شده است که در صورت امکان ارکستری جدید تاسیس کنم اما با توجه به این که پیش از تشکیل چنین مجموعه‌ای باید به چگونگی پرداخت حقوق و مزایا هر یک از نوازندگان فکر کرد در موردش تردید داشتم.»

    صهبائی ادامه داد: «یک سال‌و‌نیم پیش به پیشنهاد همسرم منیژه صهبائی که مدیر برنامه‌هایم هم هست، تصمیم گرفتیم ارکستری مجلسی راه بیاندازیم و به رپرتوارهایی بپردازیم که کمتر اجرا شده است.»

    صهبائی تصریح کرد: «اولین مسئله برای من مشخص بودن منابع مالی‌ام و قابل اتکا بودن آن و دومین مسئله پیدا کردن نوازندگانی بود که از بهترین‌ها باشند. تعریف بهترین‌ها هم از دید من علاقه‌مندی و تعهد است.»

    او افزود: «ارکستر مجلسی یعنی ارکستری کوچک که به اجرای قطعات کلاسیک جهانی می‌پردازد و تعداد اعضایش می‌تواند از دو تا ۱۲ نفر باشد که در این صورت گروه موسیقی مجلسی می‌نامندش و حتی می‌تواند در سالن یک خانه هم اجرا داشته باشد. این تعداد وقتی از ۱۰، ۱۲ نفر بالاتر رود تبدیل به ارکستر می‌شود. تعداد نوازندگان ارکستر مجلسی ایران به رهبری من ۲۱ نفر است که می‌تواند تا ۴۰ نفر هم بالا برود ولی استاندارد همان ۱۲ تا ۲۱ است.»

    رهبر ارکستر مجلسی ایران با اشاره به قطعات اولین کنسرت این مجموعه که روزهای هشتم و نهم تیر در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود، توضیح داد: «ما یکی از قطعات معروف موسیقی باروک اروپا (ایتالیا) را اجرا خواهیم کرد به نام «چهار فصل» از ویوالدی که معمولا در چهار کنسرتو ویولن به صورت پشت سر هم اجرا می‌شود و در کنسرت‌ها یا به وسیله سولیست‌ها (تک نوازها) اجرا می‌شود یا هر فصل جدا جدا.»

    او ادامه داد: «کاری که ما کرده‌ایم این است که چهار سولیست که از نوازندگان ارکستر هم هستند این کار را انجام خواهند داد. یعنی در داخل ارکستر ساز می‌زنند و هر موقع نوبت‌شان شد در جایگاه سولیست قرار می‌گیرند و این دشوار است چون آدم‌ها یا سولیست‌اند یا نوازنده ارکستر.»

    صهبائی در مورد قسمت دوم کنسرت هشتم و نهم تیر ارکستر مجلسی ایران هم گفت: «در قسمت دوم نیز سوئیت پرژینت (پرگینت) و سوئیت هولبرگ از ادوارد گریک آهنگساز دوره رمانتیک نروژ، اجرا خواهد شد.»

    او درباره قراردادهای نوازندگان این ارکستر نوپا هم گفت: «من از اولین جلسه‌ای که با نوازندگان برگزار کردم با همه آن‌ها قرارداد رسمی بستم و مشخص کردم که چند جلسه تمرین و چند نوبت اجرا خواهیم داشت و مبلغ دریافتی چقدر است. البته که نباید از این مجموعه توقع یک ارکستر چند ساله را داشت چرا که ارکستر مجلسی ایران تازه می‌خواهد متولد شود و اگر به این چشم به آن بنگرید مشکلی وجود نخواهد داشت.»

    رهبر سابق اکستر سمفونیک تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که تامین بودجه ارکستر مجلسی ایران به صورت کاملا شخصی انجام گرفته توضیح داد: «من ۳۵ سال در بالاترین سطح کاری در اروپا فعالیت کرده‌ام و خوشبختانه در این مدت آن قدر درآمدم زیاد بوده و یورو و فرانک و پوند گرفته‌ام که می‌توانم به راحتی تا چندین سال ارکستر مجلسی ایران را سرپا نگه دارم. در واقع می‌خواهم پولی را که از کار با ارکسترهای اروپایی درآورده‌ام صرف موسیقی در کشور خودم کنم.»

    صهبائی ادامه داد: «مهمترین مشکل من در فضای فعلی موسیقی کشورمان، فقدان برنامه‌ریزی طولانی مدت و نبود سیستمی برای تربیت نوازندگان خوب برای حضور در ارکستر است و امیدوارم بتوانم سطح نوازندگی در ایران و تخصص و مهارت در این زمینه را ارتقا بخشیم.»

    این نوازنده ساز ابوا ادامه داد: «ما از ابتدا برای هر فصل از سال یک کنسرت در نظر گرفتیم اما با توجه به مشکلاتی که در زمینه برنامه‌ریزی تالارهای اجرا به وجود آمد مجبور شدیم برنامه فصل بهار را به تابستان منتقل کنیم و اجرای‌مان به روزهایی افتاد که هیچ کس تهران نیست. (به شوخی) دیگران فکر کردند این زمان به درد نمی‌خورد و به همین دلیل به ما دادندش. هر چند امیدواریم این کنسرت، برنامه اول و آخرمان نباشد.»

    منیژه صهبائی مدیر اجرایی ارکستر مجلسی ایران هم در این نشست با اشاره به اهداف تشکیل این ارکستر از ارائه موسیقی جهانی علمی و جدی یاد و بر استفاده از آثار آهنگسازان معتبر جهانی و ایرانی تاکید کرد. او تصریح کرد: «اگر آثار آهنگسازان ایرانی هم به دست‌مان برسد قطعا از آن استقبال خواهیم کرد.»

    او افزود: «طی سال‌های اخیر موضوعی باب شده است و آن این که نوازندگان هر وقت دلشان می‌خواهد سر تمرین می‌آیند و هر وقت دلشان نمی‌خواهد نمی‌آیند. چون یا سرشان شلوغ است و چند جای دیگر هم تمرین دارند یا پول کمی می‌گیرند سَرسَری برخورد می‌کنند. من بسیار خوشحالم که در ارکستر مجلسی ایران دوستانی همراه ما هستند که نظم و همکاری بسیار شایسته‌ای با بدنه ارکستر دارند و امیدوارم این فضا برای نوازندگان ما تبدیل به یک فرهنگ شود.»

    مدیر اجرایی ارکستر مجلسی ایران در پایان توضیح داد: «همسرم منوچهر صهبائی از سال‌ها پیش پروژه‌ای را به نام «برای ایرانم» آغاز کرد که در آن آثار آهنگسازان ایرانی در خارج از کشور ضبط و با وجود تمام فشارها توسط ارکسترهای خارجی اجرا شد. او در قالب این پروژه بود که تحقیقات بسیاری وسیعی درباره ارکستر سمفونیک انجام داد و در این زمینه بانک اطلاعاتی بسیار گسترده‌ای تدوین کرد و حالا تاسیس ارکستر مجلسی ایران در ادامه پروژه «برای ایرانم» است که امیدوارم سرنوشت خوبی داشته باشد.»

    اولین کنسرت ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبائی ساعت ۲۱:۳۰ روزهای هشتم و نهم تیر در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=147006
       
    برچسب ها منوچهر صهبائی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *