×
×

کتاب فصل “مقام موسیقایی” منتشر شد

  • کد نوشته: 14698
  • شادروان موسوي
  • چهارشنبه, ۲۳ام شهریور ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • جلد دوم وسوم مقام موسیقایی، نخستین کتاب فصل در ایران، با موضوع ویژه «موسیقی مدرن» تولید مرکز موسیقی حوزه هنری، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد …

  • جلد دوم وسوم مقام موسیقایی، نخستین کتاب فصل در ایران، با موضوع ویژه «موسیقی مدرن» تولید مرکز موسیقی حوزه هنری، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

    به گزارش ایلنا، این فصل نامه که شماره دوم و سوم جدید آن بصورت پیوسته منتشر شده، با یاداشتی از علی‌رضا مشایخی به‌عنوان پیش درآمد آغاز شده است. «سنت مدرنیزاسیون» نیزعنوان یادداشتی است که سهراب حسینی به عنوان دبیر ویژه‌نامه این شماره برای کتاب فصل«مقام موسیقایی» نوشته و درآن به موضوع مسئله مدرن بودن نیست، معاصر بودن است؛ پرداخته است.

    این نشریه در۲۲ فصل گردآوری شده و مطالبی با عناوین «تقابل موسیقی مشرق و مغرب»، «تجزیه و تحلیل موومان اول سمفونی شماره ۵اثردمیتری شستاکویچ»، «اریک ساتی، نخستین موسیقی دان مدرن»، «تحلیل و نوآوری‌های شاکون» در فهرست آن آمده و علاوه بر این، به آهنگسازان موسیقی مدرن جهان هم اشاره شده است.

    یکی ازمطالب و مقالات این کتاب فصل، مصاحبه با علیرضا مشایخی، آهنگساز شناخته شده کشوراست. مشایخی که در شورای علمی فصل نامه و نیزشورای عالی مرکز موسیقی حوزه هنری حضور دارد، در این مصاحبه درباره مقولاتی چون نگاه فلسفی در موسیقی و آهنگ‌سازی موسیقی الکترونیک صحبت کرده و به سوالات مطرح شده در این موضوعات بطور مفصل، به عنوان یک نیاز واقعی درجامعه دانشگاهی پاسخ گفته است.

    درمقدمه این کتاب فصل و درتوضیح مطالب پیش روی خوانندگان آورده شده است:”درابتدای این شماره پیش نویسی تهیه شدتا طرح جامعی جهت پرداختن به تمام زوایای پنهان و پیدای موسیقی مدرن در ایران وجهان دست دهد.”در این شماره ، به منظور هر چه علمی ترشدن محتوای مجله، بیش از نیمی از شورای نویسندگان مقام موسیقایی را متخصصین خارجی تشکیل می‌دهند.”

    این شماره مجله مقام موسیقایی مجموعا دردو جلد ۶۰۰ صفحه ای با صاحب امتیازی حوزه هنری، مدیرمسئولی محسن مومنی شریف و سردبیری رضا مهدوی و اعضای تحریریه همچون: پرفسور رابرت گلوک، پرفسورآلبرت ساسمان، اشکان خمسه پور، رضا صابونی و سهراب حسینی منتشرشده است.

    در شورای علمی کتاب فصل «مقام موسیقایی» اساتیدی همچون مجید کیانی، احمد پژمان، علیرضا مشایخی ، شاهین فرهت و محمدرضادرویشی حضوردارند.

    https://musiceiranian.ir/?p=14698
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *