×
×

آهنگساز گروه«شمس»

  • کد نوشته: 14655
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۳ام شهریور ۱۳۹۰
  • ۰
  • تهمورس پورناظری آهنگساز گروه «شمس» گفت: «عنوان هنر اسلامی همان هنر ایرانی پس از ورود اسلام به ایران است و پس از اسلامی شدن فرهنگ ایرانی شاهد تغییراتی در معماری و موسیقی ایرانی بودیم؛ به‌خصوص در حوزه معماری ایرانی شاهد تغییرات عجیبی بودیم.» وی ادامه داد: «هنر اسلامی در زمینه موسیقی به پیش و پس […]

  • تهمورس پورناظری آهنگساز گروه «شمس» گفت: «عنوان هنر اسلامی همان هنر ایرانی پس از ورود اسلام به ایران است و پس از اسلامی شدن فرهنگ ایرانی شاهد تغییراتی در معماری و موسیقی ایرانی بودیم؛ به‌خصوص در حوزه معماری ایرانی شاهد تغییرات عجیبی بودیم.»
    وی ادامه داد: «هنر اسلامی در زمینه موسیقی به پیش و پس از اسلام در ایران تقسیم می شود؛ زیرا پس از اسلام شاهد رواج نوعی خاص از موسیقی و معماری در ایران بودیم. موسیقی ایرانی پس از اسلام دچار تغییرات زیادی نشد زیرا موسیقی ایران را آیین ها و معنویات تشکیل می داد اما در دوره قاجار به دلیل محدودیت های موجود در موسیقی، نوعی از موسیق درباری شکل گرفت.»
    این آهنگساز اظهار کرد: «موسیقی درباری دوران قاجار، موسیقی فلسفی و با شأنی بود و به هیچ وجه تشابهی با تعاریف موسیقی های مبتذل درباری ندارد اما این نوع از موسیقی پشتوانه مذهبی و آئینی نداشت.»
    وی در ارتباط با موسیقی اسلامی گفت: «موسیقی اسلامی به شکل «باید» وجود ندارد زیرا زمانی ما           می توانستیم از موسیقی اسلامی صحبت کنیم که یک نوع از موسیقی در تمامی کشورهای اسلامی وجود داشت اما این امر وجود ندارد و ما تنها یک نوع موسیقی داریم که پس از ورود اسلام به ایران، اسلامی و ایرانی شده است.»
    پور ناظری موسیقی موجود در مجالس تعزیه را بیانگر عواطف و احساسات اسلامی موجود در موسیقی دانست و افزود: «موسیقی به کار گرفته شده در مجالس تعزیه تغییر شکل یافته سوگواری‌های اسلامی است که به بیان مجالس سوگواری تشییع می پردازد.»
    وی ادامه داد: «موسیقی تعزیه بسیار عمیق و عجیب است اما متاسفانه توجه باید به ترویج و احیاء نوع از موسیقی به شکل باید صورت نگرفته است و در تلویزیون و رادیو ما نیز به شکل باید به این نوع از موسیقی غنی پرداخت، نمی شود.»
    آهنگساز گروه«شمس» تصریح کرد: «نغمه های موجود در موسیقی نیز دچار تهاجم فرهنگی شده است. من خود دوره‌ای در موسیقی موجود در تعزیه تحقیق داشتم و متوجه شدم که موسیقی به کار گرفته شده در تعزیه درجه یک و بسیار تاثیر گذار است و تاثیرگذاری آن تنها منوط به ملل مسلمان نمی شود بلکه با افراد مختلف در سایر ملل نیز ارتباط برقرار می کند.»
    پور ناظری در پایان گفت: «متاسفانه به شکل باید به موسیقی سنتی و ایرانی ما «تعزیه» پرداخت و توجه صورت نمی گیرد واز ابزارهای خاص این نوع از موسیقی نیز در اجرای قطعات تعزیه استفاده نمی شود.»
    نخستین جشنواره هنرهای اسلامی «طواف تا ولایت» از ۱۶ تا ۲۴ آبان‌ و در بازه زمانی اعیاد قربان و غدیر به دبیری دکتر “شهرام گیل‌آبادی” در تهران برگزار می‌شود؛ مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۱۵ مهر سال جاری است.

    https://musiceiranian.ir/?p=14655
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *