×
×

لطفی از عشاق ره به شور برد

  • کد نوشته: 1456
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲ام خرداد ۱۳۸۹
  • ۳ دیدگاه
  • سومین اجرا از کنسرت استاد محمد رضا لطفی و گروه های سه گانه شیدا با حضور گروه های همنوازان شیدا و بانوان روی صحنه به پایان رسید. به گزارش روز یک شنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، در شب سوم و پایانی کنسرت محمد رضا لطفی و گروه های سه گانه شیدا دو گروه همنوازان شیدا و […]

  • سومین اجرا از کنسرت استاد محمد رضا لطفی و گروه های سه گانه شیدا با حضور گروه های همنوازان شیدا و بانوان روی صحنه به پایان رسید.
    به گزارش روز یک شنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، در شب سوم و پایانی کنسرت محمد رضا لطفی و گروه های سه گانه شیدا دو گروه همنوازان شیدا و بانوان شیدا به سرپرستی استاد و خوانندگی محمد معتمدی قطعات و آوازهایی در بیات ترک ، کرد بیات، اصفهان و شور نواختند.
    بخش نخست: اجرای گروه همنوازان شیدا
    همنوازان شیدا با ترکیب نوازندگان شب نخست خود به سرپرستی محمد رضا لطفی قطعات جدیدی را که ساخته این استاد موسیقی ایرانی در بیات ترک و کرد بیات بود را نواختند.
    محمد معتمدی در اجرای سوم نیز چون دو اجرای پیشین خود با قدرت ظاهر شد و قطعات و آوازها را به گونه مناسبی اجرا کرد.
    استاد محمد رضا لطفی در این اجرای گروه شیدا بیشتر تکنوازی ها را خود نواخت و جواب آوازها را داد که نشان از هوشمندی او در توجه به خواست مخاطب است.
    در شب های اول و دوم مجموعه برنامه های گروه های سه گانه شیدا استاد خود به بداهه نوازی پرداخته بود و در اجراهای گروهی، بخش تکنوازی ها و جواب آوازها را با اعتمادی قابل توجه به هنرمندان جوانی چون، هوشمند عبادی(نی)، مازیار شاهی(تار)، آریا محافظ(سنتور)، هادی آذرپیرا(عود)،بهاره فیاضی(تار)، ساناز ستار زاده(تار)، نسترن هاشمی(سنتور) سپیده مشکی(سه تار)، نیلوفر حبیبیان(قانون) و فریما موفقی(کمانچه)سپرده بود.
    به همین دلیل شب سوم و پایانی جای خالی خود را – به هر حال او وزنه ای در موسیقی ایرانی است و اجراهای گروه های سه گانه شیدا را عده بسیاری به خاطر حضور و ساز او می آیند- با اجرای تکنوازی ها و جواب آوازها به خوبی هر چه تمام تر پر کرد.
    همنوازان شیدا مانند شب نخست خود با قدرت ظاهر شد و قطعات را به دقت نواخت. پیش در آمد «امید»، ساز آواز در گوشه های در آمد، چهار مضراب « شورآفرین»، آواز در گوشه های داد و شکسته، قطعه دلتنگی در کرد بیات و تصنیف یا دوست مجموعه آوازها و قطعاتی بود که این گروه در بخش نخست اجرا کرد.
    استاد لطفی در جواب آواز مانند ندارد. به نظر نگارنده یکی از برترین و بارز ترین لطف های ساز لطفی – در کنار تمام نکات برجسته ساز او- جواب آوازهای قدر، پخته و حساب شده اوست.
    شب گذشته به زیبایی هرچه تمامتر جواب آواز داد و ثابت کرد که اگر تار شیوه های مختلفی دارد و او نیز یکی از اساتید برجسته یک شیوه تار نوازی است، اما در جواب آواز همچنان در ۳۰ سال گذشته یکه تاز است.

    بخش دوم: اجرای گروه بانوان شیدا

    به جرات می‌توان گفت گروه بانوان شیدا یکی از برترین گروه های موسیقی ایرانی است. هماهنگی، حجم ارکستر و حضور تکنوازان برجسته در این گروه سبب این مهم است.
    اما استاد این بار به همراه گروه همنوازان شیدا “سه تار” نواخت. شور و حالی که در سه تار نوازی او وجود دارد و شیوه مخصوصی که او در نواختن این ساز دارد، حتی در مقایسه با اساتید قدیمی تر او چون، فروتن، عبادی، برومند، در گاهی ، صبا، هرمزی و … مخاطبان را بیشتر به شیوه سه تار نوازی اش معتقد می کند.
    از همه اساتید سه تار نوازی قدیم ایران لحنی در آن هست. حتی از عبادی که به ظاهر از شیوه نوازندگی استاد دور است.
    گاه نیز از سه تار او نغمه دوتار و حالات خاص موسیقی شرق خراسان به گوش میرسد. گمان می کنم سه تار و کمانچه ساز خلوت و تنهایی استاد باشند که این چنین به گوش می رسند.
    در مضراب اول چونان مطلع یک غزل قوی و پرمحتوی سه تار او توجه ها را به خود جلب کرده و مخاطب را مجاب به شنیدن می کند.
    لطفی در لحظه ای که بوجود آوردن آن مختص خود اوست از اصفهان به شور رفت. او متانت شور را با درایت خود به خوبی نشان داد و فضا را عوض کرد.
    اجرای اصفهان در کوک «فا» و شور در کوک «دو» برای یک خواننده کار آسانی نیست، اما معتمدی به خوبی از عهده آن بر آمد و نقاط طلایی صدای خود را نشان داد.
    معتمدی نشان داد که در کنار استاد طی ۴ سال گذشته پیشرفت خوبی کرده است.
    کنسرت گروه های سه گانه شیدا و محمد رضا لطفی با اجرای قطعه پنج ضربی ای عاشقان با پایان رسید و باز هم لطفی ثابت کرد شاگردی خلاق ، امانت دار برای اساتید خود چون برومند و دوامی و استادی کوشا ، هنرمند، باسواد و دلسوزی برای شاگردان خود است.
    گزارش از : علی بهرامی

    https://musiceiranian.ir/?p=1456
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *