×
×

در گفت و گو با روزنامه جام جم

  • کد نوشته: 14491
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۳ام شهریور ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • روزنامه جام جم :دفتر موسیقی ارشاد که هسته اصلی موسیقی کشور است بعد از یک سال و اندی که با سرپرست اداره می شد بالاخره مدیری هنرمند را به خود دید که این اتفاق را شاید بتوان رخداد مهمی درموسیقی کشور به شمار آورد، چرا که تا کنون یک هنرمند موسیقیدان هیچ گاه در سمت […]

  • روزنامه جام جم :دفتر موسیقی ارشاد که هسته اصلی موسیقی کشور است بعد از یک سال و اندی که با سرپرست اداره می شد بالاخره مدیری هنرمند را به خود دید که این اتفاق را شاید بتوان رخداد مهمی درموسیقی کشور به شمار آورد، چرا که تا کنون یک هنرمند موسیقیدان هیچ گاه در سمت مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد نبوده که این انتصاب خود می تواند راهگشای مشکلات هنرمندان این عرصه باشد.

    حمد میرزمانی که از نوجوانی زیر نظر اساتید برجسته به آموزش موسیقی پرداخته، در فاصله زمانی سالهای  ۶۹ تا  ۷۲ رهبری ارکستر بزرگ صدا و سیما را بر عهده داشته ، او همچنین در تمام سالهای فعالیت خود ، ساخت موسیقی ۵۰ فیلم سینمایی، مستند ،کودکان و نوجوانان را در کارنامه هنری خود دارد که از آن جمله می توان به موسیقی فیلم شوکران و سریال کوچک جنگلی اشاره کرد.

    این آهنگساز همچنین چند اثر در فرم پوئم سمفونی نوشته و بیش از ۵۰ اثر با کلام و بی کلام ارکستری را نوشته و تنظیم کرده است.

    او که مدتی قائم مقام مرکز موسیقی صدا و سیما بود از خردادماه امسال به سمت مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد منصوب شد.

    *شما اولین موزیسینی هستید که به  سمت مدیریت دفتر موسیقی ارشاد منصوب شده‌اید با توجه به این مسئله چه خط مشی را برای دفتر موسیقی در نظر گرفته‌اید؟
    در این دوره دو هدف اصلی را در کنار دیگر اهدافم دنبال می کنم که یکی از این اهداف و در واقع مهمترین استراتژی ما حمایت از موسیقی ایرانی ، یعنی موسیقی سنتی ، نواحی و مقامی است که امیدوارم بتوانیم این حمایت را روز به روز گسترده‌تر کرده و بیشتر به آن بپردازیم و بتوانیم جایگاه این موسیقی که ریشه در فرهنگ غنی کشورمان دارد را هر روز ارتقاء بخشیم.
    دومین هدفی که مایلم به آن بپردازیم و امیدوارم موفق شوم ،جایگزین کردن ابتکار عمل به جای موضع انفعالی دفتر موسیقی در خصوص جریانات و شرایط موسیقی است . ما باید با  موضع فعالانه در این عرصه وارد شویم و خیلی ممیزی نداشته باشیم . امیدوار هستیم بتوانیم خطوط فرهنگی‌ای را ترسیم کنیم که تاثیرگذار و راه گشا باشد.
    من حوزه همکاران دفتر موسیقی را خیلی وسیع می‌دانم یعنی در کنار همکاران دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت ارشاد یا حوزه‌های هنری فعال در زمینه موسیقی، ارگانهایی چون نیروی انتظامی، مجلس ، ارباب جراید ، رسانه هاو….وجود دارند که هر کدام از اینها می توانند کمک های زیادی را به موسیقی داشته باشند به عنوان مثال ما باید از مجلس قانون کپی رایت را پی‌گیر باشیم ، از نیروی انتظامی  مسائلی که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در آن دخیل هستند را دنبال کنیم و … شاید بعضی از دوستان این موضوع را یک خواسته  بی‌مورد تلقی کنند. اگر ما بپذیریم که موسیقی یکی از شاخه‌های فرهنگی کشورمان است و از بعد هنری به این مقوله نگاه کنیم، فکر می‌کنم ایده‌ و نظری  که ما مطرح می‌کنیم، فرهنگی است و این فرهنگ یک مقوله عمومی است که در قالب انواع موسیقی تولید،ارائه و عرضه می‌شود و  به همه جا می تواند راه پیدا می کند.
    اگر ما بتوانیم از این دریچه نگاه کنیم که موسیقی یک مقوله فرهنگی است و یکی از شاخه‌های هنر محسوب می شود که جایگاه ویژه‌ای برای خود  دارد ،آن وقت این نظرات  می تواندنمود منطقی یا غیرمنطقی یابد.

    *تاکید شما بر حمایت از موسیقی سنتی و محلی است و این در حالی است که هم اکنون شاهد رشد دیگر انواع موسیقی در کشور هستیم ؟ فکر می کنید با گرایش نسل جوان به موسیقی پاپ بتوان توجه همگان را به سمت موسیقی نواحی و سنتی برد؟

    اگر شرایط به گونه ای باشد که ما با نوع خاصی از موسیقی آشنا شویم طبیعی است که نگاهمان به آن مقوله فرق خواهد کرد. به نظر من اگر ما نگاه کلی جامعه را به سمت موسیقی سنتی ، محلی و مقامی سوق دهیم به نوعی سلیقه مردم را به این سمت می‌کشیم البته ممکن است در کوتاه مدت موفق به این کار نشویم، ولی قطعا در آینده به نتایج خوبی خواهد رسید.

    یکی از حوزه‌های همکاری ما در این زمینه آهنگسازان، خواننده‌ها و نوازنده‌های پاپ هستند. اگر از ابتدا هنرمندان ما به موسیقی، فرهنگ ، آداب و سنن خودشان و داشته‌های فرهنگی و ریشه‌های فرهنگی‌شان بپردازنند قطعا در آموزش و نوع فعا لیت و نیز شیوه ارائه آثارشان تاثیرمی گذارد.

    هنرمندان عرصه پاپ بهتراست به سمت تولید آلبوم‌هایی با مضامین و موضوعات متنوع بروند . چه اشکالی دارد که در کنار ساخت قطعات عاشقانه، آثاری نیز با موضوع مذهبی، ایران، وطن ،مضامین اجتماعی، طبیعی و … ساخته شود .اگر نگاهی به آثار ساخته شده دهه ۷۰ که موسیقی پاپ به صورت جدی نمود پیدا کرد، بیندازیم  متوجه تنوع در مضامین می شویم که البته  تاثیرگذار،زیبا و دلنشین هم بودند اما امروز آثار موسیقایی یکنواخت شده اند.

     یکی از مواردی که باعث ماندگاری و ساخت قطعات زیبا می شود، شعر آن اثر است ، پیشنهادم به دوستان هنرمند استفاده از اشعار قدماست وقتی یک  آهنگساز انواع شعرها را بررسی کند موجب خواهد شد که نگاهش به گنجینه غنی ادبیات کهن،  نقادانه ونتیجه آن آشتی با این هنر باشد.

    به طور کلی در حوزه موسیقی سه عنصر شعر، ساز و خواننده نقش اصلی را ایفا می کنند در یک اثر موسیقی اگر مضمون و کلام خوبی را به کار بگیریم و اجرای سازها در شان هنر موسیقی  و متناسب با فرهنگ ایران باشد و در کنار آن نیز لحن و صدای خواننده مطلوب باشد قطعا با سه فرصت بسیار عالی در ارائه پیام و انتقال آن روبرو هستیم. اما در مقابل  به محض اینکه یک کدام از اینها نباشد این فرصت تبدیل به تهدید می‌شود . بر این اساس ما باید این فرصتها را حفظ کرده و در جهت صیانت از موسیقی گام‌هایی را برداریم چرا که اگر ما کلام خوبی را ارائه دهیم و این کلام در قالب یک موسیقی خوب و متعالی ارائه شود قطعا شاهد پیشرفت روز به روز موسیقی خواهیم بود و از این بابت هم در جامعه انعکاس‌اش بهتر است ،مردم بیشتر اقبال نشان می‌دهند و مسئولین امر با آرامش خاطر و با یک امنیت فرهنگی به این مقوله نگاه می‌کنند .آن زمان می توان همکاری مجامع و ارگانهای مختلف را نیز داشته باشیم.

     *چه سیاستی برای تزریق موسیقی بومی در آثار کلاسیک و سنتی دارید؟

     در موسیقی کلاسیک جهانی آهنگسازان بزرگی چون بارتوک، چایکوفکسی و دیگران بودند که از موسیقی فولکوریک مناطق خودشان استفاده می کردند. در ایران هم همینطور است آقای گریگوریان ،احمد مستان  و یا آهنگسازانی که در حوزه موسیقی کلاسیک جهانی و علمی کار می‌کردند از این موسیقی‌ها استفاده کردند البته این اتفاق در موسیقی پاپ هم دیده می‌شود بسیاری از خوانندگان و آهنگسازانی که در حوزه موسیقی پاپ فعال بودند چه قبل و چه بعد از انقلاب از موسیقی فولکلور استفاده کردند بر این اساس ما تلاش می کنیم در این دوره نیز این اتفاق بیفتد چراکه این روزها وقتی به دیدن یک کنسرت پاپ می‌روید اصلا از موسیقی خودمان و هویت ایرانی هیچ نشانه‌ای را دریافت نمی‌کنید.

    توصیه می کنم هنرمندان توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند و از ملودی های ایرانی و از فضای موسیقی ایرانی استفاده کنند.

    *بخش بین الملل دفتر موسیقی طی سالهای گذشته فعالیت چندانی نداشته است، آیا با حضور شما این بخش همچنان در سکوت به سر خواهد برد؟

    یکی از بخش‌هایی که فعالانه در آن شرکت خواهیم کرد، عرصه بین‌الملل است . در سالهای گذشته واحد بین الملل دفتر موسیقی کار ثابتی داشتنه و تنها به رصد کردن جشنواره‌ها بسنده می کرد، اما من تاکید کردم در این حوزه گنجینه‌ای از اطلاعات مربوط به خوانندگان ،آهنگسازان و نوازندگان کشورهای اسلامی جمع آوری شود تا در مواقع مختلف بتوانیم از حضوراین هنرمندان برای برقراری ارتباطات فرهنگی و تأثیرگذاری فرهنگ های همسودرکشور استفاده نماییم .

    * آیا این اتفاق فقط منوط به جشنواره موسیقی فجر می شود و یا در طول سال نیز شاهد اجراهای گروههای بین الملل در ایران خواهیم بود؟

    مراودات فرهنگی در شکل‌گیری و رشد فرهنگ مؤثر است .ما مایل نیستم دیواری دور خودمان بکشیم و فقط کارهای خودمان را اجرا و در نهایت از آنها تعریف کنیم .قطعا یکی از مواردی که نیاز به فعال شدن دارد، دعوت از گروه‌های بین‌المللی است. درواقع  گروههای خارجی با حضورشان در ایران علاوه بر ارائه موسیقی‌شان، با شرایط اقلیمی ، فرهنگ و میراث فرهنگی ایران آشنا خواهند شد که خود باعث اشاعه فرهنگ ایرانی در دیگر کشورها می شود چرا که خود این هنرمندان مبلغین ما محسوب می‌شوند .از سویی دیگر اجرای این گروهها در ایران هنرمندان ما را در ارائه آثارشان تشویق می کند و تاثیر بسزایی در نوع نگاهشان دارد.

    *با توجه به این مراوده فرهنگی چه برنامه ای  برای اجرای گروههای ایرانی در خارج از کشور دارید؟

     گروههای ایرانی طی سال خصوصا در ایام عید نوروز توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات به خارج از کشور اعزام می‌شوند . البته برخی گروهها را نیز ما برای اجرا در جشنواره ها

    می فرستیم، اما مشکل اصلی مان کمبود بودجه است، اگر در این زمینه دستمان باز باشد ، می‌توانیم گروه‌های بیشتری را بفرستیم.

    *سالهای پیش حضور هنرمندان نواحی در جشنواره های خارجی  بسیار پررنگ بود به طوری که حاج قربان سلیمانی با اجرایش در جشنواره های خارجی به داخل و خارج از کشور معرفی شد ولی در سالهای اخیر چنین اتفاقی نیفتاده ، سیاست دفتر موسیقی در این دوره چگونه است؟

    ما همین سیاست موثررا دنبال می‌کنیم .ان شاء الله بتوانیم گروههای موسیقی محلی و مقامی را به خارج اعزام کنیم.

    -*جشنواره موسیقی نواحی امسال در حالی برگزار شد آقای نصراشرفی دبیر جشنواره یک  برنامه‌ریزی سه ساله را اعلام کرد آیا  با تغییر مدیریت و آمدن شخص شما این برنامه‌ریزی تغییر خواهد کرد؟

     من مخالفتی  با برنامه ایشان ندارم چرا که  با  دبیرمحترم جشنواره امسال هماهنگ هستم و از آنجایی که  با هیچ کس مخالفت نمی‌کنم، از برنامه‌ ایشان حمایت می‌کنم.

    *یکی از دغدغه های شما ساخت قطعاتی برای ارکستر سمفونیک و ملی است ، با گذشت دو ماه از حضورتان در سمت مدیرکلی دفتر موسیقی ارشاد چه اقداماتی در این خصوص انجام داده اید؟

    هم اکنون آهنگسازان ما در طول سال چند سمفونی می سازند که این خود  یک حرکت فرهنگی مثبت است وباید ادامه یابد. ما نیز در این راستا ساخت چند اثر را به دوستان آهنگساز سفارش داده ایم، اما من معتقدم که در کنار آثار بزرگ سمفونی قطعات کوتاه نیز باید برای ارکسترموسیقی ملی و ارکسترسمفونیک خلق شود .با این اقدام موجی بین هنرمندان ایجاد خواهد شد و بواسطه آن ، هنرمندان رشته های دیگر از جمله ترانه سرا، خواننده و نوازنده نیز درگیر کار می شوند.

    به  طور کلی تمرکز ما بیشتر بر ساخت قطعات کوتاه است .اجرای چنین قطعاتی در ارکسترها، تنوع ایجاد می کند ، هر قطعه ای که توسط یک آهنگساز به خصوص ساخته شود بواسطه نگاه هنری آهنگساز، شاعر و لحن صدای خواننده از رنگ آمیزی خاصی برخوردار است و این خود می تواند در تنوع و رنگ آمیزی ارکستر موثر باشد.

    برای رسیدن به این هدف با آهنگسازان وارد مذاکره شده ایم و مقدمات کار را فراهم کرده ایم.ناگفته نماند که این هدف تنها مختص ارکستر ملی و سمفونیک نیست و گروه کر دفتر موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. درواقع هدف ما بر این است که گروه کر دفتر موسیقی که تا کنون با ارکستر سمفونیک یا بعضا باارکسترموسیقی ملی به روی صحنه رفته است به صورت مجزا کنسرتهایی را برگزار کند. بر این اساس تصمیم داریم از آثار احمد مستان که در زمینه موسیقی فولکلور است برای اجرا با گروه کر بهره ببریم ؛ آقای مستان آثار زیادی به شکل ۴ صدایی برای گروه کر تنظیم کرده که اجرای دوباره این قطعات، تاثیرات فرهنگی زیادی دارد و تکرارشان موجب فراگیری و تثبیت در ذهن انسان می‌شود.برای عملی شدن این اجرا صحبتهایی را با آقای کاظم‌زاد رهبر گروه کر دفتر موسیقی داشته ایم و ایشان هم پی‌گیر موضوع هستند. البته اجرای پایان نامه های دانشجویی نیز توسط این ارکسترها از جمله اهداف ماست. ما با صحنه ای کردن این آثار می خواهیم آهنگسازان جوان با بازخوردهای مردمی روبرو شوند و نقدها و عکس العمل ها را ببیند تا این تجربه برای ساخت آثار بعدی شان راهگشا باشد.

    *ارکسترموسیقی ملی وارکستر سمفونیک سالهاست که فعال هستند اما هیچ آرشیوی از آثار اجرایی این ارکسترها وجود ندارد ، آیا در آینده این دو ارکستر آرشیوی خواهند داشت تا رهبرانارکستر بتوانند از آن استفاده کنند؟

    بله قطعا.ایجاد آرشیو برای این دو ارکستر  یکی از برنامه‌های ماست به گونه ای که بازنویسی  نتها و پارتیتورهایی که به مرور زمان کیفیت خودشان را از دست داده‌اند ،ورق‌هایی  که از بین رفته اند و بعضا نتهایی که کمرنگ شده و ناخوانا هستند را در دستور کار قرار دادیم . قرار است با نرم‌افزاری که  قابلیت نت‌نویسی و چاپ دارد این کار را انجام دهیم . ضمن اینکه این نرم‌افزار‌ها قابلیت آرشیو دارند و می توانیم هر زمانی که نتها گم شوند و به هر دلیلی قابل استفاده نباشند از آن نسخه قبلی که نرم‌افزار دارد، استفاده نماییم.

    *با توجه به غنی بودن آرشیو اجراهای تالار وحدت و دفتر موسیقی ارشاد تا کنون موزه ای دایر نشده  که همه این منابع موسیقی را در خود جای دهد، آیا در دوره ریاست شما موزه ای تاسیس خواهد شد که مورد استفاده پژوهشگران و دانشجویان قرار گیرد؟

    برنامه برتاسیس موزه جدید نیست بلکه تلاش داریم موزه صبا که زیر مجموعه دفترموسیقی است را گسترش دهیم . موزه صبا تا کنون با توجه به کمبود بودجه و مشکلات مالی توسط آقای شبابی سرپا ایستاده است. یکی از طرح های بنده  گسترش این موزه است.
    مکان موزه محدود و ساختمان قدیمی است و شرایط خوبی ندارد که باید به آن رسیدگی کرد که البته مستلزم بودجه خوبی برای بازسازی است همچنین موزه صبا خیلی کوچک است و فضایی برای گسترش و برگزاری برنامه ها ندارد اما اگر ما بتوانیم چند ساختمان اطراف موزه را خریداری و آنها  را با موزه یکی کنیم می توانیم  یک فضای مناسب را ایجاد کنیم  که برای دانشجویان و هنرمندان موسیقی ،پاتوقی برای مذاکره و تبادل اطلاعات باشد.درواقع می توان با گسترش فضای موزه بخش دوران معاصر را اضافه و  نمایشگاه ساز و موسیقی و همچنین کنسرتهای موسیقی برگزار کرد.اگر ما به جایی برسیم که در موزه استاد صبا سالن آمفی تئاتربرای برگزاری مراسم داشته باشیم به نتیجه مطلوبی رسیده ایم .

    البته من نمی دانم چه زمانی این هدف عملی می شود اما در دفتر موسیقی ارشاد این دغدغه وجود دارد و امیدوارم بتوانم آن را عملی کنم.

    *آرشیو دفتر موسیقی چه قدر غنی است تا به شکل کتابخانه و موزه دربیاید باشد؟

    آرشیو خوبی است به گونه ای که آثاری از دهه ۶۰ درآن به چشم می خورد . ما در دفتر موسیقی ارشاد دو بخش آثار مکتوب داریم یکی متعلق به کتابخانه ارکستر سمفونیک است که  آثار بزرگان موسیقی جهانی شامل پارتیتورهای سمفونی‌ها مختلف ، نت ارکسترها و … در آن وجود دارد و یک بخش نیز کتابخانه دفتر موسیقی است   که یکسری از کتابهای موسیقی و آثاری که منتشر شده از جمله کتابهایی در رابطه با پژوهش موسیقی ،لوح‌های فشرده،‌ ردیف‌های آوازی، آلبوم‌ها و …را در خود دارد که در حال حاضر دوستان و علاقمندان می توانند از این آرشیو  استفاده کنند..

    *در سالهای اخیر آهنگسازان برجسته ایرانی آثاری را در قالب سمفونی نوشته اند که قابل اجرا با ارکستر سمفونیک است اما این هنرمندان هیچ گاه برای ضبط از ارکستر سمفونیک تهران استفاده نمی کنند و ارکسترهای خارجی را به ارکستر ایران ترجیح می دهند.

    من نیز به این مسئله حساسم و امیدوارم در این دوره کمتر شاهد باشیم که آثار آهنگسازان ایرانی در خارج از ایران ضبط شود. امیدوارم آهنگسازان نیز به ما کمک کنند . سعی خواهیم کرد  شرایطی را فراهم کنیم که آن ها با اطمینان خاطر این کار را در ایران انجام دهند. مثلا شاید بتوانیم برخی از بخش‌های ارکستر مثل بخش زهی‌ها – بادی چوبی- بادی برنجی و … را با هم ضبط کنیم .که امیدوارم با این کار یک مقدار نظر آهنگسازان را تغییر دهیم . چون مشکل ضبط ارکستری در ایران تک تک ضبط شدن سازهاست که این خود هزینه بالایی دارد.

    *در دوره های گذشته با تغییر مدیریت دفتر موسیقی برخی جشنواره‌ها از جمله جشنواره بانوان، ذکر و ذاکرین و جوان حذف شد و در  قالب بخش های جنبی جشنواره فجر برگزارشد.شما چه سیاستی را برای این جشنواره‌ها دارید؟

    جشنواره‌عرصه ای است که بالاترین و بیشترین فرصت را برای طراحی، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری فرهنگی ایجاد می کند. من خیلی به تنوع جشنواره‌ها امید دارم و علاقمندم  این جشنواره‌ها برگزار شوند.

     جشنواره موسیقی نواحی امسال با نگاه مثبت آقای شاه‌آبادی برگزار شد که طی سالهای آینده هم شاهد برگزاری آن خواهیم بود. در خصوص جشنواره‌های دیگر هم مشغول کار هستیم به گونه ای که هم اکنون جشنواره ذکر و ذاکرین را در دست بررسی داریم و  امیدواریم همین امسال این جشنواره برگزار شود .همچنین برای ماه رمضان سال آینده نیز درصدد برگزاری جشنواره ای بین المللی با عنوان آوای محمدی هستیم.برگزاری جشنواره بانوان و جوان هم در حال بررسی است که در صورت تامین بودجه آن را نیز سال آینده برگزار خواهیم کرد.

    *جشنواره بین المللی آوای محمدی به موسیقی رمضان در کشورهای مختلف می پردازد؟

    خیر . یک جشنواره جدید است که کشورهای اسلامی فعال در زمینه موسیقی می‌توانند گروهایشان رادرآن شرکت دهند.در واقع جشنواره‌ای است که موضوعات و مضامین مذهبی را در بردارد اما مربوط به ماه رمضان نیست و یک فرصت جدیدی است که بتوانیم در راستای  آن وحدتی که مورد نظرحضرت امام (ره)بود و مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند گام برداریم.

    *حمایت شما از موسیقی بومی خیلی  پررنگ است اما اجراهای گروههای نواحی در طول سال بسیار کم است همچنین در این ژانر آلبوم های کمتری تولید می شود.

    سیاست ما بر این است که به این ژانر از موسیقی بیشتر بها دهیم به گونه ای که در برنامه هایمان از موسیقی نواحی بیشترین استفاده را خواهیم کرد.در خصوص تولید آلبوم نیز طرحی که آقای شاه آبادی مبنی بر انتشار یک اثر از هر استان دارند را دنبال خواهیم کرد که امیدواریم مدیران کل استانها نیز در این رابطه همکاری لازم را با ما انجام دهند.

    *یکی از مهمترین جشنواره‌های موسیقی، فجر است که در هر دوره سیاست خاصی را دنبال می کند در این دوره چه برنامه‌هایی را دارید؟

     زبان جشنواره، دبیر آن است بنابراین  دکتر ریاحی خودشان باید برنامه‌هایشان را اعلام کنند . امسال جشنواره بین المللی فجر کاملا  متفاوت است و رویکردهای جدیدی دارد که فکر می‌کنم از زبان ایشان مطرح شود ، خیلی بهتر است.

    *شما غیر از سمت مدیریت ، آهنگساز هم هستید که این خود می تواند تاثیر بسزایی در همکاری با هنرمندان داشته باشد ، آیا قصد دارید در کنار کار مدیریت ، قطعاتی را نیز همانند گذشته بسازید؟

    بسیارعلاقمندم در زمینه آهنگسازی کار کنم. چند طرح بزرگ نیز از سالها پیش داشته‌ام که نیمه کاره مانده اما در این مدت نتوانسته ام به آنها برسم که امیدوارم در آینده این اتفاق بیفتد.

    *دفتر موسیقی ارشاد چه اعمال نظرهایی را می تواند در بخش ارائه موسیقی ها و نیز قیمت بلیت های کنسرت داشته باشد؟

     ما در مرحله اول تمام صحبتمان روی توصیه است .استفاده از اشعار قدما، ملودیهای ایرانی و فلولکور همه توصیه است. به نظر می‌رسد اگر اینها اعمال شود قطعا خیلی از مشکلات حل می‌شود .مسئله دیگری که ما در این خصوص در دست بررسی داریم انجام تبلیغات رسانه ای است .به گونه ای که قصد داریم نیمی از هزینه ها را دفتر موسیقی پرداخت کند تا همه هنرمندان بتوانند در روزنامه ها تبلیغ داشته باشند.همچنین در زمینه اجاره سالن هم کمک مختصری خواهیم کرد  که موسیقی دانان محلی و سنتی بتوانند اجاره سالن را پرداخت کنند.

    اعمال نظر روی قیمت بلیت‌ها نیز زمانی صورت می گیرد که ما پول داشته باشیم و بگوییم ۵۰ درصد را قیمت را بصورت حمایت از مخاطب  ژرداخت می کنیم .اما متأسفانه بودجه ما خیلی محدود است و سالنها هم هزینه‌های سنگینی دارند تا بتوانند سرپا بمانند و با هزینه‌ اندک نمی‌توانند به حیاتشان ادامه دهند. سالنها هم باید درآمد داشته باشند تا بتوانند این برنامه‌ها را پوشش دهند.

    – *تالار وحدت تنها سالن موسیقی است اما دیده می شود که در طول سال گروههای تئاتر نیز اجرا دارند ولی شاید کل سهم موسیقی از تئاتر شهر اجرا در جشنواره موسیقی فجر باشد چرا چنین اتفاقی می‌افتد آیا گروههای ما درخواست اجرا ندارند که سالن خالی می‌مانند و یا بر اساس تأمین هزینه‌ها، سالن تالار وحدت به  گروه های دیگر اجاره داده می شود ؟

     وقتی یک سالن دارید باید آن را پر کنید، نمی‌شود که چراغ سالنی خاموش باشد چرا که به مرور از دست می‌رود. سالن وقتی کار می‌کند و برنامه دارد، می تواند به حیاتش ادامه دهد آقای پارسایی مدیر عامل بنیاد رودکی این دغدغه را دارند که بیشترین برنامه‌ها و ساعات به موسیقی اختصاص یابد اما باید این برنامه‌ موسیقی مهیا باشد وقتی نباشد سالن باید با برنامه های نمایشی و … پر شود تا بتواند هزینه هایش را تامین کند.

    و سخن پایانی؟

    این که پیشرفت هنری مثل موسیقی، نیازمند بسیج امکانات همه ارگان‌ها و نهادهاست و تنها از یک دفتر و مرکز نمی‌توان انتظار داشت تا بتواند کاری شگرف انجام دهد. می‌خواهم تاکید کنم که موسیقیدانان ایرانی در ۳ دهه گذشته همیشه همراه مردم بوده‌اند که آثار پدید آمده در دوران انقلاب و دفاع مقدس نشانگر آن است. در واقع وقتی یک هنر در حد توان و امکان توانسته دین خود را به جامعه ادا کند، حالا این انتظار که مورد حمایت قرار بگیرد و بسترهای لازم برای رشد و ارتقای آن فراهم شود، توقع زیادی نیست .

    امیرسعید بورنگ ‌/‌ جام‌جم

    https://musiceiranian.ir/?p=14491
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *