×
×

گزارش اختصاصی از نشست خبری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر

  • کد نوشته: 1448
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲ام خرداد ۱۳۸۹
  • ۰
  • موسیقی ایرانیان: نشست خبری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر دیروز صبح (شنبه) در سالن کنفرانس تالار وحدت برگزار شد. در این نشست علیرضا مشایخی یکی از دبیران هنری جشنواره در مقابل خبرنگاران رسانه‌ها قرار گرفت و درباره دومین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر اظهار کرد: وقتی من به ایران بازگشتم به همراه استاد فریماه قوام‌صدری که سال‌ها پیش نوازنده پیانو گروه من -یعنی گروه موسیقی قرن بیستم – بود، گروه موسیقی تهران را تشکیل دادیم و آن گروه را به‌گونه‌ای مجددا احیا کردیم.

  • موسیقی ایرانیان: نشست خبری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر دیروز صبح (شنبه) در سالن کنفرانس تالار وحدت برگزار شد. در این نشست علیرضا مشایخی یکی از دبیران هنری جشنواره در مقابل خبرنگاران رسانه‌ها قرار گرفت و درباره دومین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر اظهار کرد: وقتی من به ایران بازگشتم به همراه استاد فریماه قوام‌صدری که سال‌ها پیش نوازنده پیانو گروه من -یعنی گروه موسیقی قرن بیستم – بود، گروه موسیقی تهران را تشکیل دادیم و آن گروه را به‌گونه‌ای مجددا احیا کردیم.

    وی ادامه داد: در این گروه، هدف‌مان این بود که راهی برای بیدار کردن نسل جوان و آشنایی بیشتر آنان با موسیقی علمی و جدی بیابیم که در نهایت منجر به برگزاری دوسالانه‌های نوازندگی شد. این دوسالانه‌ها به حدی رسید که ما تشخیص دادیم فضایی برای غیررقابتی شدن و برگزاری جشنواره به وجود آمده است. جشنواره هم فضایی است که در آن نوازنده‌ها بدون دغدغه رقابت و با آرامش می‌آیند و ساز خود را می‌نوازند. در نهایت، نام این جشنواره را جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر گذاشتیم و بسیار واضح است که همه ژانرهای موسیقی را در بر می‌گیرد.

    مشایخی درباره آثاری که در این جشنواره به اجرا درخواهد آمد گفت: ۱۰۳ اثر توسط ۳۴ تک‌نواز و دو‌نواز و ۹ گروه از تریو تا ارکستر ۵۰ نفری طی چهار روز در این جشنواره اجرا می‌شود. چند استاد میهمان همچون کیوان میرهادی، آیدین احمدی‌نژاد و ستاره بهشتی نیز حضور خواهند داشت. همچنین این جشنواره چند آهنگساز و رهبر ارکستر جوان از جمله مهرداد تیموری،سعید علیجانی،سعید آبادی،علی رادمان و… را معرفی خواهد کرد. ارکستر های کامه‌راتا، گروه کوبه‌ای موسیقی نو، ارکستر زهی دانشگاه تهران، ارکستر ریکوردر، گروه ارف پارس و ارکستر موسیقی نو نیز به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

    دبیر هنری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر در ادامه بیان کرد: برای برگزاری چنین جشنواره‌ای چندین میلیون تومان هزینه لازم است اما ما بدون بودجه این جشنواره را برگزار می‌کنیم. حدود ۷۵ میلیون تومان کار داوطلبانه در این جشنواره انجام شده است و هیچ کس از هیات اجرایی آن حقوقی را دریافت نکرده است.

    وی درباره آثار انتخاب‌شده ابراز کرد: حرف آخر برای تایید آثار ارسال‌شده را من و خانم قوام‌صدری پس از بررسی زده‌ایم. الحمدالله آثار ارسال‌شده آنقدر زیاد بود که ما می‌توانیم بگوییم که در نهایت بهترین آثار را داخل جدول گذاشته‌ایم و جوانانی که در این جشنواره خواهند نواخت به ضرس قاطع در آینده جزو بهترین نوازندگان کشور خواهند بود. اگر محیطی برای ارائه آثار این جوانان به وجود آید درخشش‌های بی‌نظیری را شاهد خواهیم بود.

    وی افزود: فراموش نکنید که من به همراه خانم قوام‌صدری چند دهه در جریان موسیقی ایران هستیم. هر دوی ما نوازنده حرفه‌ای هستیم. من در خارج از کشور عضو هیات داوری چند جشنواره بوده‌ام و متجاوز از بیست آلبوم موسیقی در ایران و خارج از ایران منتشر کرده‌ام. بنابراین می‌توانم بگویم که بهترین آثار را از بین آثار ارسال‌شده، انتخاب کرده‌ایم.

    مشایخی درباره مکان برگزاری این جشنواره گفت: این آثار طی چهار روز و در سه سئانس در سالن رودکی برگزار می‌شود. هزینه این سالن به همراه تهیه بروشور برنامه‌ها را انجمن موسیقی ایران تقبل کرده است که من در اینجا از این انجمن به خاطر حمایت‌هایش تشکر می‌کنم.

    رهبر و سرپرست ارکستر موسیقی نو در ادامه اظهار کرد: من تا موقعی که زنده باشم این جشنواره ادامه خواهد داشت. اما صادقانه باید اعتراف کنم بعد از من که بیست سال بدون دستمزد ارکستر موسیقی نو را رهبری کرده‌ام و برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلفی را برگزار کرده‌ام نمی‌دانم که بدون من و بعد از من نیز انجام خواهد شد یا نه.

    این آهنگ‌ساز جوان‌ترین شرکت‌کننده این جشنواره را یک نوازنده هشت ساله عنوان کرد و در ادامه بیان کرد: این جشنواره به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود و جایزه شرکت‌کنندگان در آن، حضور و معرفی خود بر صحنه جدی‌ترین سالن موسیقی کشور و معرفی است.

    مشایخی درباره دلیل اکثریت اجرای قطعات آهنگسازان غربی در این جشنواره تصریح کرد: این موضوع به غفلت ما ایرانی‌ها باز می‌گردد و به خاطر این است که ما نسبت به موسیقی، در خواب به سر می‌بریم. زمانی که من در  کودکی موسیقی گوش می‌دادم تعریفی درباره آهنگسازی وجود نداشت. در دوره‌ای که من آهنگسازی می‌خواندم تنها احمد پژمان هم‌دوره من بود و با تاخیر حسین دهلوی در این زمینه تحصیل کرد.

    وی افزود: در نتیجه، جمع آهنگسازان تراز اول ما بیشتر از پنج، شش نفر نیست چرا که در این باره غفلت شده است. چرا باید پیش از انقلاب آجشن هنر شیراز برگزار می شد اما در همان روزگار پیانوی ما کوک نداشت؟ چرا در همان زمان، من امکان اجرای برنامه نداشته باشم اما فلان آهنگساز خارجی با هلیکوپتر جابه‌جا می‌شد؟ باید بگویم که تعداد آهنگ‌سازانی که من تربیت کرده‌ام بیش از آنهایی که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند.

    دبیر هنری جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر با بیان اینکه اگر انسان آرمانی دارد، باید برای رسیدن به آن زحمت بکشد، ادامه داد: اگر قرار است کاری انجام دهیم و خدمتی بکنیم باید آن را درست انجام دهیم و من فکر می‌کنم این کار را در زندگی‌ام انجام داده‌ام.

    مشایخی همچنین گفت: آیا هنرستان‌های موسیقی ما براساس هزینه‌ها و اعتباراتی که دارند، به همان اندازه خروجی داده‌اند؟ برای موسیقی ما کم هزینه نشده است اما نتیجه کار با هزینه‌ها یکی نیست.

    وی با اشاره به اینکه دو نوع موسیقی بومی و موسیقی بدون مرز داریم، بیان کرد: آهنگسازان بزرگ جهان همواره از موسیقی بومی خود الهام گرفته‌اند و با نگاهی جهانی، اثری تازه خلق کرده‌اند. بتهوون با الهام از موسیقی بومی آلمان، آثاری جهانی را خلق کرده است. من نیز با نگاه به موسیقی ایرانی که یک گنجینه ملی و الهام از آن دست به آهنگسازی کرده‌ام و در این میان «سمفونی ایرانی» را نوشته‌ام؛ کاری که هشتاد سال پیش باید انجام می‌شد.

    این آهنگساز در ادامه گفت: ما حق داریم هرنوع موسیقی را داشته باشیم اما تنها حقی که در این میان نداریم، جلوگیری از هر نوع آن است. باید تلاش کنیم که روند بین‌المللی شدن موسیقی خود را طی کنیم.

    مشایخی درباره فروش بلیت این جشنواره ابراز کرد: یکی از شاهکارهایی که در این جشنواره اتفاق افتاده، این است که ورود عموم برای تماشای آثار، آزاد و رایگان است و همه هم‌وطنان می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از اجراهای این جشنواره دیدن کنند.

    دبیر هنری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک تامعاصر همچنین گفت: فرهنگ و تمدن منهای موسیقی تا به حال وجود نداشته است و بعد از این نیز وجود نخواهد داشت. در نتیجه رسانه‌ها برای شناساندن موسیقی خوب و اهمیت جایگاه آن در جامعه، باید بیش از گذشته تلاش کنند.

    دومین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر در دو بخش گروه‌نوازی و تک‌نوازی در سه سئانس ۱۳/۳۰ – ۱۵/۳۰، ۱۶- ۱۷/۳۰، ۱۸ – ۲۰، از ۳ تا ۷ خردادماه سال جاری، با همکاری گروه موسیقی تهران و انجمن موسیقی ایران در سالن رودکی برگزار می‌شود.

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8903/3.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8903/4.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8903/6.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8903/8.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8903/10.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8903/11.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8903/12.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8903/13.jpg

    در صورتی که مایل باشید می توانید از اینجا تمام تصاویر را به صورت فایل JPEG در یک فایل فشرده ZIP دریافت نمایید.

    منبع گزارش متنی: پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران

    عکاس: سینا سعیدی

    https://musiceiranian.ir/?p=1448
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *