×
×

توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور»

  • کد نوشته: 144240
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۳۱ام اردیبهشت ۱۳۹۶
  • ۰
  • مجموعه موسیقایی «نظم‌های تنبور» با هنرمندی رضا علی آبادی و کلام درویش جوانمیر منهویی گورجویی در دسترس علاقه مندان موسیقی ایران قرار گرفت.
    +رضا علی آبادی پیش از این کتاب «مقام باستانی تنبور» را با هدف ارائه یک اثر پژوهشی تالیفی پیرامون آوانگاری مقام های تنبور منتشر کرده بود

    توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور»
  • مجموعه موسیقایی «نظم‌های تنبور» با هنرمندی رضا علی آبادی و کلام درویش جوانمیر منهویی گورجویی در دسترس علاقه مندان موسیقی ایران قرار گرفت.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، مجموعه موسیقایی «نظم های تنبور» با هنرمندی رضا علی آبادی نوازنده، مدرس و پژوهشگر موسیقی و کلام درویش جوانمیر منهویی گورجویی توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور» در دسترس علاقه مندان موسیقی ایران قرار گرفت.

    در توضیح این مجموعه موسیقایی آمده است: «صدای گرم، بی نظیر و بسیار کوک استاد منهویی و همچنین تحریر های درست و به جا، انتخاب بند یا خشت های مناسب هر نظم، لهجه و زبان مادری جناب منهویی که در واقع زبان دفتری یارسان است بسیار این اثر را متمایز می کند. با اینکه هدف از این مجموعه که شامل چند سی دی است و به تدریج تمام آن به دست مخاطبان خواهد رسید، آموزشی بوده است اما در حین ضبط شور و حس خاصی پیش آمد که این اثر را دارای احوالات خاصی کرد. از پنج مجموعه ضبط شده، سه مجموعه از طرف شرکت ماهور منتشر خواهد شد.»

    رضا علی آبادی پیش از این کتاب «مقام باستانی تنبور» را با هدف ارائه یک اثر پژوهشی تالیفی پیرامون آوانگاری مقام های تنبور منتشر کرده بود. این کتاب جمع آوری رپرتوار مدون تنبور و آوا نگاری تمامی مقام های مجلسی و مجازی با استفاده همزمان از دو روش «نتاسیون» و «ترنسکریپشن» در آوانگاری و بهرمندی از روش تحلیلی جهت آموزش بهتر و تفهیم دقیق تر مقام هاست. البته با توجه به محدوده صوتی آلتو در تنبور و استناد به این موضوع که سال ها کتاب های آموزشی به اشتباه تنبور را انتقالی نت نگاری کرده اند، این مجموعه برای اولین بار بر اساس صدادهی طبیعی تنبور با دست باز «سل» آوانگاری شده است تا اختلاف بین صدا دهی و نت نگاری از بین برود و این اقدام باعث سهل شدن آموزش و نگارش در ارکستر و گروه نوازی برای این ساز شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=144240
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *