×
×

اولین هزارصدای سال ۹۶ به دکتر افشین یداللهی تقدیم شد

  • کد نوشته: 140380
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۹ام فروردین ۱۳۹۶
  • ۰
  • بعد از ظهر روز پنجشنبه مورخ ۱۷ فروردین، اولین برنامه‌ی هزارصدای سال جدید در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. این برنامه ویژه برنامه‌ی نکوداشت معلمان موسیقی بود و بنابر آنچه در تیتراژ برنامه عنوان شد، «به معلم ترانه، شعر، اخلاق و عشق، دکتر افشین یداللهی» تقدیم شد.

    +ویدئوی اجرای مهرداد نصرتی به یاد افشین یداللهی در برنامه هزارصدا را در ادامه آنلاین ببینید

    اولین هزارصدای سال ۹۶ به دکتر افشین یداللهی تقدیم شد
  • موسیقی ایرانیان – پانیذ فرامرزی: بعد از ظهر روز پنجشنبه مورخ ۱۷ فروردین، اولین برنامه‌ی هزارصدای سال جدید در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. این برنامه ویژه برنامه‌ی نکوداشت معلمان موسیقی بود و بنابر آنچه در تیتراژ برنامه عنوان شد، «به معلم ترانه، شعر، اخلاق و عشق، دکتر افشین یداللهی» تقدیم شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، آرش نصیری، مدیر و مجری برنامه هزارصدا، با شعری از مرحوم دکتر افشین یداللهی، برنامه را آغاز کرد و تیتراژ برنامه پخش شد که روی آهنگ «من عاشق ایرانم» با شعر و صدای دکتر یداللهی ساخته شده بود. بعد از پخش تیتراژ نصیری بخش‌هایی از شعر سهراب سپهری را خواند: «بزرگ بود/ و از اهالی امروز بود/ و با تمام افق‌های باز نسبت داشت….» و گفت این شعر مصداق خصوصیات و ویژگی‌های دکتر یداللهی‌ست و همچنین این شعر: «خداحافظ ای شعر شب‌های روشن» که سروده اهورا ایمان است، اما آنقدر به دکتر یداللهی می‌آید که همگان این شعر را به اشتباه به ایشان نسبت می‌دهند. وی همچنین عنوان کرد در این برنامه که اولین برنامه سال جدید هزارصداست، علاوه بر تیتراژ آثاری از ایشان هم اجرا می‌شود، اما این برنامه، برنامه اصلی نیست و برنامه اصلی بزرگداشت ایشان توسط اعضای خانه ترانه برگزار خواهد شد.

    سپس کارشناسان برنامه، استاد مهدی سپهر، مهرداد نصرتی و ابراهیم اسماعیلی اراضی در این باره سخن گفتند. بنابر آنچه پیش از این هم اعلام شده بود، این برنامه شکل مسابقه‌ای نداشت. جمعی از برندگان منتخب سال‌های قبل هزارصدا که عمدتا از شاگردان مرتضی لطفی بودند، اجرا کردند و کارشناسانی که در بخش‌های آواز و آهنگسازی و ترانه حضور داشتند، درباره موضوعات مختلفی درباب ترانه و موسیقی و همچنین ویژگی‌های زنده یاد افشین یداللهی سخن گفتند.

    رامین مدانلو که از شاگردان مرتضی لطفی‌ست و در برنامه مهرماه سال نود و دو هزار صدا به مقام اول دست یافته بود، اولین خواننده‌ای بود که برای اجرا دعوت شد و آهنگی ساخته لطفی را که روی ترانه‌های از شهاب شهرزاد ساخته شده و مهدی خیرخواهی آن را تنظیم کرده بود را خواند. پس از او و از دیگر شاگردان مرتضی لطفی،‌ هادی عزیزی ترانه «خداحافظ ای شعر شب‌های روشن» اهورا ایمان را که احسان خواجه امیری خوانده است را خواند و به دکتر یداللهی تقدیم کرد، کودک هفت و نیم ساله سورنا ستاری، «راز» ساخته مهرداد نصرتی را با گیتارنوازی علی نظاری خواند، سعید متینی آهنگی ساخته تیم لطفی، شهرزاد، خیرخواهی را خواند و امید بیگی هم زخم شب، ساخته همین تیم را خواند و پس از او، امید طهماسبی اسطوره را خواند که آهنگی تقدیم به مقام معلم بود و این آهنگ را در حالی خواند که روی پرده عکس دکتر یداللهی درج شده بود.

    سورنا ستاری هفت ساله هم پیش از این و در سن چهار سالگی در هزارصدا روی صحنه آمده بود.

    یکی دیگر از خوانندگانی که در برنامه اجرا کرد، بابک قادری بود که با صدای بسیار قوی خود، حضار و استاد سپهر را تحت تاثیر قرار داد. بابک قادری قطعه ای خواند و آن را به افشین یداللهی تقدیم کرد و پس از آن و به دعوت آرش نصیری قطعه‌ای از آلبوم تازه منتشر شده‌اش «حرفی برای نگفتن» را هم خواند.

    در بخشی از برنامه کلیپی از آهنگ نوستالژیک «بهار را صدا بزن» مهدی سپهر پخش شد و در بخشی دیگر، نصیری از او دعوت کرد که قطعاتی را به صورت زنده اجرا کند. استاد سپهر در ابتدا قطعه «عسل» را اجرا کرد و پس از آن قطعه نوستالژیک «رنگارنگ» را اجرا کرد که بسیار مورد استقبال همگان قرار گرفت. سپهر اعلام کرد مجوز این اثر را گرفته و در آلبومش که به زودی منتشر می‌شود هم با تنظیم جدید منتشر خواهد شد.

    پس از این اجرای شاد، نصیری درخواست کرد که همگان کلیپی از خواننده جوان آشتیانی حسین عطایی آشتیانی را ببینند و برای این جوان دعا کنند. وی اعلام کرد این خواننده قرار بود به زودی در برنامه هزارصدا حضور پیدا کند اما در شب عید به علت تومور مغزی در بیمارستان بستری شده و اکنون در کماست. نصیری آرزو کرد با این دعاهایی خیر این خواننده جوان شفا پیدا کند و به زودی شاهد حضورش روی صحنه باشیم. وی همچنین در طول برنامه کتاب شعری از مرحوم شیون فومنی معرفی کرد که توسط پسر ایشان در نشر ثالث به چاپ رسیده است.

    در حین برنامه، کارشناسان درباره‌ی برخی از ویژگی‌های شخصیتی و شعری مرحوم افشین یداللهی صحبت کردند اسماعیلی اراضی در این باره گفت که ایشان در آثار خود به مساله‌ی عشق اهمیت می‌داد و عشق یکی از برجسته ترین اصول اشعار مرحوم دکتر یداللهی بود. وی گفت دکتر افشین یداللهی با زیرکی و هوش مخصوص به خود، رخداد‌های اطراف خویش را رصد می‌کرد و به مسایل اجتماعی نیز توجه ویژه داشت. مهرداد نصرتی درباره ی مرحوم یداللهی این نکته را مطرح کرد که ایشان به زندگی عشق می‌ورزید و تا آخرین روزهای عمرش به تعهد کاری خویش پایبند بود.

    حسن ختام اولین هزارصدای سال ۱۳۹۶، اجرای آهنگ‌هایی به یاد مرحوم دکتر افشین یداللهی توسط مهرداد نصرتی بود. نصرتی ابتدا آهنگی که برای احسان خواجه امیری، روی شعری از حسین غیاثی ساخته بود را خواند و به دکتر تقدیم کرد و سپس ترانه «هرچی آرزوی خوبه مال تو» افشین یداللهی را خواند و درانتها قطعه «راز» با شعری از نیلوفر لاری‌پور را به همراه حضار در سالن خواند و گفت دکتر یداللهی این آهنگ را بسیار دوست داشت.

    بنابر اعلام آرش نصیری، برنامه بعدی هزارصدا چهارشنبه ششم اردی بهشت و فینال بخش سنتی هزار صداست و بعد از آن در تاریخ بیست و یک اردی بهشت هم فینال بخش پاپ برگزار می‌شود.

    هزارصدا برنامه‌ای‌ست با مدیریت آرش نصیری که از سال ۱۳۹۲ در ارسباران آغاز شده و هدف آن معرفی چهره‌های با استعداد و جوان موسیقی است.

    ویدئویی از اجرای مهرداد نصرتی در برنامه هزارصدا:

    در ادامه عکسهای «موسیقی ایرانیان» (عکاس: سپیده دژکام) از این مراسم را می توانید مشاهده نمایید.

    https://musiceiranian.ir/?p=140380
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *