×
×

گزارش تصویری سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» از آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در سال ۹۵

  • کد نوشته: 137414
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۷ام اسفند ۱۳۹۵
  • ۰
  • پس از چند اجرای موفق در ماه‌های اخیر، جمعه شب، آخرین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در سال ۹۵ در تالار وحدت شهر تهران برگزار شد.
    +در ادامه عکسهای «غزاله باقرلو» از متن و حاشیه کنسرت « ارکستر سمفونیک تهران» را می توانید مشاهده نمایید

    گزارش تصویری سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» از آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در سال ۹۵
  • کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی

    پس از چند اجرای موفق در ماه‌های اخیر، جمعه شب، آخرین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در سال ۹۵ در تالار وحدت شهر تهران برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از هنرآنلاین، اردیبهشت ماه امسال بود که پس از رسمی شدن عدم همکاری علی رهبری با ارکستر سمفونیک تهران، مدیریت بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، شهرداد روحانی را به عنوان رهبر دائم این ارکستر منصوب کرد. از آن پس ارکستر سمفونیک تهران با برنامه‌هایی منظم پیش از محرم و صفر و پس از آن در تالار وحدت، اجراهایی را برگزار کرد که مورد استقبال مخاطبان موسیقی قرار گرفت. شب گذشته نیز آخرین اجرای این ارکستر در سال ۹۵ روی صحنه رفت.

    اجرای جمعه شب تحت تأثیر برگزاری جشنواره مد و لباس بود. مخاطبان موسیقی پیش از شروع کنسرت ارکستر سمفونیک، از لباس‌های ارائه شده به جشنواره دیدن کردند و سپس وارد سالن برگزاری کنسرت شدند. پس از آن‌که ظرفیت سالن اجرا تقریباً پر شد، نوازندگان پر تعداد ارکستر سمفونیک تهران همراه با مازیار ظهیرالدینی (کنسرت مایستر) به صحنه آمدند و هر کدام در جایگاه مختص به خودشان قرار گرفتند. پس از کوک شدن ساز نوازندگان، شهرداد روحانی در میان تشویق مخاطبان موسیقی به روی صحنه آمد و در روبروی ارکستر خود قرار گرفت و چوب رهبری خود را به صدا در آورد.

    کنسرت روز ۶ اسفند شامل ۲ بخش بود که طی این ۲ بخش روی هم رفته ۸ قطعه موسیقی کلاسیک توسط ارکستر سمفونیک تهران نواخته شد. در این کنسرت آثاری از لفگانگ آمادئوس موتزارت، یوزف هایدن، نیکلای ریمسکی کورساکوف و شهرداد روحانی اجرا شد.

    قطعه اول این کنسرت از اثر اورتور اپرای “عروسی فیگارو” از ساخته‌های موتسارت بود که روندی مبهوت‌کننده را طی می‌کرد و در میانه‌های اثر اوج و فرودهایی وجود داشت که مخاطب تحت تأثیر موسیقی قرار می‌گرفت. در پایان اجرای این قطعه، مخاطبان موسیقی کلاسیک با یک نظم ویژه‌ اعضای ارکستر سمفونیک تهران را تشویق کردند و آماده شنیدن قطعه بعدی کنسرت شدند.

    “کنسرتو ابوا در دوماژور” از ساخته‌های یوزف هایدن، اثر دیگری بود که در این کنسرت طی سه بخش اجرا شد. برای اجرای این اثر از هایدن آلمانی، آرین قیطاسی سولیست ایرانی به صحنه آمد و ارکستر سمفونیک تهران را همراهی کرد.

    اثر “کنسرتو ابوا در دوماژور” در سه مومان اجرا شد که بخش نخست “آلگرو اسپری توسو”، بخش دوم “آندانته” و بخش پایانی “روندو آلگرتو” بودند. این سه بخش از موسیقی یوزف هایدن، هر کدام حال و هوای متفاوتی را ارائه می‌دادند و در طول مدت اجرا چندین بار اوج و فرود داشتند. در نهایت نیز قطعه‌ای دیگر که جزوی از برنامه‌های بروشور این کنسرت نبود، با همراهی قیطاسی نواخته شد تا بخش نخست این کنسرت با تشویق بی‌ امان علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک به پایان برسد.

    کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی

    بخش دوم اجرای ارکستر سمفونیک تهران به نواختن سوئیت سمفونی “شهرزاد” از ساخته‌های نیکلای ریمسکی کورساکوف اختصاص داشت که این اثر معروف در ۴ مومان به اجرا در آمد و مورد استقبال شدید مخاطبان موسیقی کلاسیک قرار گرفت.

    سمفونی “شهرزاد” در سال ۱۸۸۸ بر پایه داستان “هزار و یک شب” نوشته شده که داستان‌های آن را از ریشه ایرانی دانسته‌اند و اکثر ماجراهای آن در بغداد و ایران می‌گذرد. این اثر از کورساکوف شامل ۴ مومان است که هر مومان یک داستان جداگانه را توصیف می‌کند.

    مومان اول این اثر با ماجرای “دریا و کشتی سندباد” آغاز می‌شود و سپس در قطعه دوم، کورساکوف داستان “شاهزاده قلندر” را با موسیقی خود روایت می‌کند. بخش سوم این اثر ماندگار موسیقی کلاسیک جهان در توصیف عشق شاهزاده و شاهدخت جوان است و در قسمت چهارم نیز “جشن در بغداد” روایت می‌شود که بسیار پر شور و هیجان‌انگیز است.

    با روایت داستان شهرزاد، انتظار می‌رفت که بنابر رپرتوار ارائه شده، آخرین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به پایان برسد اما این‌گونه نبود و شهرداد روحانی قول اجرای دو اثر دیگر را داد. دو قطعه پایانی این کنسرت، آثاری تقدیمی به اتفاقات تلخ روزهای اخیر کشور یعنی افزایش ریزگردهای استان خوزستان و فاجعه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بود.

    در این بخش ارکستر سمفونیک تهران قطعه “قطره‌های باران” از ساخته‌های شهرداد روحانی را در حضور و با رهبری خود این آهنگساز برجسته موسیقی نواخت و روحانی این قطعه را به همه مردم اهواز تقدیم کرد. سپس نیز یک اثر دیگر به نام “گلادیاتور” اجرا شد که این قطعه به عنوان سورپرایز کنسرت، از طرف ارکستر سمفونیک تهران و بنیاد فرهنگی رودکی به تمامی آتش‌نشانان غیور و روح تمامی جان‌باختگان حادثه ساختمان پلاسکو تقدیم شد. پس از اجرای این قطعه زیبا، آخرین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در سال ۹۵ به پایان رسید.

    در این کنسرت نوازندگان فراوانی به روی صحنه تالار وحدت آمدند و به عنوان نوازنده ارکستر سمفونیک تهران به اجرا پرداختند که نام این نوازندگان عبارت‌ بود از: مازیار ظهیرالدینی( ارکستر مایستر)، محمدرضا کریمی، محمدرضا شریفی، امیر مینو سپهر، آرش اسد نژاد، فرزاد صیدی، عاطفه سادات حسینی، احسان شامی، هومان جلالت، نگین حاتمی، حسن اکبریان، بهار فلسفی، نوید شعبان زاده، عرفان شریف زاده(ویولن یک)، مونیکا لران، محمد امین عطایی، علیرضا چهره قانی، عرفان وکیلی، پیمان شامی، محمد امین واحدی، برهان همتی، محمد غریبی، موژان میرزایی، سیما یاهو، محمد رضا جمالی بیرامی، بابک مهدی خبازیان (ویولن دو)، کاوه تسعیری، امین زمان خان، پژمان اختیاری، نیلوفر هادی سهی، زهرا عبدالله زاده، الهام عادلی زاده، دانیال اسدی راد، رکسانا ریحانیان، امیرحسین منصوری (آلتو)، مهرداد عالمی،ماکان خویی نژاد، هانیه کازرونی، هستی حامد سپاسی، نرگس فلاح پسند، غزاله شیرازی، المیرا نعمت زاده، پارسا هادی(ویولن سل)،پورنگ پورشیرازی، مهدی کلانتری، پروانه انارکی، رضا دست فال، فرشید پاتینیان، محمدرضا جبار، هادی اسماعیلی (کنترباس)، شهرام رکوعی، مه سیما فلاحی، غزاله میرزا زاده (فلوت)، علیرضا متوسلی داراب، رضا صنعتی نژاد (فاگوت)، فرشاد شیخی، سیامک میردادیان، فاطمه یوسفی نژاد، میلاد عباسی(هورن)، بابک میردادیان (توبا)، محمدرضا پناهی نژاد (تیمپانی)، کاوه میرحسینی، سالار محمد اصغری، شیما حکیمی، آرمین خیردان (ضربی)، فروغ فضلی (پیانو)، نازنین احمد زاده، حسین تاجیک(ابوا)٬ مینلی دانلیان، رهام ایرانخواه(کلارینت)، سیامک کریمپور، سپهر عباسی، رامین براتی(ترمبون)، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان(ترمپت).

    ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی از این اجرا خود را برای برگزاری اجراهایی متفاوت در سال ۹۶ آماده خواهد کرد.

    در ادامه می توانید گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» (عکاس: غزاله باقرلو) از کنسرت ارکستر سمفونیک تهران را مشاهده نمایید.

    https://musiceiranian.ir/?p=137414
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *