×
×

از سوی استاندار خراسان رضوی

  • کد نوشته: 135229
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۶ام بهمن ۱۳۹۵
  • ۰
  • در دیدار تازه ای بین استاندار خراسان رضوی و استاد «عثمان محمد پرست»، نشان مشهد پایتخت فرهنگی به این هنرمند پیشکسوت اعطا شد.
    + محمد پرست دیر زمانی است که دارای فعالیتهای خیرخواهانه در حوزه مدرسه سازی نیز می‌باشد

    از سوی استاندار خراسان رضوی
  • در دیدار تازه ای بین استاندار خراسان رضوی و استاد «عثمان محمد پرست»، نشان مشهد پایتخت فرهنگی به این هنرمند پیشکسوت اعطا شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، «علیرضا رشیدیان»، استاندار خراسان رضوی، طی دیدارش با استاد«عثمان محمدپرست» معروف به «عثمان خوافی»، پیشکسوت دوتارنواز زاده «خواف»، این نشان را تقدیم ایشان کرد.

    این هنرمند از سن ۱۰ سالگی با دوتار مانوس بوده است. او از طایفه «بای» که طایفه‌ای دامدار و چادرنشین هستند بوده و از ۱۲ یا ۱۳ سالگی به طور پیگیر، به نوازندگی این ساز روی آورده است. طبق گفته های این پیشکسوت، روزها و شب‌ها بعد از فراغت از کار که جوهر هر مرد خوافی است، به سماع روحانی با خویشتن خویش می‌پرداخته و هیچگاه استادی در این زمینه نداشته است.

    استاد محمد پرست همچنین در مورد ساز دوتار عنوان کرده است که «خاستگاه دوتار سه شهر خواف، تایباد و تربت جام است که بیشتر به آهنگ‌های فارسی و محلی می‌پردازند و بعد از آن هم در قوچان، شیروان و بجنورد این ساز رایج است که با آن آهنگ‌های کردی و ترکی تلفیق شده است. از آنجا هم دوتار به ترکمن‌ها در گنبد کاووس رسید.»

    شایان ذکر است که محمد پرست دیر زمانی است که دارای فعالیتهای خیرخواهانه در حوزه مدرسه سازی نیز می‌باشد. او از مؤسسان جامعه یاوری فرهنگی به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی مدرسه ساز در ایران بوده است و در طی سال‌های فعالیت خود توانسته است بیش از ۶۰۰ مدرسه را در مناطق محروم کشور بنا نهد.

    https://musiceiranian.ir/?p=135229
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *