×
×

استاد محمد گلریز در گفت‌وگو با فارس

  • کد نوشته: 1347
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۵ام اردیبهشت ۱۳۸۹
  • ۰
  • محمد گلریز گفت: افتخار می‌کنم سرودهای انقلابی را خوانده‌ام به نظر من انسان باید برای کاری که کرده شجاعت داشته باشد. برخی خوانندگان وقتی کاری را می‌خوانند بعد منکر آن می‌شوند و می‌گویند ما مجبور به این کار شدیم. محمد گلریز خواننده متعهد و انقلابی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار موسیقی فارس در خصوص کمرنگ […]

  • محمد گلریز گفت: افتخار می‌کنم سرودهای انقلابی را خوانده‌ام به نظر من انسان باید برای کاری که کرده شجاعت داشته باشد. برخی خوانندگان وقتی کاری را می‌خوانند بعد منکر آن می‌شوند و می‌گویند ما مجبور به این کار شدیم.

    محمد گلریز خواننده متعهد و انقلابی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار موسیقی فارس در خصوص کمرنگ شدن موسیقی‌های مناسبتی و ساخت آثار انقلابی در شرایط کنونی گفت: متاسفانه ساخت موسیقی برای مناسبت‌ها کم شده و این مسئله باید از سوی دست‌اندرکاران فرهنگی در طول سال دنبال شود.به عقیده من ما باید در تمامی ماههای سال به یاد شهید مطهری، شهید چمران، شخصیت‌های ارزشی و علمی خود باشیم چرا که شناساندن چهره این افراد در قالب‌های مختلف از جمله موسیقی می‌تواند برای جوانان الگو باشد.

    *مسئولان فرهنگی بهایی به داشته‌های انقلابی ما نمی‌دهند
    —————————————————————————-

    وی ادامه داد: عدم توجه به ساخت و عرضه موسیقی های مناسبتی برای شخصیت‌های مهم جای سوال دارد و عجیب تر اینکه در هر شرایطی همه مسئولان فرهنگی هر وقت صحبت می‌کنند بعد از نام خدا جمله‌ای که می‌گویند این است که ما هر چه داریم از ادبیات و فرهنگ انقلاب داریم ولی در عمل بهایی به آن نمی‌دهند چون فقط مقطعی عمل می‌شود مثل هفته معلم، دفاع مقدس و رحلت امام(ره).
    این خواننده سرودهای انقلابی بیان داشت: به نظر من اینها ضرباتی است که در آینده می‌تواند به پیکره قشر جوان ما وارد شود اگر همه و خصوصا دست‌اندرکاران روی این مسئله سرمایه‌گذاری کنند شرایط بهتر خواهد شد.

    *بودجه‌های کلان خرج تبلیغات ضد فرهنگ ایران می‌شود
    ———————————————————————

    این خواننده سرودهای انقلابی با اشاره به نقش تبلیغات در اشاعه هنر و خصوصا موسیقی فاخر در کشور گفت: در اشاعه هر چیزی تبلیغ حرف اول را می‌زند به عنوان مثال در برگزاری یک کنسرت پاپ که بعضا بسیار بی‌محتوا هستند چنان تبلیغی صورت می‌گیرد که همه برای دیدن آن می‌روند ولی برای یک کنسرت کلاسیک و یا سنتی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.
    وی اظهار داشت: من معتقدم بودجه‌های زیادی خرج تبلیغاتی ضد فرهنگ ایران می‌شود که ما در مقابل آنها هیچ هستیم این تبلیغات بخواهد و یا نخواهد وارد ذهن‌ها می‌شود و کسی نمی‌تواند آن را از خود دور کند مثلا وقتی آهنگی را که بدتان می‌آید ۳۰ بار گوش کنید بالاخره خوشتان می‌آید. تبلیغات نقش مهمی دارد و می‌بایست در رشته‌های مورد نیاز تبلیغ کنیم.

    *از نظر فرهنگی ضعیف کار می‌کنیم
    ———————————————–

    استاد گلریز با بیان این که ما از نظر فرهنگی ضعیف کار می‌کنیم، بیان داشت: به ما و هم نسلان ما بهایی داده نمی‌شود و این‌ها به ضرر فرهنگ و جوانان ماست. ما نباید به این فکر کنیم که مسائل هنری که در مقطعی از زمان شکل گرفته‌اند دیگر کاربرد ندارد.من معتقدم اگر یک قطعه موسیقایی و یا یک شعر را برای قشرهای مختلف با یک هنرمندی خاص بخوانیم همه مجذوب آن می‌شوند و هر کس برداشت خود را از آن خواهد داشت.

    *۱۵۰۰ کار انقلابی ؛ سمفونی و سنتی خوانده‌ام
    ————————————————————

    وی در ادامه گفت: من تا به حال ۱۵۰۰ کار از جمله انقلابی ؛ سمفونی و سنتی در این مملکت خوانده‌ام اما کسی باورش نمی‌شود چرا که تا به حال بسیاری از آنها حتی پخش هم نشده‌اند.بر این اساس همه من را به عنوان خواننده سرود انقلابی می‌شناسند البته ناگفته نماند که برای جای بسیار خوشحالی دارد که توانسته‌ام در راه انقلاب کاری کرده‌ باشم.

    *افتخار من خواندن سرودهای انقلابی است
    ——————————————————–

    خواننده سرود این بانگ آزادی گفت: من افتخار می‌کنم سرودهای انقلابی را خوانده‌ام به نظر من انسان باید برای کاری که کرده شجاعت داشته باشد و این در حالی است که برخی خوانندگان وقتی کاری را می‌خوانند بعد منکر آن می‌شوند و می‌گویند ما مجبور به این کار شدیم که به عقیده من اینها همه به تبلیغات نادرست بر می‌گردد.
    وی ادامه داد: تمام دنیا دست به دست هم دادند که به قول امام (ره) با اسلام راستین مبارزه کنند.من چون سرود انقلابی خواندم به نوعی می‌خواهند مرا تخریب کنند. اینها بر می‌گردد به مسئولان که باید هوشیار باشند.

    *جایگاه موسیقی انقلابی باید حفظ شود
    ————————————————-

    استاد گلریز گفت:ما باید به تناسب موسیقی روز حرکت کنیم ولی در عین به روز بودن باید جایگاه موسیقی ایرانی و انقلابی‌مان حفظ شود چرا که این نوع موسیقی‌‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است.
    وی ادامه داد: حفظ موسیقی انقلابی باید با بها دادن به کسانی که در این رشته توانایی و تخصص دارند انجام شود.من بسیاری را دیدم که به انقلاب بد می‌گویند علنا جلوی انقلاب می‌ایستند ولی همان مسئول فرهنگی ارشاد و صدا و سیما به این شخص بها می‌دهد و شرایط لازم برای اجرا و انتشار آلبومش را فراهم و بهترین تبلیغ را برایش می‌کنند.

    *دوری هنرمندان از صدا و سیما به خاطر حفظ چهره جهانی‌شان است
    ————————————————————————————–

    این هنرمند باسابقه گفت: مردم فکر می‌کنند صدا و سیما و ارشاد هنرمندان را برای همکاری دعوت نمی‌کند در صورتی که چنین نیست آنها دعوت می‌کنند ولی خود هنرمندان نمی‌آیند که این خود دلیل بسیار روشنی دارد چون این افراد اگر بخواهند خارج از کشور کنسرت دهند به خاطر کار کردن درمراکز دولتی نظام جمهوری اسلامی ، بلیتشان به فروش نمی‌رود.
    وی ادامه داد: آیا مسئولان فرهنگی ما نباید در این زمینه هوشیار باشند؟ من از مسئولین انتقاد دارم چرا که همین هنرمندانی که مقابل انقلاب می‌ایستند برای کنسرتها و هم آلبوم‌هایشان از ارشاد مجوز می‌گیرند و جالب‌تر این که اینها هم داخل و هم خارج را به خاطر عدم همکاری با مراکز دولتی ایرانی برای خود دارند. من مفهوم این دوگانگی را متوجه نمی‌شوم و معتقدم این حرکت‌ها دهن کجی به انقلابیون است.

    *ساخت موسیقی انقلابی به صفر رسیده است
    ————————————————————–

    خواننده سرود شهید مطهر با بیان اینکه ساخت موسیقی انقلابی هم اکنون به صفر رسیده بیان داشت: وقتی مسیر ساخت کارهای انقلابی را از ابتدای شکل گیری انقلاب تا کنون بررسی کنید می‌بیند که تولید چنین آثاری در زمان حال به صفر رسیده است. من متأسفم که موسیقی‌های دیگر وجود دارد اما در مقابل موسیقی های انقلابی و مناسبتی دیگر نیست.
    وی افزود: موسیقی مناسبتی ساخت قطعاتی برای اهل بیت،شخصیت‌های انقلابی و علمی است اما با نبود چنین آثاری هدف پاک شدن اسوه‌های انقلاب از ذهن‌هاست بنابراین ما باید در این زمینه هنرمندانه برخورد کنیم و تنها در مناسبت‌های خاص موسیقی نداشته باشیم.

    *پیشنهاد گلریز برای ساخت موسیقی برای بسیجیان
    ———————————————————————

    استاد گلریز با ارائه پیشنهاد برای ساخت موسیقی برای پادگان‌ها و بسیجیان گفت: ما هم اکنون لااقل ۱۰ میلیون بسیجی داریم که باید برای این‌ها کار ساخت .من برای خواندن و ساخت قطعه‌ای برای بسیجیان نیز پیشنهاد داده‌ام که امیدوارم مورد قبول واقع شود.
    وی افزود: جدیدترین کاری که انجام دادم قطعه ای به آهنگسازی عظیمی برای هوانیروز بود.

    * برای اجرا با لطفی باید سلایق‌مان با هم نزدیک باشد
    —————————————————————–

    استاد گلریز که قبل از انقلاب به عنوان خواننده گروه شیدا با محمدرضا لطفی اجراهایی داشته در خصوص همکاری دوباره خود با این آهنگساز گفت: از زمان رفتن ایشان از کشور رابطه ما قطع شد اما هم اکنون با آمدنشان باید دید نظر ،دید و سلیقه‌شان به چه میزان است و بسته به آنها صحبت‌هایی صورت گیرد.
    وی ادامه داد: درست است که من با لطفی آواز خواندم ولی باید دید سلایق ما در این برهه از زمان چه قدر به هم نزدیک است که بتوانیم کاری انجام دهیم.

    *مداحی ما تحت‌الشعاع قرار گرفته و به قهقرا می‌رود
    —————————————————————-

    هنرمند متعهد و انقلابی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص روند مداحی در شرایط کنونی گفت: مداح کسی است که باید صلابت و شکوه داشته باشد، شعر را خوب بخواند و از همه مهمتر ملودی‌هایی انتخاب ‌کند که بسیار مناسب باشد در حالی که مداحان امروز ما چنین نیستند.
    وی افزود: مداحان امروز از آهنگهای خوانندگان لس آنجلسی برای خواندن مصیبت اهل بیت استفاده می‌کنند که با این کار شنوندگان نه تنها یاد مصیبت نمی‌افتند بلکه تصویر آن خواننده در ذهنشان شکل می‌گیرد.
    استاد گلریز با بیان اینکه مداحی ما چشم و همچشمی شده، اظهار داشت: تمام هیات‌ها و مراسم‌های عزاداری برای پیشی گرفتن از هم و شلوغ شدن مکانهایشان از مداحان معروف که علمی هم کار نمی‌کنند استفاده می‌کنند که از این طریق فقط می‌خواهند مراسم خود را پررونق‌تر برگزار نمایند.
    وی در خصوص نقش رسانه ملی در ترویج این مسئله گفت: متاسفانه رادیو و تلویزیون نیز در اشاعه مداحی نامناسب به خوبی عمل می‌کنند به گونه‌ای که وقتی مداحی از این رسانه پخش می‌شود شنونده فقط سین «حسین» را می‌شنود. ما که نمی‌توانیم جلوی این مداحی‌ها را بگیریم. لااقل آنها را در تلویزیون تبلیغ نکنیم.

    *هنرمند باید الگوی جامعه باشد
    ——————————————

    استاد گلریز با بیان این که یک هنرمند باید الگوی جوانان و مردم جامعه‌اش باشد، گفت: ما مسئول یک جامعه هستیم من وقتی سروهای انقلابی خواندم مسئول هستم و باید در هر شرایطی مواظب لباس پوشیدن، آرایش مو ،صحبت کردن و… باشم.

    *با تمام موانع برای انقلاب می‌خوانم
    ———————————————

    خواننده سرودهای انقلابی در پایان خاطر نشان کرد:هر کاری که در راه اسلام راستین باشد باعث می‌شود عده‌ای مانع‌ شوند.در تمام طول فعالیتم زخم‌زبان‌های بسیار شنیده‌ام اما هیچ وقت گوشم بدهکار نبوده و همیشه خوانده و می‌خوانم.

    https://musiceiranian.ir/?p=1347
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *