×
×

به هیچ نهاد دولتی رو نمی‌اندازم

  • کد نوشته: 13372
  • شادروان موسوي
  • شنبه, ۸ام مرداد ۱۳۹۰
  • ۴ دیدگاه
  • شهرام ناظری در سیر تاریخی آواز ایران یک استثناست و این استثنا را هم خداوند بر آن صحه گذاشت. صدایی به او بخشید که تقریبا از نظر جنس و ساختار صوتی نمونه و مثالی ندارد

  • روزگار- ابوالحسن مختاباد: شهرام ناظری در سیر تاریخی آواز ایران یک استثناست و این استثنا را هم خداوند بر آن صحه گذاشت. صدایی به او بخشید که تقریبا از نظر جنس و ساختار صوتی نمونه و مثالی ندارد ، در کنار آن او را در وادی هایی قرار داد تا همانند عاشقی بی قرار یک دم از کوشش و تلاش در جهت ارتقای آگاهی های خود نسبت به موسیقی آوازی ایران دست نشوید کاری که او روی شعر مولوی کرد در شناساندن این شاعر به بسیاری از غربیان تاثیری جدی داشت .

    نگارنده خود به یاد دارد زمانی که با خانم کلارا خانس ، از دوستان احمد شاملو و مترجم آثار او به ایران آمد و خواستار ملاقات با آقای ناظری شد ، در دیداری که من و خواهر زاده و دوست شاعر پیشه ام ( محسن عمادی ) با آقای ناظری در منزل شان در بام تهران داشتیم ( یکی دو سال بعد از فوت شاملو ) خانم خانس گفت صدای ناظری باعث شد او به ادبیات فارسی و مولوی علاقه مند شود . صدایی که ابتدا در سالهای میانی دهه ۶۰ آن را در اسپانیا شنید و شگفت زده شد که گویی این صدا از اعماق تاریخ منتشر میشود . همانجا که همانند شخصی جادو شده در پی آن رفت تا بفهمد این صدا چه در خود دارد و از چه زبانی با مخاطبانش سخن میگوید .  بسیاری دیگر هم با صدای ناظری چنین وضعیتی پیدا کرده اند … از آن رزمنده ای که در جبهه های جنگ « اندک اندک » و « کاروان شهید » را زمزمه میکرد تا آن راننده کامیون تا آن پزشک و مهندس و دکتر و دانشجو و جوان و ….همه و همه از صدای ناظری خاطرات خوب و خوشی در ذهن و ضمیر دارند . ناظری در سپهر موسیقی آوازی ایران جای خاصی داشته و دارد ، تجربه های او در تمامی سنین ، میوه های پر منفعت و برکت خیزی را برای موسیقی آوازی ایران به همراه داشته است .

    همچنان که در شناساندن برخی قله های شعری ایران همانند مولوی و در یم دهه اخیر فردوسی نقشی خیره کننده داشته است .او چند سالیست که سر در گریبان شاهنامه کرده است و با این شعر و شاعر حکیم اش است دمخور است . همچنان که بامولوی عجیب دمخور شد و البته خود چنان که میگوید علاقه اش به موسیقی حماسی ایران سبب شد ابتدا به مولوی و اینک توسط خود مولوی به سمت فردوسی و شاهنامه کشیده شود . زمانی که آواز اساطیر به بازار موسیقی آمد نخستین حرکتهای اودرباره موسیقی آوازی و شاهنامه شکل بیرونی به خود گرفت . اما کاری که ناظری در باره شاهنامه حکیم فردوسی کرد ، به اعتقاد اهل فن بیشترین هم خوانی و همقرایی را با شعر فردوسی و موسیقی ایجاد کرده است . گفت و گوی ما با استاد ناظری یک ماه قبل انجام شد و هدف هم این بود که به اطلاعات دقیق تری از چگونگی کارش با شاهنامه فردوسی برسیم ، رفت و برگشت چند باره مصاحبه کار را به تاخیر انداخت اگرچه سبب شد این اطلاعات دقیق تر و صحیح تر شوند . در هر حال این گفت و گو را زمانی میخوانید که آقای ناظری و گروه دوستی به سرپرستی حسین علیزاده در صدد اجرای کنسرتی در تالار میلاد نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ( ۵ تا ۹ مرداد ) هستند . بحث با آقای ناظری با چگونگی این همکاری شروع شد و عمده آن به طرح دراز مدتش درباره شاهنامه فردوسی اختصاص میابد …

    برای مشاهده اصل مصاحبه با شهرام ناظری و نیز یادداشتها و مصاحبه های هنرمندان موسیقی چون حسین علیزاده ، حسین پرنیا ، سعید فرجپوری و بهنام سامانی و نظراتشان درباره گروه دوستی و شخص شهرام ناظری لینک زیر را کلیک نمایید.

    دانلود صفحه موسیقی روزنامه روزگار

    https://musiceiranian.ir/?p=13372
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *