×
×

گروهی با سرپرستی یک بانوی آهنگساز و نوازنده انتخاب شد

  • کد نوشته: 131235
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۶ام دی ۱۳۹۵
  • ۰
  • hot-topic-logo هفتمین برنامه «هزار صدا» در بخش موسیقی اصیل ایرانی، ۲۳ دی ماه ۱۳۹۵، در «فرهنگسرای ارسباران» برگزار گردید. این در حالیست که داوری این دوره از «هزار صدا» با حضور «اساتید «علی جهاندار»، «میلاد کیایی» و «سعید بیابانکی» انجام پذیرفت.
    +ویدئوی اجرای «علی جهاندار» با همراهی تار «مهران مهرنیا» را در ادامه ببینید

    گروهی با سرپرستی یک بانوی آهنگساز و نوازنده انتخاب شد
  • هزار صدا

    موسیقی ایرانیان – آذین آموزگار: هفتمین برنامه «هزار صدا» در بخش موسیقی اصیل ایرانی، ۲۳ دی ماه ۱۳۹۵، در «فرهنگسرای ارسباران» برگزار گردید. این در حالیست که داوری این دوره از «هزار صدا» با حضور «اساتید «علی جهاندار»، «میلاد کیایی» و «سعید بیابانکی» انجام پذیرفت.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، ساعت ١۵:٣٠ روز پنج ‌شنبه ٢٣ دی‌ماه، یکی دیگر از برنامه های بخش سنتی هزار صدا در سالن اصلی «فرهنگسرای ارسباران» برگزار شد.

    در این برنامه که داوری بخش آواز آن با «علی جهاندار»، داوری بخش موسیقی با «میلاد کیایی» و داوری بخش شعر با «سعید بیابانکی» بود، ابتدا گروه «ارمغان مهر»، به عنوان برنده برنامه قبل آغازگر اجراها بود. سه گروه در بخش مسابقه آثار خود را ارائه دادند. چند میان برنامه پخش یا اجرا شد و در پایان هم، نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی دستگاهی ایران، «مهران مهرنیا»، به یاد استادش زنده یاد «محمدرضا لطفی» به تکنوازی پرداخته و تصنیفی را نیز با همراهی خواننده جوان، «سلیمان رضایی» اجرا کرد و سپس به درخواست مدیر و مجری برنامه، استاد جهاندار به او ملحق شده تا حسن ختام این برنامه، ساز و آواز این دو هنرمند باشد.

    برنامه با تیتراژی آغاز شد که روی تصنیف «ایران ای سرای امید»، اثر استاد «محمدرضا لطفی» و صدای استاد «محمدرضا شجریان» ساخته شده بود و آرش نصیری اعلام کرد که این قطعه به مناسبت۱۷ دی ماه، هفتادمین زادروز استاد لطفی انتخاب شده است. سپس گروه «ارمغان مهر» به سرپرستی و آهنگسازی «شروین مهرپروران» به روی صحنه آمد و آواز و تصنیفی را اجرا کرد. پس از آن، کارشناسان این برنامه به روی صحنه دعوت شدند. اساتید جهاندار و کیایی دومین بار بود که در این برنامه به عنوان داور حضور داشتند و سعید بیابانکی برای اولین بار به این جمع پیوسته بود. وی در ابتدای سخنانش هم از اینکه در کنار دو استاد پیشکسوت نشسته است، ابراز خوشحالی کرد.

    در بخش دیگر برنامه، به مناسبت سیزدهمین سالگرد واقعه غم انگیز بم و درگذشت ایرج بسطامی، فیلمی در باره این هنرمند فقید و همچنین فعالیت های «موسسه فرهنگی هنری ایرج بسطامی» پخش شد و از خانم «فاطمه بسطامی» خواهر آن هنرمند و مدیر این موسسه تجلیل به عمل آمد. سپس اولین گروه به روی صحنه دعوت شد که گروه «جام» با سرپرستی و آهنگسازی «محسن بخشنده» بود. گروه های دیگری که اجرای برنامه کردند، عبارتند از گروه «بهار نارنج» به سرپرستی و خوانندگی «عسگری احمدزاده» و گروه «نواهور» به سرپرستی «مینو توکلیان». این اولین بار بود که گروهی به سرپرستی یک بانوی آهنگساز در «هزارصدا» شرکت می کرد و در پایان برنامه نیز، همین گروه بنابر نظر هیات داوران به عنوان گروه برگزیده انتخاب شد.

    گروه موسیقی «نوا هور» با این اعضا در برنامه شرکت کرده بود: آرین مجیدی (خواننده)، شروین مهر پروران (تار)، امین هادی (سه تار)، مریم فرهمند (پیانو)، نیما پورعلی حسین (بم تار)، کیوان آردم (تنبک) و مینو توکلیان (سرپرست ، آهنگساز و نوازنده سه تار) یکی از برنامه های جانبی این دوره، اجرای نوازنده نه ساله سنتور احسالن بهرامی بود که ازاصفهان برای اجرا در این برنامه دعوت شده بود. او سه قطعه را به خوبی اجرا کرد و در پایان اجرا هم از دست استاد میلاد کیایی هدیه ای را دریافت کرد.

    میان برنامه بعدی دعوت از خواننده جوان و گیلانی موسیقی ایرانی «عزیز قاسمزاده» بود تا به مناسبت نهمین سالروز درگذشت استاد «احمد عاشورپور» قطعه ای را بخواند و او هم در شب این سالگرد، ابتدا درباره این هنرمند فرهیخته و پدر موسیقی فولکلور گیلان سخن گفت و سپس قطعه گلبانو را اجرا کرد.

    شایان ذکر است که «هزارصدا» برنامه‌ای برای معرفی استعدادها و چهره‌های تازه موسیقی‌ست که هر ماه دوبار در دو بخش پاپ و کلاسیک ایرانی برگزار می‌شود و مدیریت و اجرای آن به عهده «آرش نصیری»، روزنامه‌نگار باسابقه حوزه موسیقی‌ست. برنامه بعدی «هزارصدا» در ژانر پاپ و در تاریخ ۸ بهمن ماه برگزار خواهد شد. بنابر گفته «آرش نصیری» در انتخاب برنامه، برنامه سنتی بعدی، عصر روز ۲۱ بهمن، اعلام تاریخ خواهد شد.

    ویدئوی اجرای «علی جهاندار» با همراهی تار «مهران مهرنیا» را در ادامه ببینید:

    گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» (عکاس: پانیذ فرامرزی):

    https://musiceiranian.ir/?p=131235
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *