موسیقی ایرانیان – امین ریزباف: نشست خبری کنسرت ارکستر سمفونیک تهران با حضور شهداد روحانی و بابک رضایی صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست شهرداد روحانی رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران در جمع خبرنگاران گفت: «با اینکه یک هفته است به ایران آمده ام، در تمرینهایی که این روزها با نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران دارم، شاهدم که نوازندگان با عشق و علاقه تمرینها را دنبال میکنند و نتیجه کار بسیار خوب بوده، همچنین قطعاتی که برای تمرین اعضای ارکستر انتخاب شده، قطعاتی است که ارکسترهای سمفونیک دنیا آنها را در رپرتوارهای سالانه خود اجرا میکنند و تاکنون نتیجه بسیار مثبتی در این زمینه گرفتهام.»
وی درادامه افزود: «یک ارکستر سمفونیک در همه جای دنیا به رهبر و مدیر هنری ثابت نیاز دارد و معمول است که در کنار رهبر دائم از رهبر مهمان هم دعوت به همکاری می شود.»
روحانی ضمن بیان این مطلب درخصوص علت پذیرفتن رهبری ارکستر سمفونیک تهران گفت: «زمانی که پیشنهاد رهبری ارکستر سمفونیک تهران به من داده شد با وجود همه مشکلاتی که به آن آگاه هستم با عشق و علاقه پذیرفتم که رهبری ارکستر را به عهده بگیرم و از سوی دیگر این اتفاق را آنقدر مثبت دیدم که مسائل ومشکلات را نادیده گرفتم، ضمن اینکه توان اجرا و انگیزه نوازنده های ارکستر به اندازه ای بالا است که من با وجود همه کمبودها آینده درخشانی را برای آن می بینم.»
شهداد روحانی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به قطعاتی که قرار است در کنسرت خرداد ارکستر سمفونیک اجرا شود، گفت: «سه قطعه موسیقی فیلم در نظر گرفته شده که قطعه «روح» ساختهی برنارد هرمن به کارگردانی آلفرد هیچکاک، قطعه «آروارههای کوسه» از فیلم «جاز» ساختهی استیون اسپیلبرگ و قطعه فیلم «بنهور» به همراه سوییت شماره یک اپرای «کارمن»، قطعهی «پرنده آتشین» از «ایگورا استراوینسکی» و قطعاتی از «ژرژ بیزه»، «کارل ارف»، «سرگئی راخمانیف»، «جوآکینو روسینی» و … نیز اجرا خواهد شد.»
در ادامه این نشست بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران به مسائل مدیریتی ارکسترسمفونیک تهران اشاره کرد و گفت: «ارکسترسمفونیک تهران تحت مدیریت معاونت هنری وزارت ارشاد و دفتر موسیقی است و فعالیت های اجرایی این ارکستر هم به انجمن موسیقی واگذار شده که در واقع برگزاری کنسرت ها و پشتیبانی مسائل مالی و تدارکاتی ارکستر زیرنظر این انجمن است، در مدت چهار سالی که من به عنوان مدیر عامل این انجمن فعالیت داشته ام تلاش بسیاری انجام شده تا ارکستر سمفونیک تهران شرایط بهتری داشته باشد که حاصل آن رو به رشد بودن ارکستر است.»
وی در ادامه افزود:«برای اینکه ارکستر سمفونیک تهران به شرایط مطلوب تری برسد تصمیم گرفتیم اداه ارکستر را به رهبر مهمان بسپاریم.»
رضایی با تاکید بر اینکه اتفاقات اخیر ارکستر سمفونیک تهران به یکی دو هفته اخیر مربوط نمیشود، تصریح کرد: «این روند در استمرار یک پروسه بلندمدت است. بعضی از رسانهها عنوان کردهاند که منوچهر صهبایی طی دوسالی که مدیریت ارکستر سمفونیک را برعهده داشته است، مشکلات بیمه و قرارداد نوازندگان حل شده است، در صورتیکه انجمن موسیقی خود برای حل مشکلات ارکستر سمفونیک از اوایل سال ۸۶ آغاز به کار کرده است و زمانیکه من در این سمت قرار گرفتم، هیچکدام از نوازندگان پروندهی مشخصی در دفتر موسیقی وزارت ارشاد نداشتند و قرارداد و وضعیت بیمه و حقوق آنها مشخص نبود و حقوق بسیار اندکی دریافت میکردند، اما کمکم این وضعیت ارتقاء پیدا کرد و سامان یافت.»
رضایی ادامه داد: «دوسال پیش زمانیکه از منوچهر صهبایی برای رهبری موقت ارکستر سمفونیک تهران دعوت شد، دوبار در سال اول قراردادش تمدید شد و برای سال ۸۸ نیز تا روز پانزدهم اسفندماه یک قرارداد یکساله با وی منعقد گشت و حالا قرارداد او به پایان رسیده است و ما برای سال ۸۹ پروسه دیگری را برنامهریزی کردیم و اتفاقات روبهرشد و بهتری را در دستور کار داریم. به عقیده من بین ارکستر سمفونیک تهران در مقاطعی با دفتر موسیقی و انجمن فاصله ایجاد شد و بحث مدیریت اجرایی با مدیریت ارکستر به نادرست درهم آمیخت در نتیجه رهبرا رکستر سمفونیک درباره همه مسائل ارکستر حتی خرید ساز و حقوق نوازنده ها با رسانه ها مصاحبه و همه اتفاق های خوب ارکستر را به نام خودش تمام کرد در حالی که این اطلاع رسانی به عهده مدیریت انجمن و یا دفتر موسیقی است به همین دلیل تلاش می کنیم تا فضای مدیریتی را از فضای ارکستر جدا کنیم.»
بابک رضایی درادامه این نشست در خصوص رهبر ثابت ارکستر سمفونیک گفت:«بعد از رفتن نادر مشایخی؛ صهبایی به عنوان رهبر مهمان و سپس رهبر ثابت انتخاب شد. با رفتن ایشان هم ما جایی عنوان نکردیم که ارکستر دیگر رهبر ثابت ندارد بلکه قصد داریم با حضور رهبران مهمان یک نفر را به عنوان رهبر ثابت انتخاب کنیم.»
بابک رضایی در بخش دیگری از این جلسهی پیرامون فعالیتهای ارکستر ملی نیز گفت: «قبل از اینکه من در انجمن موسیقی فعالیت خودم را آغاز کنم، ارکستر ملی فقط با علیرضا قربانی و سالار عقیلی اجرا میکرد. اما بعدها رهبران جدید را تجربه کرد و به نظر من مشکل توقف فعالیتهای ارکستر ملی واگذاری این ارکستر به بنیاد رودکی بود.»
او ادامه داد: «به علاوه مشکل بزرگ دیگر هم این است که آقای فرهاد فخرالدینی میگویند که دیگر توان ندارم و سن و سالی هم از او گذشته است و برای او سخت است که با وقفهای که پیش آمده دوباره با ارکستر ملی بازگردد. با این وجود معاونت هنری همچنان میخواهد که کار ارکستر ملی با رهبری آقای فخرالدینی ادامه پیدا کند و به نظر من این بزرگترین مشکل است که ما ارکسترهای را قائم به شخص کنیم و اگر کسی برود دیگر نتوانیم ارکسترها را هدایت کنیم.»
رضایی در ادامه صحبت هایش و درباره این موضوع که چرا از دو سالن برای اجرای برنامهی ارکستر سمفونیک تهران استفاده شده، توضیح داد: «ظرفیت سالن برج میلاد بیشتر است و اجرا در این سالن برابر سه اجرا در تالار وحدت مخاطب را در بر میگیرد به علاوه در اجرایی که ارکستر سمفونیک در بیستم فروردینماه در سالن برج میلاد داشت اجرای خوبی بود و میتوان گفت که از اجراهای موفق گروه به شمار میرفت، بنابراین میتوان بررسی کرد که شاید برخی از اجراها را در برج میلاد برگزار کنیم.»
وی افزود: «این کنسرت پنجم و ششم خرداد در تالار وحدت و هفتم در برج میلاد برگزار خواهد شد که در صورت استقبال هشتم خرداد را نیز تمدید خواهیم کرد.»
مدیرعامل انجمن موسیقی در خصوص قیمت بلیتها اظهار داشت: «قیمت بلیتهای این کنسرت در تالار وحدت و برج میلاد به یک اندازه یعنی از ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان خواهد بود که فروش این بلیتها از امروز هم به صورت اینترنتی و هم گیشهای آغاز شده است.»
این هنرمند در پاسخ به سوالی درباره مبلغ قراردادش برای حضور در ارکستر سمفونیک تهران نیز گفت: «مبلغ در کشورهای دیگر برای من مهم است اما در ایران تنها چیزی که هیچ اهمیتی برای من ندارد، مبلغ قرارداد است و این موضوع را سرپرست انجمن موسیقی میتواند تأیید کند، به علاوه برنامهی من برای ایران همیشه باز است و زندگی یک خط مستقیم نیست که فقط باید از آن پیروی کرد و شاید برای برخی موقعیتها بتوان برنامههای دیگر را لغو کرد و به برنامههای ایران پرداخت.
روحانی همچنین در پاسخ به دلایل لغو نشست خبری که هفتهی گذشته قراربود با پورناظری داشتهباشد، نیز توضیح داد: «حدود یکسالونیم پیش کار مشترکی را من با گروه پورناظریها انجام دادم که زمان انتشار این آلبوم با حضور من در ایران همزمان شد و از من خواسته شد که در یک نشست خبری با آنها حاضر شوم. این موضوع به دومین روز حضور من در ایران برمیگردد و پس از مشورتی که انجام شد تصمیم گرفتیم که اول برای کاری که قصد حضورم در ایران بر مبنای آن بود صحبت شود و سپس درباره آلبوم با گروه پورناظریها نیز یک نشست خبری را برگزار خواهیم کرد.»
روحانی نیز در خصوص اجرای ارکستر هم در برج میلاد گفت:«من هنوز این مکان را ندیدهام و احتمال میدهم با مشکل صدا در این سالن مواجه شویم چرا که آکوستیک صدا برای اجرا بسیار مهم است.»
در پایان نشست، شهداد روحانی در گفتگوی کوتاه به سوالات خبرنگار موسیقی ایرانیان پاسخ داد:
آقای روحانی قبول دارید که سطح اجرایی قطعات نسبت به سطح نوازنده ها بالاتر هست؟
بله
خب چرا برای شروع کار، قطعات سبک تر را اجرا نکردید؟
من چند بار گفتم باز هم می گویم، مطمئن باشید کاری را که بدانم امکانش نیست، انجام نمی دهم، من به شما اطمینان می دهم با این شور و شوق و انرژی که نوازندگان دارند روز به روز پیشرفت خواهند کرد و مطمئنا هم می توانند از پس این قطعات بربیایند.
خب اجرای قطعات یک بحث است، کیفیت هم بحثی دیگر، آیا فکر میکنید ارکستر بتواند با کیفیت بالا این قطعات را اجرا کند؟
بله دقیقا، صرفا اینکه قطعات را اجرا کنیم مهم نیست، برای همین از شما و بقیه دوستان دعوت می کنم بیایید و در تمرین ها حضور داشته باشید و کار را گوش بدهید، چون هر چه ما بگوییم فایده ای ندارد. باید خودتان بیایید و ببینید، باز هم می گویم مطمئن باشید که نوازندگان می توانند از پس کار بربیایند.
در صورتی که مایل باشید می توانید از اینجا تمام تصاویر را به صورت فایل JPEG در یک فایل فشرده ZIP دریافت نمایید.
کلیه حقوق این تصاویر برای سایت موسیقی ایرانیان محفوظ می باشد و هرگونه اقتباس یا برداشتی بدون ذکر ماخذ مجاز نیست.
دیدگاهتان را بنویسید