×
×

دستمزد نوازندگان ایرانی باید با اروپایی‌ها مساوی باشد

  • کد نوشته: 125492
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۵ام آذر ۱۳۹۵
  • ۰
  • نوازنده ارکستر ملی با بیان اینکه وضعیت سازهای ارکسترهای سمفونیک و ملی بسیار بد است، گفت: متاسفانه این موضوع کار نوازنده‌ها را بسیار سخت می‌کند. مثلا نوازنده چلو یا کنترباس باید ساز خود را هر دفعه همراه خود بیاورد و این برای نوازنده مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند. ارکستر ما نیز باید همانند همه ارکسترهای […]

    دستمزد نوازندگان ایرانی باید با اروپایی‌ها مساوی باشد
  • ۳۷نوازنده ارکستر ملی با بیان اینکه وضعیت سازهای ارکسترهای سمفونیک و ملی بسیار بد است، گفت: متاسفانه این موضوع کار نوازنده‌ها را بسیار سخت می‌کند. مثلا نوازنده چلو یا کنترباس باید ساز خود را هر دفعه همراه خود بیاورد و این برای نوازنده مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند. ارکستر ما نیز باید همانند همه ارکسترهای دنیا سازهای خوب و قابل استفاده داشته باشد.

    آرمین قیطاسی نوازنده ارکستر ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به حضورش در ارکستر ملی اظهار کرد: سال گذشته به دلیل مسائل مالی و تاخیر در پرداخت دستمزدها با ارکستر سمفونیک قطع همکاری کردم اما امسال دوباره با تغییر در مدیریت بنیاد رودکی؛ تصمیم گرفتم با ارکستر ملی همکاری کنم.

    او ادامه داد: یکی دوماه است که بنیاد رودکی قراردادهای با اعضای ارکسترها منعقد کرده و باید ببینیم که این اتفاق در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. قراردادهای ما تا پایان سالجاری است و این حقوق ماهیانه بابت تمرین‌هایی است که انجام می‌دهیم و برای هر اجرا نیز به صورت جداگانه هزینه آن را دریافت می‌کنیم.

    این نوازنده سولو درباره حضور فریدون شهبازیان به عنوان رهبر ارکستر ملی خاطرنشان کرد: آقای شهبازیان در گذشته سال‌ها در این جایگاه و به عنوان نوازنده در ارکسترهای مختلفی حضور داشته و این نکته بسیار مهمی است که او با تمامی دغدغه‌ها و مشکلات نوازندگان آشناست.

    قیطاسی با بیان اینکه حقوق نوازندگان از یک میلیون تومان شروع می‌شود، گفت: موزیسین نمی‌تواند به فکر شغل دوم باشد بلکه باید دامنه کارهایش را گسترده‌تر کند و با گروه‌های مختلف همکاری کند البته این؛ کار را برای موزیسین که باید بطور مداوم با ارکستر همکاری کند سخت می‌کند اما قطعا حقوق ارکستر برای تامین زندگی کافی نیست از همین رو باید دامنه کارهایش را گسترده‌تر کند.

    قیطاسی با بیان اینکه وضعیت سازهای ارکستر سمفونیک و ملی بسیار اسفناک است، گفت: در ارکستر متاسفانه سازهای بادی به جز چند ساز هُرب نداریم و سازهای زهی نیز به شدت قدیمی و غیرقابل استفاده هستند. متاسفانه این موضوع کار نوازنده‌ها را بسیار سخت می‌کند. مثلا نوازنده چلو یا کنترباس باید ساز خود را هر دفعه همراه خود بیاورد و این برای نوازنده مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند. ارکستر ما نیز باید همانند همه ارکسترهای دنیا سازهای خوب و قابل استفاده داشته باشد.

    این نوازنده درباره رپرتوآرهای جدید ارکستر ملی گفت: آقای شهبازیان رپرتوارهای جدیدی برای ارکستر ملی آماده کرده‌اند و معتقدم این دیدگاه بسیار خوبی است که قطعات دیگری از رپرتوارهای موسیقی دنیا با نگرشی جدید در ارکستر ملی نواخته شود.

    او تصریح کرد: مخاطبان موسیقی در ایران به موسیقی ملی و ارکستر ملی بیشتر علاقه دارند باتوجه به اینکه در ارکستر سمفونیک هم فعالیت داشته‌ام؛ معتقدم مخاطبان خیلی به ارکستر سمفونیک علاقه نشان نمی‌دهند اما امیدوارم ما در ارکستر سمفونیک هم با حضور مخاطبان بسیاری مواجه باشیم.

    قیطاسی با بیان اینکه ارکسترهای ما با ارکسترهای جهان فاصله زیادی دارند، خاطرنشان کرد: معتقدم ارکستر ما زمانی هم رتبه ارکسترهای بین‌المللی دنیا قرار می‌گیرد که دستمزدهای نوازندگان ایرانی همپای نوازندگان اروپایی و بین‌المللی باشد من این حرف را زمان استعفای آقای رهبری نیز گفتم. و معتقدم اگر از نوازندگان انضباط، اجرا و کارفنی اروپایی انتظار دارند باید حقوق یک نوازنده اروپایی را نیز به نوازنده ایرانی پرداخت کنند البته معتقدم با مدیریت جدید بنیاد رودکی اوضاع قطعا بهتر خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=125492
       
    برچسب ها آرمین قیطاسی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *