×
×

واکنش های اهالی موسیقی درباره وزیر ارشاد جدید پیشنهادی از سوی رئیس جمهور

  • کد نوشته: 124092
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۰ام آبان ۱۳۹۵
  • ۰
  • hot-topic-logoهفته گذشته «سیدرضا صالحی امیری» از سوی دکتر «حسن روحانی» به عنوان وزیر پیشنهادی ارشاد به مجلس معرفی شد و اواسط این هفته جلسه رای گیری وزیر ارشاد جدید در مجلس برگزار خواهد شد.+نقطه نظراتی از حمیدرضا نوربخش، پیروز ارجمند، خشایار اعتمادی، مجید اخشابی، عبدالحسین مختاباد، بابک صحرایی‌ و…

    واکنش های اهالی موسیقی درباره وزیر ارشاد جدید پیشنهادی از سوی رئیس جمهور
  • ۵۳۳۶۸۷۷_۲۵۱موسیقی ایرانیان – بهمن بابازاده: هفته گذشته «سیدرضا صالحی امیری» از سوی دکتر «حسن روحانی» به عنوان وزیر پیشنهادی ارشاد به مجلس معرفی شد و اواسط این هفته جلسه رای گیری وزیر ارشاد جدید در مجلس برگزار خواهد شد.

    به گزارش «موسیقی‌ ایرانیان»، سیدرضا صالحی امیری رئیس کنونی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مشاور رئیس‌جمهور هفته گذشته از سوی حسن روحانی به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و اهالی موسیقی در روزهای گذشته واکنش هایی را درباره ایشان برای احراز پست وزیر ارشاد داشته اند.

    صالحی پیش از این به نقد برخی موضع‌گیری‌ها و اقدامات در خصوص کنسرت‌ها پرداخته بود که بازتاب گسترده‌ای داشت. صالحی امیری که کتاب‌های متعددی در حوزه مدیریت فرهنگی تالیف کرده و به عنوان یکی از شاخص‌ترین اساتید کشور در رشته مدیریت فرهنگی در مقطع ارشد و دکترا محسوب می‌شود، در واکنش به برخی موضع‌گیری‌ها و اقدامات علیه کنسرت‌ها گفته بود: «یک سئوال ساده را می‌پرسم اگر ما به جوانان نشاط ندهیم نتیجه آن ایدز و طلاق و اعتیاد و خشونت و فرار سایر آسیب‌های اجتماعی است چه کسی پاسخ این آسیب‌ها را خواهد داد. این اغتشاش فرهنگی است و به زیان امنیت ملی تمام می شود. منهای اینکه کنسرت چگونه برگزار می شود، یک بحث مبنایی وجود دارد؛ یک نظام یک دولت و یک قانون در کشور حاکم است و کسی نباید و چنین حقی ندارد که در هر گوشه از کشور برای خودش قانون محلی وضع کند.»

    در روزهای گذشته برخی چهره ها و مسئولین و مدیران حوزه موسیقی در این باره واکنش هایی را از خود نشان داده اند که در ادامه برخی واکنش اهالی موسیقی و فرهنگ را پس از انتشار خبر معرفی صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهادی ارشاد، را می خوانید:

    *حمیدرضا‌نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی ): نیازمند آن هستیم تا تعداد سالن‌های موسیقی بیشتر شود

    چالش های حوزه موسیقی قابل تشخیص و بی شمار است ولی انتظار ما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که مطالبات هنرمندان موسیقی را بر مدار قانون و با همه جدیت و تلاش دنبال کنند. اما بخش مهم این خواسته ها امنیت شغلی و کاری هنرمندان موسیقی است که متاسفانه در ماه های اخیر به شدت دستخوش مسائل و مشکلاتی شده است. فارغ التحصیلان موسیقی که هر سال بر تعداد آن ها افزوده می شود و چه کسانی که به صورت آزاد موسیقی را دنبال می کنند جوانان بااستعدادی هستند که یا باید خواسته هایشان مورد توجه قرار گیرد یا اینکه بستری برای سهولت در کارها و ارائه توانایی هایشان مهیا شود. مسئله دیگر، لغو کنسرت هاست که باید با جدیت پیگیری شود. این ها اهم مسائلی است که باید به آن توجه شود. بخش دیگر این مشکلات در حوزه بسترسازی اجرای موسیقی است. متاسفانه سالن های استاندارد موسیقی تقریبا وجود ندارد که باید از نظر فنی و صوت به آن توجه بیشتری شود. درواقع نیازمند آن هستیم تا تعدادی سالن در مراکز مختلف از جمله تهران، مراکز استان ها و شهرهایی که بضاعت بیشتری دارند ساخته شود. ان شاالله وزیر جدید به این مسائل توجه بیشتری داشته باشد.

    * پیروز ارجمند: می‌توان امیدوار بود

    آقای صالحی‌امیری را سال‌هاست که می‌شناسم. یکی از کارهای باارزش ایشان نوشتن کتاب «دیپلماسی فرهنگی» است؛ کتابی باارزش در حوزه فرهنگ و هنر که نشان‌دهنده شخصیت فرهنگی آقای صالحی امیری است. با پیشنهاد ایشان به عنوان گزینه وزارت ارشاد به نظر می‌رسد که ما با یک شخصیت فرهنگی‌تری نسبت به آقای جنتی که بیشتر دیپلمات بودند سروکار داشته باشیم. از طرفی کتابخانه ملی همیشه به عنوان مرکزی بوده که گذر از آن به پست‌های بالاتر و تجربه‌هایی مثل وزارت تجربه شده است. این قرعه حالا به نام آقای صالحی امیری با احاطه‌ای که در حوزه فرهنگ دارد، افتاده و به شخصه امیدوارم ایشان به عنوان یکی از گزینه‌های مناسبی که برای وزارت وجود دارند انتخاب شود. به شخصه معتقدم آقای صالحی امیری باید از ظرفیت و امکانی که در حال حاضر در دولت تدبیر و امید وجود دارد بیشتر استفاده کنند. ما در این حوزه حمایت قاطع رییس‌جمهوری را از سیاست‌های وزارتخانه داریم. این حمایتی بود که آقای جنتی از آن استفاده‌ای نکرد. نکته دیگر توجه به خواسته اهالی فرهنگ و هنر است. گمان می‌رود یکی از خواسته‌های اهالی فرهنگ و هنر از آقای صالحی امیری تغییرات ایشان در مجموعه معاونت‌ها، مخصوصا معاونت فرهنگی باشد. این تغییرات به گمان من وزارتخانه را از شرایط بحران خارج خواهد کرد. در کنار آن رسیدگی به وضعیت بنیاد رودکی و کنسرت‌ها، همچنین توجه به موسیقی نواحی که سال‌هاست مهجور مانده و بودجه‌ای که در اختیار دفتر موسیقی وزارت ارشاد قرار می‌گیرد است. این بودجه تقریبا نه تنها روشن نیست بلکه ناکافی هم هست. اما اصلی‌ترین خواسته از آقای صالحی امیری را می‌توان به رسمیت شناختن هنرمندان دانست و اینکه اجازه بدهند هنرمندان در فضای آرامی به کارشان ادامه بدهند. من فکر می‌کنم یکی از مواردی که آقای صالحی امیری باید به آن توجه زیادی نشان بدهد شعار ریاست‌جمهوری است؛ تلاش در جهت اینکه به جای فرهنگ دولتی به داشتن دولت فرهنگی کمک کنند. این شعاری است که در دوره آقای جنتی به نحو احسن به آن عمل نشد. با این شرایط می‌توان امیدوار بود که وزارت ارشاد از یک مجموعه صرفا ارشادی به وزارتی فرهنگی و هنری اعتلا پیدا کند.

    * خشایار اعتمادی: روزهای خوبی را پیش روی حوزه فرهنگ و هنر می‌بینم

    اگر کمی با انصاف تر به سختی های سکانداری در این حوزه نگاه کنیم، تایید می‌فرمایید که یک شبه امکان توفیق ایده آل در هیچ حوزه ای هیچگاه میسر نبوده. برای ایجاد تعادل در مقابل مخالفت های سرسختانه ای که این روز ها فقط تبدیل به نگرانی ها و دلواپسی شده، نیاز به رایزنی است که با توجه به شخصیت جناب آقای دکتر صالحی امیری ، و با استناد به سبقه مدیریت ایشان در ارکان مختلف نظام، قدرت رایزنی ایشان برای رفع محدودیت‌های نابجا با سایر نهادها بسیار بالا است. بی‌تردید با شناختی که از جناب دکتر صالحی امیری دارم، در صورت کسب آرای موافق از نمایندگان ملت در مجلس با ایشان روزهای خوبی را پیش روی حوزه فرهنگ و هنر می بینم .

    * داوود فیاضی (خواننده موسیقی سنتی): مجلس شورای اسلامی نیز به آقای صالحی‌امیری رای‌ اعتماد بدهد

    درباره آقای صالحی‌امیری پرس‌وجوهای فراوانی کردم و طبق‌شناختی که بدست آوردم، او را فردی دانشگاهی دیدم و از طرفی آقای صالحی‌امیری پست‌های اجرایی حساسی مانند مشاوره ریاست‌جمهوری را در گذشته داشته‌اند. به گمانم صالحی امیری اراده اداره کردن وزارتخانه‌ای‌ مانند وزارت ارشاد را دارد و امیدوارم حضورش در حوزه وزارتی مثمرثمر باشد. امیدوارم حضور او در راس وزارت ارشاد باعث شود وضعیت حوزه فرهنگ و هنر به‌ویژه موسیقی بهبود پیدا کند. معتقدم آقای صالحی‌امیری فرد مناسبی برای این سمت هستند و امیدوارم برای قشر ضربه‌پذیر هنرمند بتواند اقدامات مناسبی را انجام دهد و در دوره ایشان به هنرمندان پیشکسوت بیشتر بها داده شود. امیدوارم مجلس شورای اسلامی نیز به آقای صالحی‌امیری رای‌ اعتماد بدهد تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به درستی اداره شود.

    * مجید اخشابی: این رفتارها کار گشا خواهد بود

    وزیر ارشاد باید دانش تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه در حوزه آکادمیک داشته باشد. این تخصص به دیدگاه های وزیر ارشاد رشد تخصصی می بخشد تا بتواند تصمیمات کلان و درست و منطقی بگیرد. وزیر ارشاد باید تعامل خوبی با هنرمندان در شاخه های مختلف و در مجموع جامعه هنر داسته باشد و علم مدیریت داشته باشد زیرا این رفتارها کار گشا خواهد بود اگر خدمات و مدیریت را توأمان داشته باشد.

    * محمد گلریز: وزیر ارشاد باید یک کار اساسی در حوزه فرهنگ انجام دهد

    وزیر ارشاد از ارکان مهم در بدنه مدیریت کشور است وزیر ارشاد باید یک کار اساسی در حوزه فرهنگ انجام دهد و هم باید مانند سایر مسؤلان در تنگناهای مسیرِ مدیریت منویات مقام معظم رهبری را در دستور کار قرار دهند. رهبر انقلاب به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر دغدغه اساسی دارند و تذکرات ایشان بیشتر بر روی هنر انقلابی است.

    وی به عنوان دبیر سابق جشنواره موسیقی مقاومت با بیان اینکه متأسفانه اثری ارزشی در دوره مدیریت جنتی انجام نشد، تصریح کرد: جنتی تمام برنامه های موسیقی مقاومت و هنر اسلامی را کنسل کرد ومن خواستار این هستم که بستر موسیقی ایران باید محل انتشار سروده های انقلابی باشد. با شناختی که از آقای صالحی دارم، قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

    * محمدعلی اسماعیلی (نوازنده و مدرس تنبک): فضا برای فعالیت‌های هنرمندان نیز آماده‌تر شود

    از گذشته گفته‌اند که «هرچه پیش آید، خیر است» و من هم امیدوارم با انتخاب آقای صالحی امیری توسط نمایندگان مجلس، مسئولیت‌های محول‌شده به وزارت ارشاد به‌خوبی پیگیری و اشکالاتی هم که پیش از این وجود داشته‌اند، رفع شوند. آقای صالحی امیری به صحنه آمده است تا وضعیت فرهنگ و هنر کشور بهتر شود و انتظار دارم با انتخاب ایشان از سوی مجلس، فضا برای فعالیت‌های هنرمندان نیز آماده‌تر شود.

    * بابک صحرایی: امیدوارم به نتایج خوبی ختم شود

    به عنوان یکى از اهالى هنر معتقدم امروز بیشتر از هر زمانى نیازمند گفتگوى منصفانه و خردمندانه با یکدیگریم. چه میان خود اهالى هنر و چه میان ما و مسئولان. که هر مسئول و سیاستمدارى در صورت همراهى متعهدانه با هنرمندان مى تواند قدم هاى کارسازترى در حیطه قدرت و مسئولیتش بردارد. هنرمند حق دارد که بر اساس سابقه تاریخى این سرزمین با دیده تردید به قول ها و وعده ها نگاه کند. اما هنوز هم امکان ساختن ویرانه ها از بین نرفته. معتقدم اگر اهالى هنر به تفاهم و تعامل صحیح برسند و خواسته هایى که حق مسلم شان است رو به صورت مناسب تحلیل و بیان کنند مى شود به اصلاح شدن معضلات امیدوار بود. بحث امروز بالاتر و فراتر از طرفدارى و حمایت است. بحث بیان و تحلیل معضلات و در ادامه مطالبه اش از مسئولان است. تمام این انفاقات هم در قدم اول، نیازمندان وجود همدلى میان اهالى هنر و موسیقی است که امیدوارم به نتایج خوبی ختم شود.

    * عبدالحسین مختاباد: صالحی امیری در مدیریت خود هیچ‌گاه نگاه سیاسی نداشته است

    مدیریت بر فرهنگ و هنر این کشور نیاز به نگاه ویژه همراه با دغدغه‌مندی دارد، چیزی که در آقای صالحی امیری دیده‌ام. وی از جمله مبدعان پژوهش هنر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بود که نشان از اشراف و دغدغه او به مباحث تئوری در هنر است. وزیر جدید باتوجه به فرصت نسبتاً محدود باید نیازهای هنرمندان را ساماندهی، پیگیری و مدیریت کند، مدیریتی که از عهده فردی مانند صالحی امیری برخواهد آمد. با توجه به سابقه ای که از او دارم، امیدوارم در این حوزه نیز اتفاقات خوبی برای اهالی هنر رخ دهد. بیشترین اختلافات در حوزه فرهنگی کشور نظرات شخصی است که یک چیز می گوید و در مقابل آن قانون است که یک چیز دیگری است، بنابراین چنین موضوعاتی باید در اسرع وقت ساماندهی شود. در انتهای نیز معتقدم صالحی امیری در مدیریت خود هیچ‌گاه نگاه سیاسی نداشته است و این موضوع موضوع قابل بحثی ست که امیدوارم در نظر گرفته شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=124092
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *